Wil jij op het juiste moment de juiste doelgroep aanspreken? Dan kun je niet om contentmarketing heen. Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Door het creëren van relevante content wordt een langdurige relatie opgebouwd met de doelgroep. Content zorgt voor communicatie en interactie met de klant.
De inzet van contentmarketing zorgt dus niet alleen voor een betere vindbaarheid, maar versterkt ook de band tussen merk en klant. Het is belangrijk dat waardevolle informatie consistent en consequent gedeeld wordt op je webshop. Een gedegen contentstrategie draagt hier veel aan bij.
Ook op social media is ijzersterke content essentieel. Maak fans van toevallige passanten. Maak ambassadeurs van klanten. Vind jouw tone-of-voice en bind jouw doelgroep echt aan je merk.
Bij contentmarketing draait het, vanzelfsprekend, om het creëren en verspreiden van goede content. Deze content wordt geschreven met een specifieke doelgroep in het achterhoofd. Het doel van contentmarketing is om die specifieke doelgroep aan je te binden, de doelgroep te laten converteren en ervoor te zorgen dat de klanten bij je blijven.
Jouw bedrijf wordt dus niet alleen beter gevonden, door contentmarketing wordt de band tussen merk en klant ook versterkt. Het is belangrijk dat waardevolle informatie consistent en consequent gedeeld wordt op je webshop. Een gedegen contentstrategie draagt hier veel aan bij.
Goede content is afgestemd op de juiste doelgroep, het bedrijf en het medium waarop de content verschijnt. Er zijn verschillende soorten content, onder andere:
Dit is maar een greep uit de lijst van content-soorten. Zoals je ziet staan er ook social media posts tussen. Ook op social media is ijzersterke content essentieel. Op verschillende platformen kun je op meerdere creatieve manieren klanten aan je binden. Maak fans van toevallige passanten, maak ambassadeurs van klanten.
Goede content inspireert klanten, informeert ze of zet ze aan tot actie. Door ijzersterke content te ontwikkelen, heb je de mogelijkheid om de klant te binden aan je bedrijf. Bovendien is content van groot belang voor een goede vindbaarheid van je webshop. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van het ontwikkelen en delen van interessante content in en plukken hier de vruchten van. Maakt jouw bedrijf al gebruik van contentmarketing?
Interessante en goede content draagt bij aan:
Een ander voorbeeld is het inzetten van blogs. Stel je voor, een klant overweegt om meubels van acaciahout te kopen en bezoekt twee websites waar deze meubels worden aangeboden. Webshop A biedt alleen pagina’s met producten, terwijl webshop B de klant een blog over meubels van acaciahout biedt. In deze blog wordt beschreven hoe acaciahout gecombineerd kan worden en wat de voor- en nadelen ervan zijn.
Na het lezen van deze blog is de klant ervan overtuigd om een meubelstuk van acaciahout te kopen, bij webshop B. Deze webshop geeft immers de juiste informatie die de klant op dat moment zoekt. Er wordt dus voorzien in de behoefte van de klant.
NeoSEM werkt met het 3H-framework. Oorspronkelijk is dit door Google ontwikkeld voor YouTube-campagnes. Maar eigenlijk is dit framework geschikt voor alle vormen van contentmarketing. Elk type content heeft zijn eigen eigenschappen en doelen.
De basis van jouw contentmarketingstrategie is Hygiene content. Dit bestaat uit geoptimaliseerde SEO-teksten die bijvoorbeeld veel bezoekers trekken. Speel in op vragen die er zijn bij jouw potentiële klant.
Hub content komt vaker terug in de contentplanning. Denk aan een wekelijkse blog, maandelijkse nieuwsbrief of een aansprekende social serie. Het doel is om een goede relatie op te bouwen met de doelgroep. Zo komen bezoekers regelmatig terug naar jouw webshop. Met Hero content pak je echt uit. Trek alles uit de kast, haak iedereen aan en zorg ervoor dat jouw grote contentstukken écht viral gaan. Om het extra speciaal te maken zet je hero content maar een paar keer per jaar in.
Wist je dat contentmarketing ongeveer drie keer meer leads genereert dan traditionele marketing? Het ontwikkelen van nieuwe content is niet voor iedereen weggelegd en is tijdrovend.
Wil jij online ook beter gevonden worden, maar heb je geen tijd of vind je het moeilijk om goede content te schrijven? Besteed contentmarketing uit bij NeoSEM! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!
Content is ook wel inhoud. Met deze inhoud probeer je klanten van jouw product te overtuigen. Een aantal voorbeelden van content zijn blogs, video’s, social media posts en productteksten.
Het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C contentmarketing ligt in de doelgroep en de aanpak:
Contentmarketing is een langetermijnstrategie en het kan enkele maanden duren voordat je significante resultaten ziet. Geduld en consistentie zijn essentieel, omdat het tijd kost om vertrouwen op te bouwen en organisch verkeer te genereren.