Ahrefs is een digitale marketingtool die data verzamelt en verwerkt. Met deze data kan je handige inzichten krijgen in jouw website én de resultaten van jouw SEO werkzaamheden. Ahrefs is hier niet uniek in. Zo kan je onder andere ook SEMrush, Screaming Frog en MOZ gebruiken.
Zoals hierboven gezegd verzamelt en verwerkt Ahrefs data. Naar eigen zeggen crawlt Ahrefs iedere minuut 5 miljoen pagina’s. Dit komt uit op wel 8 miljard pagina’s per dag! Deze data verwerken ze en geven ze een context. In de gebruikersomgeving kan je de data van jouw website en websites van concurrenten analyseren.
Wil je resultaat behalen met jouw SEO werkzaamheden? Dan is Ahrefs de perfecte tool om jou daarbij te helpen. Ahrefs is namelijk een echte alles-in-1 tool. Je kan er je zoekwoordenonderzoek mee doen, je linkbuildingstrategie mee uitdenken en concurrentieanalyses doen. Als je Ahrefs wil gebruiken, is het echter wel handig om van tevoren al SEO-kennis te hebben. Heb je geen idee wat zoekwoorden zijn of wat linkbuilding is? Leer hier dan eerst meer over.
Wil je Ahrefs gebruiken? Koppel dan jouw website aan Ahrefs. Dit doe je door middel van Google Search Console of een DNS-record, HTML-tag of HTML-file. Je hoeft geen betaald abonnement voor Ahrefs te hebben!
Het SEO-dashboard geeft je een overzicht van je projecten. Hierdoor kan je meteen de SEO prestaties van je projecten in één oogopslag zien. In het dashboard vind je per project 7 blokken:
Naast het handige dashboard kan je nog veel meer doen met Ahrefs. Zo kan je jouw eigen website of een willekeurige andere website analyseren in de site explorer. Dit kan je vooral in je voordeel gebruiken om te kijken hoe concurrenten het doen. In de site explorer zitten verschillende handige SEO tools:
Keywords explorer is een erg handige tool om zoektermen mee te vinden. Voer relevante zoekwoorden in en je ziet direct het zoekvolume en de Keyword Difficulty (KD). Met de KD kan je zien hoe moeilijk het is om in de top 10 van de zoekresultaten van een bepaald zoekwoord te komen. De KD wordt berekend op een schaal van 0 tot 100, waarbij 100 het moeilijkst is.
Met de site audit tool kan je een audit uitvoeren waarmee je technische en on-page SEO-problemen blootlegt. De site audit crawlt alle pagina’s van jouw website en geeft daarna een gezondheidsscore weer. Deze score loopt van 0 tot 100. Je vindt hier ondere andere informatie over je meta titels en omschrijvingen, over de snelheid van pagina’s en over afbeeldingen.
Met de rank tracker kan je een lijst met zoektermen uploaden. Hierna ontvang je regelmatig een voortgangsrapportage van deze zoektermen.
Met de content explorer kan je snel nieuwe content mogelijkheden ontdekken. Zo kan je de beste content van concurrenten analyseren en gaten in jouw eigen contentstrategie ontdekken. Daarnaast kan je er ook makkelijk unlinked mentions mee vinden door de naam van jouw website in te voeren en te kijken vanaf welke sites er niet naar jouw site wordt gelinkt!