Klanten beoordelen ons met een 5/5

Complete handleiding over structured data

We kunnen niet meer zonder
Martijn Scholman
Martijn Scholman SEO-specialist
17 januari 2022 11 min leestijd
Laatst geüpdate: 4 september, 2024

Een goed vindbare pagina kan tegenwoordig niet meer zonder structured data. Maar wat is dat precies? Wat is het effect op SEO? En hoe kan ik snel en gemakkelijk structured data toevoegen? In dit artikel vind je alle ins & outs over structured data. 

Wat is structured data?

Structured data (of ‘gestructureerde gegevens’ in Nederlands’) ontstaat als je in de broncode elementen toevoegt. Door het markeren van data geef je aan zoekmachines door wat de gegevens betekenen, waardoor de machines beter kunnen beoordelen op welke momenten de pagina’s getoond moeten worden. 

Een voordeel is dat zoekmachines je kunnen belonen, door de zoekresultaten te verrijken met extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan reviews en een beknopte agenda.

Afbeelding: Het zoekresultaat van BuilDIY is verrijkt met reviews, de prijs en de leverinformatie

Afbeelding: Het zoekresultaat van Podiuminfo is uitgebreid met een korte agenda

Wat moet ik mij er eigenlijk bij voorstellen?

Ik kan me goed voorstellen dat het nu nog vaag voor je overkomt. Hoe ziet structured data eruit?

Je kan er voor kiezen om de informatie handmatig of met hulp van een tool te markeren. Ik neem als voorbeeld de pendulum klok van BuilDIY. Voor deze pagina kan je verschillende elementen markeren:

  • De producttitel
  • De prijs
  • Voorraadinformatie
  • Het aantal reviews etc.

Deze informatie kan je digitaal laten markeren, wat je kan vergelijken met het arceren van geschreven tekst. Voor het toevoegen van structured data kan je gebruik maken van verschillende tools. Uiteraard kan je het ook handmatig toevoegen. Als je een beginner bent, raad ik aan om een tool te gebruiken. Zo gaat het te werk:

Stap 1: Bekijk wat voor pagina het is en selecteer de juiste gegevenstype. Voeg daaronder de URL in.

Stap 2: Klik op ‘taggen starten’. Vervolgens kan het markeren beginnen! Houdt je muis ingedrukt en ga alle belangrijke elementen langs. 

In de screenshot hieronder zie je dat ik ‘Pendulum Klok’ heb gemarkeerd. Vervolgens klik je op ‘naam’. Ga op deze manier alle belangrijke elementen langs. 

Markeer zoveel mogelijk informatie. Ben je klaar? Klik dan op ‘HTML maken’. 

Stap 3: De structured data wordt nu voor je gemaakt! Bovenaan het scherm heb je de keuze uit JSON-LD en Microdata. Ik raad aan om JSON-LD aan te houden, aangezien Google hier de voorkeur aan geeft. De opgestelde code plaats je tot slot in de head van de content. Dit kan vrij ingewikkeld zijn, dus vraag gerust om hulp!

Welke vormen van structured data zijn er?

Je hebt veel verschillende formats om structured data toe te voegen. Google ondersteunt steeds meer formats. Op de website van Schema.org vind je welke formats voor jouw pagina past! Ik heb hieronder de meest gebruikte formats op een rijtje gezet:

  • FAQ 
  • Evenementen
  • Organisaties
  • Producten
  • Recepten

Wat zijn de voordelen van structured data?

Wellicht vraag je je af: wat is eigenlijk het effect van structured data? Zeker als Google je beloont met rich snippets (verrijkte zoekresultaten) levert structured data je veel voordelen op:

  1. De eerste is vrij logisch: Met extra informatie komt je zoekresultaat nog prominenter in beeld. Door deze extra informatie toe te voegen, druk je de concurrentie ook automatisch naar onderen.
  2. Het toevoegen van structured data kán leiden tot een betere doorklikpercentage. Met de nadruk op ‘kan’. Het is namelijk afhankelijk van welke gegevenstype je kiest en in welke sector de organisatie actief is.

