Structured data is tegenwoordig erg belangrijk voor elke goed vindbare pagina. Maar wat is structured data? Structured data, oftewel ‘gestructureerde gegevens’, ontstaat wanneer je in de broncode bepaalde elementen toevoegt. Wanneer je de data markeert, geef je aan zoekmachines door wat die gegevens betekenen. Hierdoor kunnen de zoekmachines beter beoordelen op welke momenten de pagina’s getoond moeten worden.
Maar hoe ziet structured data er dan uit als je het goed hebt ingevoerd? Stel je zoekt op ‘recept latte macchiato’. Je krijgt dan onderstaande resultaten als eerst te zien:
Handige informatie zoals het aantal reviews is in de data gemarkeerd, waardoor Google dit makkelijker begrijpt. Hierdoor zie jij nu deze reviews als eerste.
Structured data kan je veel opleveren. Zeker als je Google beloont met rich snippets (verrijke zoekresultaten).
Er zijn verschillende onderdelen van jouw website waarvoor je structured data kan implementeren:
Wil je zelf structured data toevoegen? Dat kan! Zo zijn er verschillende plugins die je kan gebruiken. Wat dacht je van Event Calender in WordPress? Of installeer een plugin die de structured data automatiseert.
Naast plugins kan je er ook voor kiezen om het handmatig aan de broncode toe te voegen. Doe dit alleen als je verstand hebt van het CMS waar je mee werkt!