Een deeplink, het klinkt misschien heel ingewikkeld, maar dat is het niet. Een deeplink, of ook wel dieplink, is een hyperlink naar een andere pagina binnen je website. Dit betreft een specifieke pagina, en is dus niet je homepagina. De zogenaamde deeplink stuurt de bezoeker rechtstreeks naar een bepaald onderdeel van je website.
We vertelde het net ook al kort, maar wanneer we spreken over een deeplink betekent dit het volgende. Een deeplink is een link die niet aan de oppervlakte ligt. Het grote verschil tussen (externe ‘gewone’) links en deeplinks, is dat een deeplink er echt voor zorgt dat de bezoeker naar een dieper gelegen pagina wordt doorgestuurd. Een externe link verwijst je eerder naar de homepagina.
Wanneer je slim gebruik maakt van deeplinks kan dit zorgen voor hogere posities in Google. Door een hogere positie in Google trek je automatisch meer bezoekers naar de website. Bezoekers van jouw website vinden het ontzettend fijn dat er links naar andere pagina’s staan, terwijl ze op zoek zijn naar informatie. De gebruiksvriendelijkheid van de website gaat dus ook een stuk omhoog. Iets wat voor Google hoog in het vaandel staat. Voor een goede deeplink strategie is er veel content nodig. Content die afgestemd is op de doelgroep. Ook van deeplinks wordt helaas wel eens misbruik gemaakt. Er zijn ook wel sites die deeplinks gebruiken voor eigen belang. Hier gebruiken ze content van andere websites/aanbieders.