Al jaren staat eind november een geweldige conferentie op het programma: “The Conference Formerly Known As Conversion Hotel”. Jason en Ruben vertrokken dit jaar één dag eerder, om bij onze vrienden van Semwerkt! langs te gaan in Hoorn. Dat ligt tenslotte op de route naar Texel. Bovendien gaf het ze de mogelijkheid om de conferentie goed voor te bereiden en een aantal interne projecten door te spreken. Net zo makkelijk dus en als bijkomend voordeel: helemaal uitgerust beginnen op vrijdag.
Conversion Hotel vindt jaarlijks plaats in Grand Hotel Opduin, Texel. Een prachtige locatie dicht bij het strand en gelegen midden in de duinen. Ton Wesseling en het team van Online Dialogue zijn verantwoordelijk voor dit geweldige event, dat bestaat uit 9 Keynote sprekers op het hoofdpodium in het hotel. Maar het belangrijkste hierin mist: Conversion Hotel is vooral een heel sociaal event. Alle deelnemers zijn enorm toegankelijk en bereidt om te sparren of om gewoon gezellig een praatje te hebben. Dat maakt het zo leuk! En natuurlijk hebben we learnings op gedaan die we kunnen toepassen bij onze opdrachtgevers.
Een greep uit – voor ons – de belangrijkste Keynotes vind je hieronder:
We verliezen steeds meer data: een deel door Adblockers, een deel doordat bezoekers nee zeggen tegen cookies en door de manier waarop Apple met haar Safari browser omgaat met data. Als we testen, dan zien we alleen nog maar data van bezoekers die ook daadwerkelijk getest willen worden: zij geven tenslotte toestemming. Steen vertelt daarom dat de kans bestaat dat we in de toekomst gaan testen op AI bezoekers. Bezoekers die worden gesimuleerd door een algoritme, echt waar.
Sarah’s talk ging over framing, ze had een aantal take-aways:
Jono en Arnout gingen helemaal los over performance. De eerste talk van de zaterdagochtend en wat voor één: 0.1% betere site speed = 10% hoger conversie percentage. Performance optimization IS conversie optimalisatie. Alle learnings van Jono en Arnout kunnen we toepassen bij onze klanten. Er zijn zoveel dingen die je website of webshop kunnen vertragen, denk aan Google Analytics, Test tools, Google Tag Manager. Ze vertragen en hebben daarmee een negatieve invloed op je conversie. Ook je Carbon Footprint is een metric. Wil je weten welke impact jouw website of webshop heeft? Check dan eens deze Carbon Footprint calculator op: https://www.websitecarbon.com/.
Google is natuurlijk ook de drijfveer van deze verandering: nu Google PageSpeed een ranking factor is, zijn we steeds bewuster over site speed. Het is dan ook belangrijk om serieus bezig te zijn met het optimaliseren van je web performance. Geef hier daarom zeker prioriteit aan, ook in 2023!
Toffe tools om te gebruiken:
Op de website van Conversion Hotel zijn video tickets beschikbaar om de keynotes terug te kijken, alle keynotes worden namelijk vastgelegd op video! Wil je volgend jaar zelf aanwezig zijn bij Conversion Hotel? Je kunt je aanmelden voor de ticket release van de volgende editie.