Klanten beoordelen ons met een 5/5

Linkbuilding

Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Bij linkbuilding draait het om het verkrijgen van kwalitatieve links van andere websites naar jouw eigen website. Deze links zijn een soort digitale aanbevelingen. Ze spelen een belangrijke rol in de rangschikking van websites in zoekmachines zoals Google. Maar wat maakt linkbuilding zo belangrijk? En hoe doe je het op de juiste manier? 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van externe links van andere websites naar jouw eigen website. Deze links kan je zien als stemmen van vertrouwen en autoriteit. Hierdoor beschouwen zoekmachines jouw website als waardevol. Hoe meer hoogwaardige en relevante links je hebt, hoe meer geloofwaardigheid je site krijgt. 

Waarom linkbuilding? 

Met linkbuilding verhoog je de domein autoriteit van je website. Hierdoor zal Google jouw website meer waarderen, met vaak als gevolg dat je organische posities verbeteren. Hoe hoger je in Google staat, hoe meer verkeer je naar je website trekt. 

Best practices voor linkbuilding

  • Relevante content: Schrijf waardevolle content die anderen willen delen en linken. De content moet natuurlijk ook aansluiten op het onderwerp van jouw website.
  • Diversiteit: Zorg voor verschillende links van verschillende bronnen. Denk aan blogs, nieuwswebsites en branchgerelateerde sites. 
  • Kwaliteit boven kwantiteit: Het is belangrijk om te focussen op het verkrijgen van links van betrouwbare en gerelateerde websites. 
  • Natuurlijke links: Vermijd kunstmatige linkbuilding-methoden. Ga juist voor organische links die op natuurlijke wijze ontstaan door de kwaliteit van je content. 
  • Samenwerkingen: Werk samen met andere websites om gastblogs te schrijven of content uit te wisselen. 

Wat kan je beter niet doen?

  • Betaalde links: Het kopen van links is tegen de richtlijnen van Google en kan zelfs leiden tot een straf voor je website.
  • Links van slechte kwaliteit: Links van spammy websites of websites zonder relevantie voegen niets toe aan je domein autoriteit. 
  • Overmatig gebruik van exacte ankerteksten: Gebruik verschillende ankerteksten om een natuurlijk linkprofiel te behouden. Als je alleen maar exacte zoekwoorden gebruikt als ankertekst, vindt Google het niet natuurlijk.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!