Uit deze studie blijkt zelfs dat het markeren van reviews niet tot een hogere CTR leidt. Weliswaar steeg het aantal impressies, maar daalde het aantal kliks. 



In andere artikelen staan dat de reviews wel leiden tot een betere doorklikpercentage. Mijn advies: Controleer voor één pagina of de CTR daadwerkelijk verbeterd is. Als de CTR van die pagina verbeterd is, kan je de test uitbreiden.

  1. Structured data helpt om jouw zoekresultaat naar de top van de zoekresultaten te brengen. Voor bepaalde zoekresultaten toont Google namelijk een featured snippet. Dit is een zoekresultaat, waarin je direct op je scherm je antwoord kunt vinden.
    Met structured data laat je aan zoekmachines zien waar de pagina over gaat, waardoor je voor sommige zoektermen meer kans maakt om in de top te komen.
  2. Tot slot: gestructureerde gegevens helpt om beter gevonden te worden in voice search.Steeds meer mensen in Nederland maken gebruik van voice search. Uit recent onderzoek blijkt dat 30 procent wel eens een voice-assistant gebruikt. Ook valt op dat Nederlanders steeds vaker een voice-assistant gebruiken.

Structured data is de manier om aan zoekmachines te vertellen waar de pagina over gaat. Google is daardoor eerder geneigd om je antwoord te tonen. Veel Nederlanders gebruiken een voice-assistent als ze onderweg zijn, dus het is aan te raden om de belangrijkste bedrijfsinformatie te markeren.

Hoe voeg je structured data toe?

Eerder in dit artikel heb ik aangegeven hoe je structured data met een structured data generator kunt toevoegen. Afhankelijk van je CMS kan je ook een extensie installeren. Hieronder laat ik zien hoe je met behulp van een plugin of een app gegevens kunt laten markeren.

Structured data en WordPress

Gebruikers van WordPress kunnen uit veel verschillende plugins kiezen. Je hoeft vervolgens alleen de gegevenstype te selecteren en de structured data wordt vervolgens automatisch gegenereerd.

Yoast

Een veelgebruikte app is Yoast. Met deze plugin kan je niet zo veel verschillende gegevenstypes selecteren, maar je hoeft daardoor niet een nieuwe plugin te installeren.

Tijdens het installatieproces is het al belangrijk dat je de juiste gegevens invoert. Deze stappen zijn voor de markup al belangrijk. Kies wat voor type website het is en of de website over een organisatie of een persoon gaat. 

Vervolgens kan je onderaan de pagina de instellingen aanpassen. Klik daarvoor op ‘schema’. Vervolgens kan je kiezen wat voor type pagina het is. Zo heb je de keuze uit bijvoorbeeld een contactpagina of een afrekenpagina.

Wil je de markup voor de gehele website aanpassen? Klik dan op ‘zoekweergave instellingen’. Onder ‘schema instellingen’ kan je vervolgens de standaard gegevenstype selecteren.

WP SEO Structured Data Schema

Een handige plugin om de markup toe te voegen is de WP SEO Structured Data Schema. De gratis versie ondersteunt veel gegevenstypes, zoals organisaties, lokale bedrijven, reviews en producten. 

Het voordeel is dat de code automatisch voor je wordt geplaatst, dus je hoeft alleen je gegevens in te vullen. Doorloop de onderstaande stappen:

Stap 1: installeer de plugin en klik vervolgens op activeren

Stap 2: Ga eerst naar de instellingen. Zoek daarvoor naar ‘SEO Structured Data Schema’ en klik vervolgens op ‘settings’.

Doorloop vervolgens alle stappen. Ik raad aan om de data op de gehele website te laten markeren. Verder zou ik alle ‘post types’ aanvinken. Vul bij ‘publisher information’ vervolgens alle informatie aan. Belangrijk is dat je ‘delete all data’ niet aangevinkt hebt, zodat de data aan de website wordt toegevoegd.

Stap 3: Ga vervolgens naar de pagina die je wilt aanpassen

Stap 4: Kies de juiste gegevenstype en vul zo veel mogelijk gegevens aan.

