Organische zoekresultaten zijn de niet-betaalde vermeldingen die worden weergegeven op de zoekresultatenpagina van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Ze worden gegenereerd op basis van de relevantie van de inhoud van een website voor de zoekopdracht van de gebruiker. Anders dan betaalde advertenties, verschijnen organische resultaten op natuurlijke wijze, op basis van de algoritmen van de zoekmachine.
Zoekmachines maken gebruik van geautomatiseerde programma’s, zogenaamde webcrawlers of spiders, om het internet te doorzoeken en webpagina’s te indexeren. Deze crawlers volgen links van de ene pagina naar de andere en slaan informatie op over de inhoud van elke pagina.
De algoritmen van zoekmachines bepalen de relevantie van een pagina voor specifieke zoektermen. Deze algoritmen zijn complex en houden rekening met verschillende factoren, waaronder zoekwoorddichtheid, de kwaliteit van de content, de gebruikservaring van de website, de techniek en de autoriteit van de site.
Op basis van de algoritmen rangschikt de zoekmachine de geïndexeerde pagina’s op relevantie. Pagina’s die als het meest relevant worden beschouwd voor een bepaalde zoekopdracht, worden hoger in de zoekresultaten geplaatst. Met SEO probeer je deze relevantie zo hoog mogelijk te brengen.