Klanten beoordelen ons met een 5/5

Keyword

Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist

Een keyword, ook wel zoekwoord genoemd, zijn belangrijke woorden in een tekst. Deze keywords zijn belangrijk voor de organische online vindbaarheid van websites. Maar wat zijn keywords precies? 

Wat is een keyword?

Zoekwoorden zijn specifieke woorden of zinsdelen die mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie op zoekmachines. Deze zoektermen zijn essentieel omdat ze zoekmachines helpen om relevant pagina’s te identificeren en weer te geven in de zoekresultaten. 

Het belang van keywords

Het belang van keywords kan niet genoeg worden benadrukt. Ze zijn de brug tussen wat mensen zoeken en de inhoud die beschikbaar is op het internet. Wanneer je effectieve zoekwoorden gebruikt, kan je de juiste doelgroep bereiken en meer potentiële klanten naar je site trekken. 

Long tail en head tail zoekwoorden

Keywords kunnen breed of specifiek zijn, afhankelijk van het doel van de zoekopdracht. Zo zijn er head tail en long tail zoekwoorden.

  • Head tail: Head tail zoekwoorden zijn vaak kort en algemeen, met een hoog zoekvolume. Vaak heb je veel concurrentie van andere partijen bij zulke zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘banken’ of ‘schoenen’. 
  • Long tail: Deze keywords zijn specifieker en bestaan uit een reeks woorden die gericht zijn op een nauwere doelgroep. Hier zit vaak wel een lager zoekvolume op, maar ook minder concurrentie. Voorbeelden zijn ‘modulaire banken kopen’ en ‘adidas stan smith sneakers kopen’. 

Het combineren van zowel long tail als head tail zoekwoorden in een SEO-strategie kan uiterst effectief zijn. Hoewel head tail zoekwoorden veel verkeer kunnen genereren, kunnen long tail zoekwoorden helpen bij het aantrekken van meer gericht verkeer met een hogere kans op conversie. 

Keywordspam

Het is belangrijk om zoekwoorden goed te verwerken in je teksten. Het is echter niet de bedoeling dat je gaat spammen. Hiermee bedoelen we dat je op een onnatuurlijke manier de zoekwoorden in de tekst stopt. Zowel Google als bezoekers waarderen het namelijk als een tekst zo natuurlijk mogelijk is geschreven. Let hier dus op!

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!