Stap 5: Druk op publiceren en je markup is toegevoegd :-).

Structured data en andere CMS’en

Ook als je geen WordPress gebruikt, zijn er verschillende plugins of apps om structured data toe te voegen.

Shopify

Gebruik je Shopify? Dan raad ik aan om app te gebruiken, zoals Smart SEO. Deze tool voegt automatisch JSON-LD toe aan je broncode. Dit is één van de beste beoordeelde apps op het gebied van structured data. Met deze app is het mogelijk om de gegevenstypes website, organisatie, broodkruimel, itemlist en product te selecteren.

Lightspeed

Lightspeed is net als Shopify een gesloten CMS. Voor Lightspeed heb je een aantal handige apps om structured data toe te voegen:

  • MyProductReviews: Met MyProductReviews worden de reviews aan het juiste product gekoppeld. Hiermee kunnen bezoekers een review achterlaten. De app kost wel € 7,95 per maand, voor minimaal 25 reviews.
  • Custom Review Widget: Met Custom Review Widget koppel je je reviews van bijvoorbeeld Kiyoh en Trustpilot aan deze app. De beoordelingen worden daardoor automatisch op de website bijgewerkt. Daarnaast is het mogelijk om de reviews standaard in de footer te plaatsen. Vervolgens kunnen de reviews voor rich snippets gemarkeerd worden. De Widget kost op dit moment € 4,95 per maand

Magento

Voor Magento heb je ook een aantal handige extensies om snel markup te kunnen toevoegen:

  • Rich Snippet Suite. Deze extensie biedt ondersteuning voor de gegevenstypes Product, Website, Organisatie en lokaal bedrijf. Hiermee heb je uitgebreide mogelijkheden om de gegevens te labelen. Je betaalt eenmalig € 65,00, waarvoor je 6 maanden lang support krijgt.
  • Google Rich Snippets. Google Rich Snippets heeft een aantal handige opties die je kan laten markeren. Zo kan je de beschikbaarheid van je producten markeren en is het mogelijk om een gemiddelde beoordeling van je categoriepagina te laten toevoegen.

Next level: zelf structured data leren schrijven

Met alle extensies is het tegenwoordig niet meer moeilijk om structured data toe te toevoegen. Wel wordt je website er een stuk trager van. Daarnaast ben je erg afhankelijk van de extensie. Zo kan je misschien niet de ideale gegevenstype vinden en is de ontwikkeling van de extensie afhankelijk van de ontwikkelaars.

Wil je daarom zelf structured data leren schrijven? Dan heb ik met hulp van MOZ hieronder een handleiding voor je opgesteld: 

Stap 1: De juiste gegevenstype en code selecteren

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste gegevenstype uitkiest. Wil je bijvoorbeeld markup voor je organisatie toevoegen? Ga dan naar https://schema.org/Organization. Op de website van Schema vind je alle labels, die je onder je gegevenstype kunt hangen.

Stap 2: Installeer een text editor

Vervolgens raad ik aan om een text editor te gebruiken. Het voordeel is dat je van te voren een signaal krijgt dat je code verkeerd is opgesteld. Een fijne text editor is Sublime text 3

Vervolgens kies je de juiste syntax. Ga hiervoor naar View > Syntax > Javascript > JSON, zodat Sublime goed is ingesteld.

Stap 3: JSON-LD ontleden

Vooraf is het goed om een beeld te krijgen wat de verschillende tekens betekenen:

Accolades

Allereerst begin je met het openen van de code. Voeg een script-tag toe en geef aan dat het gaat om JSON-LD:

<script type=”application/ld+json”>

Alle data komt tussen de accolades te staan. Na de script-tag voeg je standaard een accolade toe.

Dubbele aanhalingstekens

Dubbele aanhalingstekens gebruik je om een label op te roepen en om bedrijfsinformatie toe te voegen.

Dubbele punt

De dubbele punt gebruik je iedere keer als je informatie wilt oproepen. In de afbeelding hierboven zie je bijvoorbeeld “url”: https://buildiy.nl”. Het domein wordt dus door “url” aangeroepen.

