De Instagram gebruiker ervaart het elke dag: advertenties in de tijdlijn, tussen de reels, en in het shopgedeelte van Instagram. Misschien ben je zelf ook wel eens voor zo’n advertentie gevallen omdat je dit eigenlijk precies nodig had in je interieur of kledingkast. Dat is de kunst van social adverteren op Instagram: Met beelden aantonen dat de kijker jouw producten of diensten nodig heeft. Dit kan op 3 verschillende manieren: Remarketing, vergelijkbare doelgroepen en een aangepaste doelgroep aan de hand van een klantenlijst, interesses, demografische kenmerken, gedrag of de personen die jouw pagina geliked hebben. Wil je het grote publiek graag bereiken? Begin dan met adverteren op Instagram!
Instagram laat in 2023 nog steeds de grootste procentuele groei zien onder de big five van de social media platformen (Whatsapp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn). Het publiek wat je kan bereiken is dus groot. Daarnaast is Instagram de perfecte manier om jouw producten en diensten uit te lichten in afbeeldingen en video’s. Instagram is natuurlijk ook de plek om inspiratie op te doen. Zo wordt er veel geshopt op het platform, precies wat je wil als ondernemer!
Een groot voordeel van adverteren op Instagram is dat je specifiek jouw doelgroep kan aanspreken. Zo kan je personen uitsluiten die niet binnen jouw doelgroep vallen én kan je juist personen toevoegen die je graag wil aanspreken met jouw producten of diensten. Zo blijft Instagram adverteren ook ideaal voor het specifiek aanspreken van een bepaalde doelgroep.
Door gebruik te maken van Meta-pixel en de Conversion API kan je ook de personen die al bekend zijn met jouw webshop of website opnieuw targetten op Instagram. Het adverteren van Instagram gebeurt immers onder het Meta Business platform (Facebook & Instagram).
Het is dus belangrijk om jouw specifieke doelgroep aan te spreken. Maar hoe maak je nou zo’n doelgroep? Er zijn verschillende targetingopties:
Om jouw website van de juiste strategie te voorzien, duiken wij in jouw website/webshop en bekijken we op welke manier wij het beste jouw doelgroep kunnen aanvliegen. Dit doen we aan de hand van het See-Think-Do-model. Voor Instagram adverteren is geen standaard strategie mogelijk. Elke webshop heeft namelijk een andere doelgroep, visie en stijl. Met het social team gaan wij hiervoor zitten om een aansluitende strategie te maken.
Er zijn veel opties om jouw diensten of producten op de juiste manier uit te lichten op Instagram. De bekendste manier om te adverteren op Instagram is de advertentie in het Instagram overzicht, ook wel de tijdlijn genoemd. Inmiddels heeft Instagram het aantal adverteermogelijkheden verhoogd. Zo kan je ook adverteren in Instagram Explore, de Instagram winkel, Instagram Stories en Instagram Reels.
Je wil natuurlijk dat je volgers betrokken zijn bij je berichten. Daarom raden we aan om de interactie te vergroten door middel van polls en door vragen te stellen in je berichten. Verkoop je schoenen? Stel dan bijvoorbeeld de vraag: “Naar welk feestje doe jij deze schoenen aan?” Met zo’n vraag of een poll geef je je volgers een reden om te reageren op jouw bericht. Misschien gaan ze zelfs anderen in het bericht taggen of het bericht delen. Hierdoor vergroot je ook nog je bereik.
Iedereen herkent het: de blauwe achtergrond met witte tekst van bol.com. Door steeds hetzelfde kleurgebruik en dezelfde huisstijl te gebruiken, wordt bol overal herkend. Volgers herkennen namelijk meteen je producten of diensten na verloop van tijd als je je huisstijl hetzelfde houdt. Denk dus van tevoren goed na wat je huisstijl en woordkeuze gaat worden en wees consistent.
Je bent natuurlijk bezig met Instagram adverteren om uiteindelijk meer producten of diensten te verkopen. Daarom kan je de call-to-action niet vergeten. Voeg altijd een knop toe met bijvoorbeeld ‘shop nu’ of ‘bekijk meer’. Hierdoor activeer je jouw doelgroep om door te klikken en uiteindelijk een aankoop te doen.
Het is belangrijk om je doelstellingen helder te hebben. Je bouwt op basis van de principes bereik, websiteverkeer en conversies je campagnes en de doelgroepen op. Je kan in Meta dan voor verschillende opties kiezen: bekendheid, verkeer, betrokkenheid, leads, app-promotie en verkoop.
Onze social ads specialisten staan te springen om jou verder te helpen met Instagram adverteren. Je hoeft niet meteen voor het totaalpakket te gaan. We voeren ook gerust gratis een scan uit om te kijken of Instagram adverteren een mooie optie is voor jouw webshop.
Een Instagram advertentie werkt door het tonen van gesponsorde content aan gebruikers binnen de Instagram-app. Adverteerders kunnen verschillende advertentieformaten en targetingopties gebruiken om hun doelgroep te bereiken. De advertenties kunnen bestaan uit afbeeldingen, video’s of carrousels.
Op Instagram is het mogelijk om advertenties te maken zonder een koppeling naar Facebook. Binnen de Instagram-app kun je je promoties beheren en statistieken bekijken om de prestaties van je advertenties bij te houden.
De beste manier om online te adverteren op social media kanalen hangt af van verschillende factoren, zoals jouw doelgroep, producten en doelstellingen. Het is essentieel om de voorkeuren en gewoonten van jouw doelgroep te begrijpen, zodat je gerichte advertenties kunt maken die aansluiten bij hun interesses en behoeften. Daarnaast moet je rekening houden met het soort producten dat je promoot, omdat bepaalde sociale mediakanalen beter geschikt kunnen zijn voor specifieke productcategorieën.