Begin 2016 klopte Autohopper bij ons aan voor een second opinion over hun Google Ads-account. Ze adverteerde al enkele jaren online via Google Ads, alleen waren de kosten per lead aan de hoge kant.
Na een uitgebreide analyse van het account, sloegen NeoSEM en Autohopper de handen ineen. Samen is een plan van aanpak opgesteld om het account te herstructureren. In juli 2016 zijn wij gestart met de herstructurering en de optimalisatie van het Google Ads-account.
Na een uitgebreide quick-scan van het account bleek dat er onnodige kosten gemaakt werden. Tevens sloten de advertenties niet aan bij het zoekgedrag van de potentiële klant. Autohopper heeft ruim 100 vestigingen. Per vestigingsplaats was er een campagne waarbij breed geadverteerd werd op +auto +huren met een algemene advertentie over auto huren.
De advertenties en zoekwoorden binnen het account waren in onze ogen te algemeen en te breed. Hierdoor werden er kosten gemaakt aan irrelevante zoekopdrachten die niet converteerden. Uit de data bleek dat conversies voornamelijk voortkwamen uit mensen die zochten naar auto huren, bestelbus huren etc. i.c.m. plaatsnaam. Het was dus belangrijk om herkenbaarheid te creëren met de advertenties.
We hebben het account geherstructureerd. Per plaats hebben we een campagne opgezet en dit gesplitst in relevante advertentiegroepen. Advertentiegroepen zijn opgesplitst in type auto. We adverteren dus op relevante zoekwoorden zoals auto huren, bestelbus huren, verhuisbus huren in combinatie met de desbetreffende plaatsnaam.
Per advertentiegroep hebben we hierbij relevante advertenties geschreven waarbij de plaatsnaam nu ook terugkomt in de advertentie. Advertenties sluiten hierdoor naadloos aan op de zoekintentie van de potentiële klant. Door deze structuur halen bijna alle zoekwoorden een kwaliteitsscore van een 9 of 10.
Daarnaast zijn we de biedingen gaan optimaliseren, zodat we goede posities behouden tegen veel lagere kosten per klik. We hebben hierdoor niet alleen enorm aan de kostenkant bespaard, maar ook is hierdoor de conversieratio gestegen. Met minder kosten realiseren we nu maandelijks meer reserveringen.
Uit de data bleek dat mensen meerdere interacties nodig hebben om over te gaan tot een reservering. We hebben ervoor gekozen om ook remarketing in te zetten. Mensen zien hierdoor Autohopper op meerdere websites terugkomen nadat ze al een bezoek hebben gebracht aan de website van Autohopper.
Om de naamsbekendheid van Autohopper te vergroten zijn we sinds kort ook gestart met Facebook Advertising. Hierbij richten we ons enerzijds op een stuk branding en traffic door videoadvertenties en carrouseladvertenties.
Anderzijds richten we ons op conversies via remarketing op Facebook. We targeten hierbij niet alleen websitebezoekers, maar we hebben ook look-a-like doelgroepen gecreëerd die het meest lijken op de mensen die een reservering hebben gedaan bij Autohopper.
Door de nieuwe accountstructuur en door wekelijks te optimaliseren (o.a. uitsluitingen, bidmanagement, A/B testen met advertenties) behaalden we al binnen korte tijd zeer mooie resultaten:
Voorheen werden wij niet goed geholpen door een gerenommeerd, groot en bekend bureau. We waren een nummer en de resultaten waren bedroevend. Na een aantal leuke gesprekken met Jason en Andy, kreeg ik het goede gevoel bij NeoSEM en heb hen de opdracht gegeven om de Google Ads-campagnes goed in te richten en zichtbaar te maken waar de verbeteringen zitten. Direct in de eerste maanden al resultaat: de kosten per online reservering zijn met zo’n 40% gedaald en het aantal reserveringen zien we gestaag groeien.