Binnen de online marketingwereld zijn noindex en nofollow twee bekende begrippen. Maar waar SEO normaal juist draait om meer zichtbaarheid creëren in zoekmachines zoals Google, zijn noindex en nofollow juist bedoeld om het tegenovergestelde te bereiken.
Om te voorkomen dat Google een specifieke pagina indexeert, plaats je een noindex-tag in het head-element van je website. Gebruik de onderstaande code als je wilt dat de pagina niet wordt opgenomen in de zoekresultaten:
<meta name=”robots” content=”noindex”>
Het uitsluiten van specifieke pagina’s uit zoekresultaten kan op verschillende manieren worden gedaan. Het gebruik van noindex-tags biedt een betrouwbare optie om inhoud niet te laten indexeren. Een alternatief is het toepassen van ‘disallow’-regels in het robots.txt-bestand.
Het grote onderscheid is dat bij een noindex-tag aangeeft dat een pagina niet geïndexeerd moet worden, waardoor deze niet in zoekresultaten verschijnt maar nog steeds toegankelijk blijft voor zoekmachines. Een disallow-regel zorgt ervoor dat de pagina volledig ontoegankelijk wordt voor zoekmachines.Het is van groot belang om nooit zowel een pagina uit te sluiten via het robots.txt-bestand als met een noindex-tag. Dit komt doordat zoekmachines in dat geval de noindex-tag mogelijk niet zullen opmerken, waardoor ze niet weten dat de pagina niet geïndexeerd moet worden.
Noindex is een meta tag die te vinden is in de <head> van de broncode. In deze metatag kun je aangeven of links op die pagina niet of wel gevolgd mogen worden. Hier wordt dus een noindex met een follow of nofollow richtlijn voor de crawler gecombineerd. Een noindex, follow zal uiteindelijk hetzelfde effect hebben als een noindex, nofollow. Want als jij aangeeft dat de pagina niet geïndexeerd mag worden, dan zal Google een volgende keer die pagina ook niet meer crawlen en de links op die pagina ook niet meer vinden. Wil je wel dat een pagina geïndexeerd wordt? Dan is deze meta tag dus niet van toepassing.
No Follow is een soort label dat je aan links op een website kunt toevoegen. Dit label vertelt zoekmachines dat ze die specifieke link niet moeten ‘volgen’. Met andere woorden, als een zoekmachine een No Follow-link tegenkomt, slaat hij die link over en negeert hij de pagina waarnaar wordt gelinkt. Het heeft geen invloed op de positie van de website in de zoekresultaten. Dit is handig om te gebruiken wanneer je niet wilt dat bepaalde links invloed hebben op de beoordeling van je website door zoekmachines.
Nofollow-tags kun je gebruiken op de volgende momenten:
Maar wat zijn nou voordelen van nofollow-tags?
Regels volgen: Als je nofollow tags toevoegt aan links waarvoor je hebt betaald of gesponsorde inhoud, volg je de regels van zoekmachines. Dit kan helpen om je website betrouwbaarder te maken.
Alhoewel de termen best wel op elkaar lijken, zit er wel degelijk verschil in. Noindex heeft betrekking op pagina’s en betekent dat zoekmachines de betreffende pagina niet mogen indexeren (opnemen in hun zoekresultaten). Nofollow heeft betrekking op links en betekent dat crawlers van zoekmachines een bepaalde link niet moeten volgen (oftewel: de pagina waar de link naartoe verwijst moet niet gecrawld worden). Dit zijn twee verschillende dingen. Hieronder gaan we er graag nog wat dieper op in.
In bovenstaande uitleg hebben we het ook wel over robots.txt. Maar wat is robots.txt? Als de crawler van een zoekmachine jouw website bezoekt, checkt het eerst voor het bestaan van een Robots.txt bestand in de root van het domein. Vanwege de directe link met de crawlers van zoekmachines is de robots.txt een belangrijk bestand voor SEO specialisten. Voor SEO is het van belang dat de belangrijke pagina’s van een website toegankelijk zijn en geïndexeerd kunnen worden. Daarnaast wordt gezorgd dat juist aan de niet-belangrijke pagina’s geen aandacht besteed wordt door een crawler. De robots.txt kan hier cruciaal in zijn. Één enkele regel in de robots.txt kan ervoor zorgen dat een groot gedeelte van de website niet geïndexeerd gaat worden.