Hoe slimme segmentering, tijdbesparende automatiseringen en handige datakoppelingen voor meer aanmeldingen zorgen voor dit bedrijf uit de educatieve sector. Een case vol inzichten en resultaat!
Een belangrijke uitdaging voor Aeres Training Centre Barneveld was het stroomlijnen van communicatie voor een zeer diverse doelgroep. Door het grote aanbod aan cursussen, variëren de behoeften en interesses van potentiële cursisten sterk. Het was cruciaal om relevante informatie op het juiste moment bij de juiste personen te brengen, zonder de doelgroep te overladen. Daarnaast moest de communicatie soepel geïntegreerd worden met het bestaande CRM-systeem (Coachview) en ticketingsysteem (Eventix), om zo waardevolle data in te zetten voor gerichte marketingcampagnes.
NeoSEM ontwikkelde een strategie die draait om geautomatiseerde, gepersonaliseerde en datagedreven communicatie. Dit met behulp van ActiveCampaign – een geavanceerd platform ten opzichte van het oorspronkelijk gebruikte MailChimp. Met deze tool konden we namelijk Coachview (maatwerk CRM) en Eventix koppelen. Een grote wens van Aeres, zodat de database gestroomlijnd wordt en zij inzicht krijgen in de interesses en het gedrag van (potentiële) cursisten. Zo hebben wij flows gecreëerd die afgestemd zijn op specifieke gebruikersdata zoals eerdere aanmeldingen, interesses en bezoekgedrag. Hierdoor kunnen cursisten niet alleen beter bediend worden, maar wordt ook de relevantie en effectiviteit van de e-mails aanzienlijk vergroot.
De implementatie bestond uit verschillende geautomatiseerde e-mailflows. Een voorbeeld hiervan is een welkomstflow voor nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen, waarin ontvangers worden geïnformeerd over de aankomende open dagen en relevante cursussen op basis van hun interesseprofiel. Daarnaast zijn er follow-up campagnes opgezet na deelname aan een open dag of het bekijken van een cursuspagina, waarin relevante informatie over inschrijfmogelijkheden en startdata gedeeld werd. Dankzij de Eventix-koppeling werden de bezoekers van open dagen bijvoorbeeld automatisch toegevoegd aan een segment, waardoor ze na afloop relevante updates ontvangen over het verdere cursusaanbod. Ook konden we met ActiveCampaign’s handige functie ‘’Doelen’’ mensen slim door flows heen leiden wanneer een evenement een vastgestelde datum had. Zo ontvingen mensen de juiste berichten op het juiste moment – of juist niet, omdat het niet meer relevant was.
De maandelijkse e-mailmarketing campagnes resulteren in een aanzienlijke stijging van de aanmeldingen voor open dagen en opleidingen – gemiddeld vullen we vijf extra klassen per jaar. Dankzij de gerichte en gepersonaliseerde communicatie voelen (potentiële) cursisten zich beter geïnformeerd en verbonden met het aanbod van Aeres. De integratie van Eventix en Coachview met ActiveCampaign maken het mogelijk om de customer journey van cursisten te optimaliseren, waardoor het aantal aanmeldingen voor open dagen en het aantal inschrijvingen voor de cursussen toenemen.
Extra klassen: 5 Open ratio: 32.40% Klik ratio: 3.03%
Ook meer aanmeldingen voor open dagen, webinars, cursussen of opleidingen? Ontdek hoe een datagedreven e-mailmarketing strategie bedrijven in de educatieve sector kan helpen meer betrokken cursisten aan te trekken en te behouden. Neem contact op met onze e-mailmarketeer!
Graag wil ik onze positieve ervaring delen over onze samenwerking met NeoSEM op het gebied van e-mailmarketing. Wat direct opviel, was hun flexibiliteit en proactieve ondersteuning, op momenten dat onze eigen afdeling het te druk had om de mailingen zelf op te pakken. NeoSEM stapte zonder problemen in en gaf daarbij ook nog verschillende adviezen om nog meer uit onze mailingen te kunnen halen. Ze boden een echte oplossing in tijden van drukte.