Ten eerste: Grey Hat SEO is niet illegaal. Het is wel risicovoller dan White Hat SEO. Dit komt omdat het op het randje is, de tactieken vallen onder een grijs gebied. De technieken vallen onder de term van zoekmachine optimalisatie. De tactieken van Grey Hat SEO zijn nu nog niet illegaal volgens Google, maar kunnen dit in de toekomst wel worden. Dit maakt het ook risicovoller.
Wat zijn dan voorbeelden van Grey Hat SEO? Om het te verduidelijken zijn hier vaak voorkomende tactieken beschreven. Er zit zeker een kans in dat tactieken van Grey Hat SEO later illegaal gaan worden. Google wil graag zelf bepalen hoe haar regels eruit zien en kunnen met algoritme updates de tactieken tot Black Hat SEO bestempelen.
Het kan zijn dat er verlopen domeinen gebruikt worden om zo snel mogelijk het huidige domein ‘op te krikken’. Dit is een veelvoorkomende tactiek van Grey Hat SEO. Beeld je in dat de eigenaar van een verlopen domein het domein heeft laten verlopen, maar het domein nog steeds een hoge autoriteit heeft. Want er verwijzen nog steeds veel backlinks naar het domein, deze zijn ook nog eens van goede kwaliteit. Dan kan je via een 301 redirect de link kracht van het oude domein het huidige domein verhogen qua autoriteit. Dit is een typisch voorbeeld van een veelgebruikte tactiek.
Over het algemeen is bekend dat websites met een bepaald aantal positieve reviews hoger scoren in de algoritme. Vooral met lokale SEO is dit het geval. Het is mogelijk om (lokale) mensen te zoeken en daarnaast te betalen om op hun websites positieve reviews achter te laten, op bijvoorbeeld hun producten of diensten. Maar niet alleen krijgen deze reviewers geld, soms ook bijvoorbeeld een aanzienlijke korting of zelfs producten toegestuurd. Dit is een goed voorbeeld van Grey Hat SEO. Het is niet illegaal en het is daarnaast ook lastig om neppe reviews te onderscheiden voor Google.
Dit is een simpele tactiek: het hebben van meerdere social media accounts voor een bedrijf. Dit is natuurlijk niet illegaal, maar hierdoor kan je wel meer likes, shares en interacties forceren. Het komt misschien niet erg professioneel over vooral als het bedrijf groeit.
Bovenstaande 3 tactieken zijn voorbeelden van Grey Hat SEO. Het is misschien niet allemaal even eerlijk om zo pagina’s beter te laten scoren, maar wel legaal. Het is eigenlijk tegen het randje aan bij Google en rekening houden met de nieuwste algoritme updates wordt zeker aangeraden.