Je investeert in marketing. Je betaalt netjes iedere maand de advertentiekosten en de agency fee, maar weet jij écht wat het je ook oplevert? Veel bedrijven hebben enkel inzicht in online conversies, zoals verkopen of ingevulde contactformulieren. Maar wist je dat in veel branches maar liefst 70% van de conversies nog telefonisch plaatsvindt? Wil je dus echt weten wat jouw marketing efforts jou opleveren, dan moet je deze data inzichtelijk krijgen.
Ik gooi er maar gelijk een cliché tegenaan. Er is echter geen woord aan gelogen. Goede data is essentieel. Deze data wordt namelijk gebruikt om de prestaties van campagnes te beoordelen en op basis hiervan te optimaliseren. Data is dus de basis van alle keuzes en werkzaamheden. Dan is het toch eigenlijk best gek dat we werken met incomplete data?
Met call tracking zorg je voor inzicht in het complete plaatje. Zo weet je niet alleen exact hoeveel online conversies er hebben plaatsgevonden, maar ook hoeveel telefonische leads je hebt ontvangen.
Call tracking maakt het mogelijk om alle telefoontjes door te meten. Je komt met call tracking niet alleen te weten hoeveel telefoontjes er waren, maar ook vanuit welk kanaal deze kwamen en hoe lang er is gebeld. Wanneer je het Google Ads kanaal meet kun je zelfs tot op zoekwoordniveau inzien wat er heeft geconverteerd. Je hebt ook de mogelijkheid om na afloop het gesprek te beoordelen (was dit een klant of iemand die slechts wat informatie wilde?). Kortom: call tracking levert jou zeer waardevolle data op waarmee je direct aan de slag kunt om de prestaties van jouw marketingactiviteiten verder te verbeteren.
Met de inzet van call tracking weet jij precies wat wel werkt en wat niet. Dat levert een heel belangrijk voordeel op. Omdat jij nu exact weet wat wel werkt en wat juist niet, kun je jouw kostbare marketingbudget veel efficiënter besteden.
Zo kun je namelijk besparen op dingen die absoluut niet of niet voldoende voor jou werken. Nu is het soms nog koffiedik kijken, waardoor bepaalde dingen maar blijven lopen omdat je het “gevoel” hebt dat het wel wat oplevert. Nu baseer je jouw keuze echter op feiten en hoef je niet langer meer onnodig geld uit te geven aan zaken die niets bijdragen aan de doelstellingen.
Aan de andere kant weet je ook wat wel werkt en daarmee kun je meer budget inzetten op zaken die wél bijdragen aan de doelstellingen. Uiteindelijk resulteert dit in een veel efficiëntere insteek van jouw budget en dus een beter rendement op jouw marketingactiviteiten.
Klinkt allemaal heel leuk, maar hoe werkt het dan? Om precies te kunnen meten hoe vaak er wordt gebeld wordt er gebruik gemaakt van doorschakelnummers. Na het plaatsen van een tracking scriptje en enkele andere codes herkent het script de bron waar een bezoeker vandaan komt. Komt deze bezoeker uit een bron welke jij wilt meten met call tracking, dan krijgt hij of zij een uniek telefoonnummer te zien. Een bezoeker uit een bron welke jij niet wilt meten krijgt gewoon jouw standaard nummer te zien. Omdat iedere bezoeker een uniek nummer krijgt welke doorschakelt naar jouw nummer, kan er precies worden geregistreerd hoe deze bezoeker is binnengekomen.
Zo klinkt het allemaal wat complex, maar starten met call tracking is echt vrij eenvoudig. Er zijn verschillende partijen die call tracking verzorgen, waaronder AdCalls & Qooqie. NeoSEM is AdCalls & Qooqie partner en kan jou van A tot Z helpen bij het opzetten van call tracking.
We maken een account aan, plaatsen de nodige codes op de website en stellen de doelen in Google Analytics in. Zo kun je binnen no-time starten met het verzamelen van deze waardevolle data en profiteren van de mogelijkheden van call tracking.
Meer weten? Bel me op 0342 78 69 25 of mail naar wesley@neosem.nl. Ik vertel je graag alles over call tracking!
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.