Binnen SEO werken we met zoekwoorden. We kijken naar welke zoekwoorden de consument/gebruiker zoekt en op basis hiervan wordt gekeken naar welke woorden we gaan gebruiken op de website. Om te bepalen welke zoekwoorden dit zijn, doen we vooraf altijd een zoekwoordenonderzoek. In dit zoekwoordenonderzoek maken we een onderscheid tussen short- en long tail zoekwoorden.
Wat is een short tail zoekwoord? De naam zegt het al, short tail zoekwoorden zijn korte zoekwoorden. Dit zijn ongeveer twee woorden per zoekopdracht. Deze korte zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume, wat inhoudt dat veel gebruikers hierop zoeken wat vervolgens weer zorgt voor meer verkeer naar jouw website. Toch is dit allemaal moeilijker dan dat het in eerste instantie lijkt. Omdat het zoekvolume zo hoog is, zullen veel andere concurrenten ook proberen te scoren op dit zoekwoord. Toch zitten er ook nadelen aan het gebruik van short tail zoekwoorden. Zo weet je bijvoorbeeld door de korte lengte van het woord nooit helemaal wat de intentie is van de bezoeker. De consument zit vaak nog bovenaan in de funnel, ook wel de see-fase (STDC-model) genoemd. Hoe verder de consument in de funnel komt, hoe meer de kans op conversies toeneemt.
Naast short tail zoekwoorden, zijn er ook long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden daarentegen bestaan vaak uit drie of meer woorden. Het zoekvolume ligt hier vaak wat lager dan bij korte zoekwoorden. Dit komt onder andere omdat long tail zoekwoorden vaak specifieker zijn en er hierdoor minder concurrenten zijn die hier ook op (willen) scoren. Hier zitten consumenten vaak al wat dieper in de funnel, waar we het in de vorige alinea ook over hadden.
Je denkt misschien dat de meeste mensen zoeken met short tail woorden, maar het tegendeel is waar. Maar liefst 70% van de zoekopdrachten per jaar bevat long tail zoekwoorden. Een kleine 30% bestaat dus maar uit short tail zoekwoorden. Wanneer een consument specifieker gaat zoeken, gebruikt diegene vaak meer woorden.
Zoals we net ook al vertelde, is de concurrentie op korte zoekwoorden hoog. Het is ook goed om te bedenken dat veel concurrenten zich ook zullen focussen op deze woorden. Over long tail zoekwoorden geeft Google namelijk geen informatie omdat dit teveel verschilt met elkaar. Hier kom je alleen achter door bijvoorbeeld opties te testen. Soms vind je een kort zoekwoord met weinig concurrentie, hier liggen hele mooie kansen!
Voor sommige diensten en producten is het goed om long tail zoekwoorden in te zetten. Zoals aangegeven is de concurrentie op lange zoekwoorden vaak wat minder hoog, dit kan een reden zijn om hierop te focussen. Ook is het goed om in gedachten te houden dat de relevantie voor de bezoeker groter, omdat een long tail zoekwoord specifieker en gerichter is.
Maar hoe pak je dit nou aan en wat is verstandig om te doen? Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde bereiken: met het juiste zoekwoord bovenaan komen in Google. Wat bijvoorbeeld een strategie zou kunnen zijn is om te focussen op korte zoekwoorden op een landingspagina, met lange zoekwoorden op de onderliggende pagina’s. Dit zal Google zeker (positief!) opvallen. En elke online marketeer weet dat je Google te vriend moet houden.
Om het nog beter uit te leggen, laten we graag wat voorbeelden zien:
Een consument die bijvoorbeeld zoekt naar ‘slager’ of ‘kapper’, is niet op zoek naar een slager die vijftig kilometer verder zit. Dit wordt ook wel gezien als een vrij algemene zoekopdracht en zijn short tail zoekwoorden bij uitstek. Hier komt lokale seo om de hoek kijken.