De webshop van Glaswebwinkel is sinds januari 2014 online. Om te groeien met de webshop wilde Glaswebwinkel online gaan adverteren. Begin 2015 heeft Glaswebwinkel daarom NeoSEM gevraagd om haar Google Ads-campagnes op te zetten en te beheren. Na een analyse gemaakt te hebben van de markt waarin Glaswebwinkel zich bevindt bleek al gauw dat de glasbranche een concurrerende markt is. Het was dus zaak om een Google Ads-strategie te ontwikkelen waarbij we winstgevend konden zijn, rekening houdend met de productmarges van Glaswebwinkel. Aangezien Glaswebwinkel online nog weinig naamsbekendheid genoot zijn we uitgegaan van een aanlooptijd van 6 maanden tot een jaar om het minimale gewenste resultaat te realiseren.
Als eerste zijn we gestart met een zoekwoordenonderzoek. Uit dit zoekwoordenonderzoek bleek dat er veel mensen zoeken naar glassoorten zoals ‘dubbel glas’, ‘enkel glas’, ‘isolatieglas’ etc. Ook zit er zoekvolume op deze glassoorten in combinatie met kopen, bestellen en prijs. Daarna bleek uit een uitgebreide marktanalyse al snel dat er veel concurrenten waren in search. In Shopping daarentegen kwam geen enkele concurrent terug.
We hebben daarom een strategie ontwikkeld waarbij we ervoor gekozen hebben om gebruik te maken van een combinatie van kanalen. We hebben besloten om in eerste instantie te gaan adverteren via Google Ads met Search-campagnes alleen op glassoorten i.c.m. kopen, bestellen of prijs. Hierdoor hebben we ons met search beperkt tot alleen de mensen die al ver in het aankooptraject zaten. We hebben zo in 6 maanden tijd gezonde en rendabele Google Ads-campagnes neergezet. Na 6 maanden zijn we in overleg met de klant het account gaan uitbreiden richting mensen die zoeken naar meer generieke termen zoals ‘gelaagd glas’. Door ons te richten op deze meer generieke termen trekken we meer verkeer en hebben we de omzet vergroot binnen de gestelde kaders qua ROI. Naast search zijn we direct gestart met Google Shopping. We zagen enorme kansen voor Glaswebwinkel in Google Shopping. Geen enkele concurrent zette op dat moment Google Shopping in terwijl dit voor een webshop een essentieel kanaal is.
Later in het traject zijn we gestart met Bing Ads en remarketing. Voor Bing Ads hebben we dezelfde structuur gehanteerd als voor Google Ads. Na 3 maanden zijn we ook gestart met dynamische remarketing. Mensen die een product bekeken hebben op de webshop – maar niet overgegaan zijn tot aankoop – proberen we door middel van dynamische remarketing over te halen om alsnog over te gaan tot een aankoop. Deze mensen zien op websites als NU.nl en De Telegraaf banners van Glaswebwinkel met daarin de producten die zij bekeken hebben.
Al jaren beheert NeoSEM mijn Google Ads-campagnes voor mijn webshop. Na uitgebreide analyses van producten, afzetmarkt en onze wensen kreeg ik een vaste campagnemanager toegewezen. De campagne groeit met de maand naar een hoger niveau. Wil je rendement behalen met Google Ads, begeleid door een goede en zeer deskundige campagnemanager, dan is NeoSEM de aangewezen partij.