Klanten beoordelen ons met een 5/5

Wat is gamification?

Gamification | KLM Memory
Juliette den Hartog E-mail & automation specialist
9 oktober 2023 2 min leestijd
Laatst geüpdate: 16 september, 2024

Gamification is het toepassen van spelelementen in een niet-spel context, zoals je marketingstrategie. Denk aan speelse uitdagingen zoals ‘’Draai aan het Rad’’ en ‘’Kras & Win’’. Gamification speelt in op de natuurlijke drang van mensen om te spelen, te concurreren en beloningen te verdienen. In online marketing is het primaire doel vaak om mensen een actie te laten ondernemen, zoals het downloaden van een app en/of het achterlaten van een e-mailadres. Je kunt social media inzetten om een groot bereik te creëren en een e-mail automation bouwen om deelnemers betrokken te houden. Meer weten? 3, 2, 1… Go!

Gamification | KLM Memory

De betekenis van Gamification

Gamification wordt vertaald als gamificatie. Het kan worden ingezet in marketing, maar bijvoorbeeld ook in het onderwijs om leerlingen beter te laten leren. Een welbekend voorbeeld hiervan is Duolingo, een app die je nieuwe talen leert op spelende wijze. Wat zij heel goed doen is je dagelijks laten terugkeren om je ‘’streak’’ te behouden.

Waarom is het effectief?

Het bewezen effect van gamification in online marketing is niet alleen een grotere database. Door spelelementen te integreren, verhoog je betrokkenheid, stimuleer je herhaalbezoeken en vergroot je loyaliteit. Klanten worden gemotiveerd om deel te nemen, wat niet alleen de interactie verhoogt, maar ook leidt tot meer conversies en een sterkere merkbinding. Daarnaast zorgt het op langere termijn voor betere merkherkenning (brand recognition) en merkherinnering (brand recall).

Gamification voorbeelden

Naast het Rad van Fortuin en een kraskaart kun je denken aan:

    • Quiz

    • Memory

    • Zoekspel

    • Vangspel

    • Puzzel

    • Code check

    • Fruitautomaat (gokkast)

    • Grijpmachine

    • Klik game

Vaak wordt deelname beloond met een inzicht, mogelijke korting of kans op een prijs. Bedrijven die aan gamification doen zijn bijvoorbeeld:

    • Vtwonen
        • Woontest: welke woonstijl past bij jou?

    • Center Parcs
        • Zoek de bal in Aqua Mundo

    • KLM
        • Memory spel met bezienswaardigheden (past prachtig bij de slogan ‘’Making Memories’’)

    • Albert Heijn
        • Kras voor een gratis product (in de app)

Hoe pas je het toe in je marketingstrategie? 

Gamification kan op verschillende manieren worden geïntegreerd in je marketingstrategie, afhankelijk van je doelen en beschikbare middelen. Een van de eenvoudigste en goedkoopste manieren is door bestaande plugins toe te voegen aan je website. In het blog over e-mailacties gaan we daar dieper op in. Als je op zoek bent naar meer geavanceerde of op maat gemaakte spellen, kan het zinvol zijn om samen te werken met een development bureau. Hier hangt een wat hoger kostenplaatje aan, maar een maatwerkoplossing garandeert een naadloze verbinding met al je systemen en marketingkanalen.

Kortom: wil jij naar een nieuw level stijgen en winnen van de concurrentie? Wij helpen je graag om een echte eindbaas te worden!

Juliette den Hartog

Onze e-mail & automation specialist. Die niet alleen records zet met hardlopen, maar ook jouw campagnes harder laat lopen!
Meer over Juliette

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!