Google Ads en SEO zijn mooie kanalen om mensen naar jouw webshop te trekken op het moment dat zij jóú zoeken. Maar afwachten tot dat moment is niet altijd de beste strategie. Met social media gaan wij op zoek naar jouw klant. Door in een vroeg stadium in beeld te komen bij jouw klant werk je aan jouw naamsbekendheid.
Via uitgebreide contentstrategieën zet NeoSEM social media succesvol in. Zowel ‘gratis’ via organische posts als betaald via advertentiecampagnes. Dat is maar net afhankelijk van jouw product, markt en doelgroep. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem direct contact met ons op of ontdek meer over de mogelijkheden op Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn.
Nog altijd is Facebook het meest gebruikte social media kanaal van Nederland. Praktisch iedereen zit op Facebook, wat een gigantisch potentieel bereik biedt voor jouw webshop. De tijd dat Facebook puur voor persoonlijk gebruik was ligt al ver achter ons. Gebruikers zijn het gewend om commerciële boodschappen tegen te komen. Zowel organisch als betaald. Bedrijfspagina’s worden veel gevolgd en mensen zijn gewend aan advertenties op Facebook. Deze combinatie maakt Facebook een interessant kanaal.
Facebook verdient haar geld natuurlijk aan advertenties, waardoor ze er alles aan doen om dit zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk in te richten. Facebook biedt tegenwoordig hele concrete targetingmogelijkheden. Op basis van interesses kan je bijvoorbeeld specifieke doelgroepen aanspreken. Ook is het mogelijk om via de Facebook Pixel bestaande websitebezoekers terug te halen (remarketing) of conversies op jouw webshop bij te houden. Zo wordt adverteren op Facebook rendabel. De mogelijkheden zijn enorm.
Helaas gaat dit vaak ten koste van het organische bereik op Facebook. Het aantal advertenties op Facebook neemt de overhand, waardoor het steeds lastiger wordt om een groot organisch bereik op te bouwen. Toch is dit zeker nog mogelijk, als de basis goed is. NeoSEM werkt voor contentmarketing altijd met een contentkalender. Alleen door gestructureerd te werken, wordt jouw Facebook-pagina succesvol.
NeoSEM is gespecialiseerd in het beheren van Facebook-pagina’s én het succesvol opzetten van betaalde Facebook-campagnes.
Sinds enkele jaren is Instagram onderdeel van Facebook. Het platform blijft sindsdien jaar-op-jaar explosief groeien in gebruikersaantallen. Het visuele aspect knalt er veel meer uit op Instagram. Mooie foto’s zijn hier de sleutel tot succes, waar je het op Facebook bijvoorbeeld nog meer kan ondersteunen met tekst.
Omdat Instagram onderdeel is van Facebook, wordt dezelfde Business Manager gebruikt voor het draaien van advertenties. Hierdoor profiteer je van dezelfde targetingmogelijkheden en zijn campagnes relatief snel opgezet. De kansen binnen advertising zijn dan ook enorm voor jouw webshop!
Een groot nadeel van Instagram is het doorklikken naar jouw webshop. Instagram is er volledig op ingericht om de gebruiker op het platform te houden. Via Instagram Shopping en de link in jouw bio kan je mensen wel naar je webshop trekken, maar dit is veel lastiger dan op Facebook of Pinterest. Zet Instagram daarom vooral in als een brandingkanaal. Creëer awareness en bind mensen aan je merk. Via advertenties kan je gelukkig wél een directe link meegeven.
Pinterest is het best te omschrijven als een online visuele zoekmachine. Een grote catalogus vol met inspirerende afbeeldingen. Het ziet zichzelf niet als social media, maar echt als online zoekmachine. Pinterest is eigenlijk een digitaal prikbord. Het zoeken naar pins is het belangrijkste onderdeel van Pinterest.
Pinterest is het online platform voor bedrijven dat nog niet ontdekt is. Sinds kort is adverteren op Pinterest mogelijk. Toch laten veel bedrijven dit nog links liggen. Hierdoor zijn de kosten (per klik) relatief laag, maar het bereik is enorm! In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram is Pinterest er volledig op gericht zoveel mogelijk verkeer naar jouw website te trekken. Als je jouw content op orde hebt, kan je gigantische bezoekersstromen realiseren.
Begeef jij je in de B2B-markt? Ontdek dan zeker de mogelijkheden van LinkedIn. Hopelijk ben je op persoonlijke titel al actief om een groot en levendig netwerk op te bouwen. Maar ook de advertentiemogelijkheden op dit kanaal zijn enorm.
LinkedIn biedt voor zakelijke doelgroepen misschien wel de mooiste targetingopties van alle kanalen. Zo kan je hier bijvoorbeeld targeten op functietitel, branche en bedrijfsgrootte. Perfect als je bijvoorbeeld de HR-managers van softwarebedrijven met minimaal 50 man personeel wilt benaderen.
Tegenover deze uitgebreide targetingopties staan helaas wel de hogere kosten. LinkedIn rekent relatief hoge CPC’s, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook. Met slimme (content)strategieën en een goede opvolging kan LinkedIn advertising toch succesvol ingezet worden.
Wat zijn jouw specifieke groeidoelstellingen of uitdagingen op social media? Bel vandaag nog met onze specialisten en werk aan jouw social succes. Op naar nieuwe doelgroepen: betaald en/of organisch!