Naast Single Opt-In heb je ook een Double Opt-in. Maar wat is dat nu precies?
Ondanks strengere regelgeving omtrent spam, blijft het verzenden van ongewenste berichten een veelvoorkomend probleem. Bij double opt-in moet de ontvanger niet alleen aangeven berichten te willen ontvangen, maar ook bevestigen dat de initiële aanvraag correct was door op een tweede link te klikken. Hoewel de definitie van double opt-in helder is, verschillen de redenen om deze methode te gebruiken tussen organisaties of consumenten:
Fictieve adressen worden vaak gebruikt om content te bekijken of te downloaden. Door een controle uit te voeren op het e-mailadres, kan de aanbieder zeker zijn dat de ontvanger daadwerkelijk interesse heeft in het aanbod. Zo kan de mailinglijst gevuld worden met waardevolle leads.
Het komt voor dat iemand een e-mailadres van een ander invoert, waardoor anderen ongevraagde berichten ontvangen. Door de ontvanger van het eerste bericht te vragen een vervolgactie te ondernemen, kan de aanbieder er zeker van zijn dat de e-mails gewenst zijn en gelezen worden.