Klanten beoordelen ons met een 5/5

Google Analytics 4


Google Analytics is een super handige tool voor iedere marketeer. Maar wat is het, waarom is het belangrijk en wat kun je er precies mee? 

Wat is Google Analytics 4? 

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de Google Analytics die helpt om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers. Het is als een slimme assistent voor je website. Deze nieuwe versie biedt geavanceerdere functies, zoals verbeterde integratie van mobiele apps en kunstmatige intelligentie om beter te begrijpen hoe mensen omgaan met je site. Het is als een vernieuwde en slimmere versie van de vertrouwde Google Analytics, waarmee je nog beter kunt begrijpen wat er op je website gebeurt.

Waarom is het een belangrijke tool? 

Google Analytics is als een slimme assistent voor je website. Het laat je zien hoe goed je site werkt als reclamemiddel. Door de Google Analytics-rapporten te bekijken, kun je zien of je website doet wat je ervan verwacht. Als dat niet het geval is, kijk je naar de rapporten en maak je gerichte verbeteringen.

Als je geen Google Analytics gebruikt, mis je belangrijke informatie. Stel je voor dat je verschillende campagnes hebt en één ervan werkt niet goed. Met Google Analytics kun je dit zien en specifieke verbeteringen aanbrengen. Het is een handig hulpmiddel om je website beter te maken en te begrijpen wat er goed gaat en wat niet.

Welke voordelen brengt Google Analytics 4 met zich mee?

GA4, Google Analytics 4, brengt verschillende voordelen met zich mee. We noemen er : 

  1. Het voldoet volledig aan de laatste privacyrichtlijnen. Zo zijn IP-adressen altijd anoniem.
  2. Er wordt meer gebruikgemaakt van machine learning. GA4 integreert machine learning voor geavanceerde analyses, inclusief voorspellende metingen zoals de waarschijnlijkheid van conversies, waardoor marketeers beter kunnen anticiperen en strategieën kunnen optimaliseren.
  3. Je hebt de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te creëren en de prestaties ervan onderling te vergelijken. Door zelf de criteria te bepalen, kun je bijvoorbeeld het gedrag van alle gebruikers die tot conversie leiden helder in kaart brengen.
  4. In GA4 is het niet meer vereist om gebeurtenissen in te stellen via code. Alle cruciale gebeurtenissen worden automatisch geregistreerd via event-tracking. Je hebt de flexibiliteit om zelf te bepalen welke gebeurtenissen voor jou van waarde zijn en deze te definiëren als conversies.

Google Analytics Universal vs Google Analytics 4

De vernieuwde versie van Google Analytics brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee. Het interface heeft een visuele make-over gekregen en er zijn diverse nieuwe functies toegevoegd. Hieronder een aantal belangrijke verschillen:

  • Misschien wel het allergrootste verschil tussen deze twee is de manier waarop wordt gemeten. Google Analytics 4 maakt gebruik van een datamodel dat wordt aangestuurd door gebeurtenissen. In dit nieuwe model worden diverse gebeurtenissen gemeten, zoals een klik op een knop, scroll-diepte of videoweergave. Deze verandering legt meer nadruk op individuele interacties en minder op sessies en paginaweergaven. Aangezien steeds meer gebruikers apps, video’s en één-pagina websites gebruiken, zijn paginaweergaven en sessies niet langer de meest geschikte manier om een ervaring te meten.
  • Daarnaast zijn er nieuwe rapporten waardoor je meer inzicht kunt krijgen. Google Analytics had maar liefst 150 rapporten, waarvan er nu nog maar zo’n 30 over zijn. Dit zijn volgens Google de beste rapporten om te gebruiken. Daarnaast zijn er dus ook een aantal nieuwe rapporten bijgekomen, bijvoorbeeld betrokkenheid en retentie-rapporten. 
  • We zeiden het net ook al, maar Google Analytics 4 is meer AVG-proof. De privacywetgeving geldt als verplicht in de gehele Europese Unie, en het niet naleven ervan kan leiden tot flinke boetes. GA4 heeft ervoor gezorgd dat we ons hier minder zorgen over hoeven te maken. 

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!