Je hebt vast wel eens van SEO en SEA gehoord, maar wat is nu precies het verschil? En moet ik juist SEO of SEA inzetten voor mijn bedrijf? Als je op zoek bent naar antwoorden op deze vragen, lees dan zeker deze blog!
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands: Zoekmachine Adverteren. Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEA betaalt om bovenaan te staan, terwijl de SEO-resultaten (of organische resultaten) ‘gratis’ zijn.
Gratis staat bewust tussen aanhalingstekens. De organische resultaten zijn weliswaar gratis, maar om een plekje te bemachtigen moet je veel tijd steken in kwalitatieve content.
Als je SEA inzet, koop je als het ware bezoekers voor je website. Zodra je de campagnes instelt en daar een budget aan koppelt, heb je meteen meer bezoekers op je website. Bij SEO werkt dit iets anders. Wanneer je met SEO aan de slag gaat, duurt het over het algemeen langer voordat je bezoekers op je website krijgt.
Google is uiteindelijk ook gewoon een commercieel bedrijf. Zij bieden een zoekmachine aan en financieren dit door de advertenties. Google ‘beloont’ de adverteerders door data de delen. Zo kun je bijvoorbeeld bij SEA wel zien via welke zoektermen je bezoekers binnenkomen, terwijl dit bij SEO niet kan. Overigens is dit met tools als Keyword Hero toch mogelijk, het algoritme van deze tool combineert verschillende databronnen, waardoor je alsnog kunt zien via welke zoektermen je bezoekers zijn binnengekomen. Een ander voorbeeld is de Google Keyword Planner. Deze tool maakt de zoekvolumes van zoektermen inzichtelijk, maar als je niet adverteert, krijg je alleen (ruime) marges te zien.
Zoals eerder gezegd, is Google een commercieel bedrijf. De inkomsten komen hoofdzakelijk uit de advertenties. Google toont deze advertenties daarom boven de SEO-resultaten. Meestal staan er 3 of 4 advertenties boven de organische resultaten, eventueel gecombineerd met Google shopping advertenties.
Als je SEA inzet kun je direct zien hoeveel een campagne kost en hoeveel kliks of omzet deze campagne oplevert. Heb je iets aangepast aan de campagnes dan kun je al snel zien of het rendement toeneemt of afneemt. Bij SEO gaat dit minder makkelijk. Er zijn verschillende KPI’s waar je naar kunt kijken (Bijvoorbeeld: Bezoekers, gemiddelde positie, omzet), maar de veranderingen in deze KPI’s zijn niet altijd gemakkelijk toe te schrijven aan de uren waarin je aan SEO gewerkt hebt.
Als je dit leest, denk je misschien dat SEA dan het beste is. Toch is dit niet per se zo. Bij SEA heb je weliswaar meteen bezoekers op je website, maar zodra je stopt met betalen, ben je die bezoekers ook gelijk weer kwijt! Als je met SEO aan de slag gaat, heb je niet meteen bezoekers, maar op de lange termijn neemt het aantal bezoekers steeds verder toe.
We kunnen het ook op een andere manier zeggen: SEA kun je vergelijken met een huurwoning. Zolang je huur betaalt, kun je gebruikmaken van de woning. Stop je met betalen? Dan wordt je uit de woning gezet. SEO kun je het best vergelijken met een stuk grond waarop je je eigen huis bouwt. De grond is je website en met de content bouw je je huis. Door continu te bouwen wordt je huis steeds groter en mooier. Stop je met bouwen? Dan wordt je huis niet groter, maar het blijft wel staan!
Bij NeoSEM geloven we heel erg in de combinatie tussen SEO en SEA. Deze kanalen vullen elkaar perfect aan! Door tegelijkertijd SEA in te zetten zie je al snel welke zoektermen beter converteren. Met SEO kun je je dan weer meer op deze zoektermen gaan richten. Bovendien bouw je door SEO in te zetten steeds verder aan je website! In de meeste gevallen raden we daarom aan om beide kanalen in te zetten.
Heb je vragen over de inzet van SEO of SEA? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een lekker bakje koffie en een goed gesprek!
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.