Het is algemeen bekend dat e-mailmarketing één van de belangrijkste kanalen is voor retentie aankopen. Daarnaast is het een geaccepteerd medium om te adverteren. Mensen kiezen er namelijk zelf voor om deze reclame te ontvangen, in tegenstelling tot andere kanalen. Ook heeft (bijna) elke Nederlander een e-mailadres, waardoor je met e-mailmarketing iedereen kunt bereiken.
Om de e-maillijst van Giga Meubel een boost te geven, hebben we met Giga Meubel een social ads campagne met koppeling tussen Meta en e-mailmarketing opgezet. Meta (Facebook en Instagram) is een relatief goedkoop platform om dit soort actiecampagnes op te zetten. Je stuurt dan niet aan op aankopen, wat je met Google Ads wel doet, maar kiest voor een doel om e-mailadressen te verzamelen. Het doel voor de campagne: Meer dan 1.500 leads met een klein budget.
Allereerst hebben we een aantal testen binnen de Meta omgeving gedraaid. Wat werkt het beste voor de klant? Moeten we een shopbedrag weggeven? Werkt een kortingspercentage of moeten we een winactie voor de klant maken? Uiteindelijk bleek de winactie, voor een klant als Giga Meubel, het beste te werken.
We hebben gekozen om deze winactie te zien als Hero campagne. Dit betekent: een grote impact voor een bepaalde tijd. Vooraf hadden we een klein budget afgestemd, dat we na verloop van tijd zouden verhogen of verlagen.
De doelgroep hebben we breed gehouden, zodat het algoritme van Meta op basis van historische data in het account de doelgroep kan benaderen.
.
Dit hebben we verder uitgewerkt, om zo een goede winactie op te zetten voor de advertentiekijkers van Giga Meubel. We hebben een formulier in Meta aangemaakt voor het verzamelen. Deze hebben we zo laagdrempelig (naam en e-mailadres) mogelijk gemaakt, zodat je als kijker met twee klikken op de knop ingeschreven staat. Uiteraard hebben we ook de privacyverklaring van Giga Meubel in het formulier verwerkt, zodat we gebruik mogen maken van het e-mailadres.
Onder ‘Expres Formulieren’ hebben we de Mailchimp koppeling met Meta gemaakt. Op deze manier worden de e-mailadressen automatisch doorgestuurd naar Mailchimp. Hier komen de e-mailadressen in een e-mailflow terecht.
In een korte periode en met een selectief budget, hebben we ruimschoots 1.500 e-mailadressen verzameld. Ook waren de kosten per e-mailadres (ook wel lead genoemd in Meta) ontzettend laag, waardoor we met een klein budget grote impact hebben gemaakt. Een succesvolle campagne, al zeggen we het zelf!