Google is elke dag bezig het met uitvoeren van updates om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Zo is ze ook al enige tijd bezig met het optimaliseren van lokale zoekresultaten. Met local SEO werk je aan de vindbaarheid van jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten. Hoewel local SEO in 2015 nog in kinderschoenen stond, is het tegenwoordig een erg belangrijk focuspunt. Iedereen wil in Google’s Local Pack staan.
Google weet bijna alles van je en soms is dat best handig. Bijvoorbeeld wanneer ik honger heb en op zoek ben naar een leuke pizzeria in Barneveld. Zodra ik zoek op ‘pizza’, krijg ik een mooi aanbod van diverse pizzeria’s die mijn eetlust kunnen stillen. Echter door het invoeren van mijn locatie, kan Google mij een nog passender aanbod bieden.
Aangezien bovenstaand overzicht (de Local Pack genaamd) boven de organische resultaten getoond wordt in de zoekmachine, is het belangrijk dat je hier tussen komt te staan. Uit eigen ervaring kan ik spreken dat ik eerder klik op één van deze resultaten, dan een organisch resultaat dat hieronder staat. En hoe vaak heb jij jezelf al gegoogeld om te kijken of je hier tussen staat? Stel jij hebt ook een pizzeria in Barneveld en je ziet jezelf niet in deze top 3 terug, lees dan gauw verder om erachter te komen wat je kunt doen om ertussen te komen.
Eerst even wat achtergrondinformatie; Google toont wereldwijde, landelijke en lokale resultaten. De ingevoerde zoekopdracht bepaalt welke zoekresultaten getoond worden. Zoek jij met een lokale intentie, dan worden meer lokale zoekresultaten getoond. Ben je op zoek naar een internationaal computerspel? Dan kan je zowel met Nederlandse of Engelse zoekresultaten uit de voeten. Ben je, net zoals ik, op zoek naar een pizzeria in de buurt en zoek je op ‘pizzeria Barneveld’, dan zijn lokale resultaten van belang. Dit noemen we zoekopdrachten met een lokale intentie.
Bij local SEO verbeter je de vindbaarheid en zichtbaarheid in de regio waarin je actief bent. Wanneer je jouw website gaat optimaliseren voor landelijke zoekresultaten, zal je minder snel resultaat zien. Ten eerste omdat de concurrentie groter is en ten tweede omdat de bezoekers minder relevant zijn. Start daarom met local SEO! Vindbaar zijn in jouw regio geeft minder concurrentie en maakt het makkelijker om jouw doelgroep te bereiken met SEO. Deze bezoekers zijn vaak ook veel relevanter omdat de kans dat zij een aankoop doen groter is.
Beginnen met local SEO is in feite hetzelfde als normale SEO. Je focust je op een bepaalde zoekterm en gaat de bijbehorende pagina op de website optimaliseren. In dit voorbeeld doen we even alsof mijn cateringbedrijf ‘Catering Very Hot’ echt bestaat. Wij bieden vanaf nu ook zelfgemaakte pizza’s aan en die willen we laten bezorgen in Barneveld. Daarom willen wij gevonden worden op ‘pizza Barneveld’. Vooraf doen we uiteraard een zoekwoordonderzoek om erachter te komen of er daadwerkelijk gezocht wordt op ‘pizza Barneveld’. En ja, het zoekvolume is 210. Er wordt per maand in Google dus 210 keer gezocht naar de term ‘pizza Barneveld’. Reden genoeg om hiermee aan de slag te gaan!
Op de huidige website van Catering Very Hot is geen pagina aanwezig over pizza’s in Barneveld en op andere pagina’s wordt de term nooit genoemd. De kans dat we gevonden worden op ‘pizza Barneveld’ is hierdoor erg klein.
Wij beginnen dus met het aanmaken van een pagina voor de zoekterm ‘pizza Barneveld’. Vervolgens richten we deze volledig in door de zoekterm te plaatsen in de pagina titel en in de meta description.
Bijvoorbeeld:Een page title als ‘Pizza’s bestellen in Barneveld | Catering Very Hot uit Barneveld’ waar de zoekterm en locatie in verwerkt zijn, wordt bij een lokaal georiënteerde zoekopdracht sneller gevonden dan ‘Cateringbedrijf: voor al uw lekkers’.
Daarnaast schrijven we een sterk stuk content met meer informatie over de bestel- en bezorgmogelijkheden in Barneveld, plaatsen een aantal interne links en benoemen ‘pizza Barneveld’ ook in de koppen. Belangrijke gegevens (naam, adres, telefoonnummer) verwerken we in Schema.org en afbeeldingen geven we een alt tag mee met onze bedrijfsnaam, dienst en locatie erin.
Zo, nu hebben we in ieder geval al een goed geoptimaliseerde pagina die Google kan oppakken.
Naast de pagina op de website, leg je met een Google Mijn Bedrijf-pagina de basis voor lokale vindbaarheid in Google. Daarom is het belangrijk om te controleren of er al een pagina is. Dit kan je doen door te googelen naar onze bedrijfsnaam. Aan de rechterkant in Google zien we niks staan, dus er bestaat nog geen pagina. Tijd om deze aan te maken en in te vullen. Denk dan aan de volgende zaken:
Recensies zijn tegenwoordig ook een erg belangrijk afwegingsmiddel voor potentiële klanten. Je kiest toch sneller voor een pizzeria met 4 sterren en positieve reviews, dan een pizzeria met 2 sterren en negatieve recensies. Hoewel de sterren vroeger pas zichtbaar werden bij meer dan 5 recensies, worden ze sinds februari dit jaar al getoond bij 1 of 2 recensies. Dit zorgt ervoor dat je al snel opvalt in de zoekresultaten! Uit onderzoek van MOZ blijkt dat er eerder op lokale vermeldingen met sterren wordt geklikt dan op vermeldingen zonder sterren. Hoog tijd om die positieve reviews binnen te halen en ons plekje in Google’s Local Pack te claimen!
Bovenstaande tips zijn toepasbaar voor mijn fictieve cateringbedrijf, voor ons online marketingbureau én voor jouw onderneming. Sta jij nog niet in de Local Pack? Doe je nog niks met local SEO? Geen probleem, wij kunnen je erbij helpen. Neem contact met mij op en dan gaan we samen aan de slag met jouw lokale vindbaarheid. Natuurlijk onder genot van een pizza 😉
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.