Duplicate content, voor de SEO-specialisten onder ons een bekende term. Het is een van de onderwerpen waar in de wereld van SEO flinke discussies over kunnen ontstaan. Maar wat is duplicate content precies en wat zijn de gevolgen voor je SEO? We leggen het graag aan je uit!
Heel simpel gezegd: duplicate content houdt in dat er dezelfde, dus dubbele, content te vinden is op verschillende pagina’s. Dit kunnen bijvoorbeeld twee pagina’s zijn op dezelfde website, maar ook twee pagina’s op verschillende websites. Wanneer je dus echt op safe wilt spelen is het verstandig om zelf, in eigen woorden, de pagina’s te schrijven. Zorg er in ieder geval voor dat de content op jouw pagina verschilt van een andere pagina. Denk hier bijvoorbeeld aan de titel, de koppen of de afbeeldingen.
Interne duplicate content veroorzaak je over het algemeen zelf. Vooral bij webshops komt het wel eens voor. Bijvoorbeeld als een product onder meerdere categorieën valt, en er daardoor dus ook verschillende URL’s zijn.
Wanneer het om externe duplicate content gaat, creëer je dit zelf of natuurlijk de andere partij. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst overneemt zonder veranderingen, dan doe je het zelf. Anderen kunnen dit omgekeerd ook bij jou doen. Op deze manier heb je precies dezelfde content en inhoud op jouw website als de ander.
Verschillende bronnen geven aan dat duplicate content schadelijk is voor je SEO. Zo zou je bijvoorbeeld niet in de zoekresultaten staan. Nou is het niet zo dat je helemaal niet meer in de zoekresultaten staat, maar klopt het wel dat door de dubbele inhoud de pagina minder goed kan ranken. Er moet namelijk een keuze worden gemaakt welke pagina wordt vertoond. Zodra Google ziet dat er twee (bijna) identieke pagina’s zijn, gaat Google deze keuze voor je maken.