Pinterest, een social media-platform dat zorgt voor ontzettend veel traffic. Het is inspirerend en vernieuwend voor de gebruiker, en daarnaast zie je alleen ‘pins’ die jou interesseren. Pinterest is niet alleen leuk voor de gebruiker, maar ook interessant voor bedrijven, shops en blogs. Ben je benieuwd waarom? Lees het onderstaand!
Officieel valt Pinterest binnen de categorie social media-kanalen. Je kunt anderen volgen en op andere reageren. Toch is het anders dan Facebook of Instagram. Mensen zitten niet op Pinterest om met elkaar te verbinden of te reageren op elkaars pins. Het gaat er hierbij dus niet zozeer om dat anderen zien wat je doet. Ze hoeven jouw vakantiefoto’s niet te zien en jij hoeft de foto’s van een nieuwe puppy niet leuk te vinden.
Pinterest is een sociaal medium waar je allerlei afbeeldingen, filmpjes, presentaties en infographics met anderen kunt delen. Dit gebeurt via een zogeheten ‘pin’, die bestaat uit een afbeelding, een beschrijving en een link die terug leidt naar de bron. Als mensen op de URL van de pin klikken, kunnen ze meer ontdekken over het idee en actie ondernemen. Zo komen ze op de bijbehorende website terecht.
Mensen zoeken op Pinterest actief naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen. Mensen zitten op Pinterest omdat ze actief zoeken naar informatie, inspiratie ideeën en oplossingen. Dit kan gaan over allerlei verschillende onderwerpen. Vaak heeft het te maken met hun volgende aankoop. Het is dus vooral een visuele zoekmachine en bookmarking-site.
Voor elke interesse is wel ruimte op Pinterest. Al veel bedrijven hebben Pinterest ontdekt als plek om te laten zien dat ze trots zijn op wat ze maken of doen; als een soort showcase.
Net zoals bij de content op Google en YouTube zit er een algoritme achter Pinterest. Het algoritme verspreidt content die mensen bewaren weer onder een groter publiek. Het verschijnt bijvoorbeeld op de home feed van gebruikers en rankt hoger in de zoekresultaten.
3 miljoen Nederlanders maken gebruik van Pinterest, waarvan 587.000 dagelijks. De grootste groep, 30% van de gebruikers, is tussen de 20 en 39 jaar oud. Ook de 40 tot 64-jarigen zijn goed vertegenwoordigd met 21%.
Pinterest groeit gestaag door, ook in dagelijks gebruik en met name op mobiele apparaten. Geschat wordt dat 80 procent van de gebruikers via een smartphone het platform bereikt. De gebruikers zijn gemiddeld tussen de 20 en 30 jaar, maar de 40+-groep groeit het hardst. Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn frequente gebruikers.
Op Pinterest worden mensen verleid met mooie plaatjes die ze graag willen delen of opslaan. Ze klikken vervolgens op de afbeelding voor meer informatie. Deze afbeelding kan linken naar tips voor een reis naar Ierland, en gratis SEO checklist of een webshop waar je die gave stoel kunt kopen. Na het klikken komen ze dus op de bijbehorende website terecht. Vervolgens is het aan “de website” op dat websitebezoek om te zetten in een bepaalde actie.
Pinterest zorgt voor meer organisch verkeer naar websites toe dan de meeste andere social media-platformen. Alleen Facebook zorgt voor meer websiteverkeer, maar dat komt vaak uit de advertenties. Via Pinterest is dit grotendeels organisch verkeer, hoewel het nu ook mogelijk is om op Pinterest te adverteren.
Voor Pinterest marketing heb je eerder een SEO strategie nodig dan een social media strategie. Gebruikers zitten namelijk op Pinterest om hun eigen borden te vullen en niet om te liken of reageren.
Een ander voordeel van Pinterest is dat de afbeeldingen altijd vindbaar blijven. Ze verdwijnen niet onder aan een tijdlijn zoals bij Facebook en Instagram. Een paar dagen na plaatsing levert een Facebook-post nauwelijks nog iets op omdat niemand hem meer ziet. De gemiddelde houdbaarheid van een Tweet is achttien minuten.
De gemiddelde houdbaarheid van een pin (post op Pinterest) daarentegen, is vier maanden. Content op Pinterest heeft dus een lang leven. Mensen bewaren afbeeldingen op hun borden, maar ze zijn ook goed vindbaar op zoekwoorden. Daardoor kun je één of zelfs twee jaar later nog steeds veel bezoekers op je website krijgen vanwege die ene pin.
Een bedrijfspagina maken kost geen geld en is vrij eenvoudig in het gebruik. De investering is dus laag, alleen zul je wel (wat) tijd moeten investeren. Pinterest is vooral goed voor je zichtbaarheid, maar Pinterest kan ook echt tot verkoop leiden. Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de gebruikers een aankoopbeslissing neemt door oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest.
