Eind 2022 kwam De VerfVakman bij ons met een lastig pakket problemen. De klant kwam kort nadat er problemen met het Google Merchant Center account waren bij ons. Hierdoor raakte de klant alle data kwijt over welke producten goed presteerden en welke juist niet. Wat inhoudt dat we in essentie helemaal opnieuw moesten beginnen.
Dit is natuurlijk een lastige situatie en zorgde zeker in het begin voor gemiste omzet. Vooral in de twee maanden was het moeizaam, maar door slimme inzet van Google Ads campagnes hebben we in no-time de campagnes weer op de rails gekregen. En het resultaat mag er wezen!
De problemen beperkten het budget van de klant, hierom heeft onze focus vanaf het begin vooral op de shopping campagnes gelegen. Om ervoor te zorgen dat er snel weer omzet binnenkwam, hebben we gezorgd dat voor alle producten zo snel mogelijk veel data werd verzameld. Hiervoor hebben we een aantal dingen gedaan:
Binnen enkele maanden hadden we het account weer grotendeels op de rails. Maar er was ook een ander probleem waar de klant tegenaan loopt. De Verfvakman is namelijk een webshop gefocust op producten voor de professionals en deze worden online maar weinig aangeboden. De online markt voor particuliere verf is al jaren groot, maar de markt voor professionals is nog nieuw. Veel schilders zoeken wel online naar producten, maar kopen nog altijd liever bij de fysieke groothandels. Om de webshop verder te laten groeien moe(s)ten we dus meer mensen overtuigen om online te kopen.
Om meer mensen te overtuigen en grotere omzetten te behalen zijn staffelkortingen geïntroduceerd voor veel belangrijke producten. Groter inkopen betekent dus meer korting voor de klant waardoor ze bij De VerfVakman voordeliger uitkomen dan bij de normale groothandel. Deze staffelkortingen hebben we verwerkt in de advertenties waardoor we elke maand weer meer mensen overtuigen om hun producten bij de VerfVakman te kopen.
De webshop is nu ruim 2 jaar later nog altijd in ontwikkeling. Samen met de klant bekijken we kansen en obstakels op de website waardoor mensen mogelijk afhaken. Een paar van de belangrijkste optimalisaties zijn:
Samen met onze email marketing specialisten zijn er nieuwe ‘winkelmandje verlaten’ e-mails opgezet. De e-mail ‘flow’ is voor deze mails geoptimaliseerd en verder geautomatiseerd. En andere problemen met e-mail marketing zijn opgelost.
Inmiddels helpen we de klant sinds kort ook met het aanbieden van de producten op Bol.com om zo een nog grotere doelgroep te bereiken. Steeds meer potentiële klanten zoeken direct via marketplaces zoals Bol. naar producten. Zo kunnen we deze doelgroep ook aanspreken.
Voor Bol. hebben we vrijwel alles geautomatiseerd. Zo sturen we de bestellingen automatisch door naar het ordersysteem van de klant zodat ze dit niet zelf hoeven te doen. We passen de prijzen van producten automatisch aan naar de prijzen van de concurrenten (zolang het binnen de gewenste marges blijft) zodat we zowel omzet als winst maximaliseren. En de producten worden gelijk geüpdatet zodra er wijzigingen zijn aangebracht in de webshop.
Mede door onze intensieve samenwerking zit er al lange tijd een stijgende lijn in de omzet en winst van de klant.
Ook in de eerste maand van 2024 zagen we in vergelijking met het jaar ervoor al een mooie stijging in omzet vanuit Google Ads met een omzetstijging van +65.97% en een rendementsstijging van +58.60%. De groei is er dus zeker nog niet uit en ook dit jaar zullen we de online activiteiten van De VerfVakman blijven uitbreiden.
Ben jij nog op zoek naar een online marketingbureau die helpt met de A tot Z marketing aanpak en verder kijkt dan de standaard werkzaamheden? Neem dan zeker contact op!
Als ouwe rot in het vak heb ik voldoende vergelijking om een vette plus uit te delen aan het SEA en e-mail team van NeoSEM dat aan DeVerfVakman.nl werkt.
Ter zake kundig. Heldere en haalbare doelen stellen. Verantwoordelijkheid nemen voor de resultaten. Dit zijn beoordelingscriteria waar NeoSEM hoog op scoort. En wat voor mij heel belangrijk is, bijzonder assertief in het verder brengen van de marketing. Ik ben een zeer tevreden fan!