Het is belangrijk dat je content op Pinterest deelt, waar de potentiële klant naar zoekt. De content moet inspirerend en goed vindbaar zijn, zodat mensen de content vinden, bewaren en doorklikken. Houd rekening met de volgende punten:
Actief zijn op Pinterest is dus belangrijk als je meer volgers wilt. Dit is eigenlijk hetzelfde als op andere social media kanalen.
Het is belangrijk dat je ook zakelijk veel pint (dagelijks). Je kunt dan ook pins van anderen pinnen om je borden aan te vullen en te mixen. De meningen hierover verschillen. Sommigen beweren dan 50% van de content eigen content moet zijn, anderen beweren dat 80-90% eigen content beter is. Uiteindelijk is het zo dat voor iedere branche iets anders werkt. Het is dus belangrijk dat je verschillende manieren test om erachter te komen wat voor jou werkt.
Net als bij andere social media kanalen, kan je Pinterest voor verschillende doelen inzetten. Het is belangrijk dat dit doel duidelijk is voor je begint. Wil je meer naamsbekendheid opbouwen, meer bezoekers op je website of meer producten verkopen? Bedenk vervolgens welke content op Pinterest hierbij kan helpen.
Op Pinterest vind je veel verschillende soorten visuele content. Bedenk van te voren goed welke soort content jij wilt delen en of dit de juiste content is om jouw boodschap over te brengen.
Pinterest zoekwoorden moeten de basis zijn van de Pinterest strategie, want Pinterest is dus vooral een zoekmachine. Pinterest is een van de grootste zoekmachines naast Google en YouTube. Stel dat je een yoga instructeur bent, dan kun je op Pinterest zoeken naar ‘yoga’. Net zoals op Google, geeft ook Pinterest je vervolgens een aantal suggesties waar je handig gebruik van kunt maken. Dat zijn namelijk woorden waarop veel gezocht wordt. Door deze woorden te gebruiken, kunnen pinners jouw content gemakkelijk ontdekken.
Dit zijn dus populaire Pinterest zoekwoorden. Het is hier dan ook lastige om hoog te scoren. Er zit op deze woorden namelijk meer concurrentie. Het is lastiger om te scoren op ‘online marketing’ dan op ‘online marketing voor bloggers’ bijvoorbeeld.
Dus is het goed om het nog wat specifieker te maken. En ook die specifieke zoekwoorden kun je gewoon op Pinterest zelf vinden. Als je kiest voor ‘yoga for beginners’. Zie je daaronder nog een aantal specifieke onderwerpen verschijnen. Pinterest wil het je zo gemakkelijk mogelijk maken om de juiste content te vinden.
En zo kun je jouw zoektermen steeds specifieker maken zodat het aansluit bij jouw niche onderwerp en bij jouw ideale klanten. Want als je weer klikt op ‘yoga workout for beginners weightloss’ krijg je nog meer opties. Je maakt het dus steeds specifieker.
Wanneer je de juiste zoekwoorden voor Pinterest gevonden hebt, kun je die worden op verschillende plekken gebruiken.
Maar daarnaast zijn er nog veel meer plekken op Pinterest waar je keywords kunt gebruiken, denk daarbij aan:
Veel pinners vullen de omschrijving van hun bord niet in. Maar door je bord wel een duidelijke omschrijving te geven, word je beter gevonden. Bovendien promoot Pinterest ook borden in je tijdlijn. Vul dus altijd de bord omschrijving in en gebruik in de tekst zoveel mogelijk zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. En kies ook de juiste categorie voor je bord.
Maar deze zoektermen kun je ook verwerken in de titels van je borden. Je kunt wel hele leuke creatieve namen voor je borden verzinnen, maar daar wordt je niet op gevonden. Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor je niche. Daar zoeken mensen op. Mensen zoeken op ‘Pinterest tip’ of ‘Reistips’ en niet op ‘Maaike’s favorieten’. Dus als je een bord hebt met online marketing tips noem dit bord dan gewoon ‘online marketing tips’!
Pinterest marketing kan dus zorgen voor meer verkeer naar je website. Maar het heeft geen zin om maar zoveel mogelijk bezoekers naar je website te sturen als er verder niks gebeurt. Graag wil je dat deze mensen vaker terugkomen en het liefst dat ze ook klant bij je worden. Daarom is alleen het hebben van een Pinterest account en het delen van mooie plaatjes niet genoeg. Als vervolg kun je tegenwoordig ook Pinterest advertising inzetten. Hoe je dit het beste in kunt zetten, vind je in onze Pinterest Advertising training.
Heb je nog vragen? Download ons Pinterest e-book, mail naar fieke@neosem.nl of bel naar 0342-786925.
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.