Komma

Iedere keer dat je extra informatie wilt toevoegen, gebruik je een komma. Wanneer het script eindigt, gebruik je geen komma, maar eindig je alleen met een accolade. Dit zie je ook aan de onderstaande afbeelding terug:

Haakjes

Je gebruikt haakjes om de bedrijfsinformatie onder elkaar te zetten. In de bovenstaande afbeelding zie je dan ook terug:

Interne accolades

Tot slot de interne accolades. De accolades gebruik je als de property een “type” heeft. In de afbeelding hieronder zie je ook dat er onder “@address” nieuwe accolades zijn toegevoegd, omdat daar achter “@type” staat:

Na “De Trompet 1924” plaats je geen komma. Dit komt, omdat er na het adres geen extra informatie komt.

Stap 4: Gegevens vanuit Schema aanvullen

Op Schema.org vind je alle velden, die je voor je gegevenstypes kunt invullen. Wil je bijvoorbeeld een e-mailadres toevoegen? Dan maak je een nieuwe property en voeg je vervolgens het e-mailadres toe. In Schema bij “email” het volgende staan:

“Email – Text –  emailadress”

Het blijft belangrijk om alle komma’s langs te lopen, omdat anders het script niet werkt. 

Stap 5: Properties toevoegen

In JSON-LD is het mogelijk om dieper op de properties in te gaan. Wanneer je bijvoorbeeld klikt ‘Postalservices’, zie je specifieke properties verschijnen die onder “Postalservices” vallen. 

Onder “Address” vul je de “@type” in. Daar geef je aan wat voor type adres het is. Vervolgens voeg je onder “@type” De specifieke properties toe.

Stap 6: Een array aanmaken

In sommige gevallen stel je een array op. Dit doe je wanneer je meerdere bedrijfsinformatie aan één property wilt hangen. Een mooi voorbeeld is als je een bedrijf, die verschillende vestigingen heeft. In dat geval plaats je in de property haakjes. 

Ik heb hieronder een screenshot gemaakt hoe je dit opstelt:

In feite kopieer je de bovenste script en plak je het daaronder. Controleer opnieuw of alle komma’s goed staan en of de accolades en de haakjes goed zijn afgesloten.

Controleer of je structured data geen fouten bevat!

Nadat je de code geschreven hebt, is het tijd om te testen of hier geen fouten tussen zitten. Je kan hiervoor twee tools gebruiken:

Beide tools spreken eigenlijk voor zich. Klik op ‘codefragment’ en plak je code. Druk dan op ‘test uitvoeren’. Zo krijg je een beeld of de code goed door zoekmachines geïnterpreteerd kan worden.

Ben je een fout tegengekomen? Dan zie je in de tool waar het probleem aan ligt. Vaak vormt een typefout het probleem.

Typfouten

Een typfout is snel gemaakt. Sublime Text laat gelukkig direct zien waar het probleem zit. Zodra je een fout maakt, zie je meteen een kleurtje verschijnen. Ook wordt wel eens het betreffende gedeelte onderstreept. 

Tijdens het schrijven van JSON-LD liep ik bijvoorbeeld tegen het volgende probleem aan:

Hierboven zie je twee properties, die een array vormen. Tussen de bovenste en onderste accolade moet er daarom een openings- en sluitingshaakje worden geplaatst.

De richtlijnen van Google

Als laatste wil ik de richtlijnen van Google behandelen. Want wat mag nou wel en wat niet? Hieronder heb ik een aantal belangrijke voorwaarden opgesteld:

  • Markeer alleen content dat bezoekers op de website kunnen zien. 
  • Markeer alleen relevante content, dus geen content dat misleidend is. Denk bijvoorbeeld aan het markeren van misleidende reviews.
  • Markeer alleen content dat origineel is. Als je informatie van een andere bron hebt, dan plaats je er een verwijzing naartoe.

Een veelgemaakte fout is dat de reviews over het bedrijf op iedere pagina zijn gemarkeerd. Alleen als het echt over een specifieke pagina gaat, raad ik aan om de reviews te markeren. Anders is ook de kans klein dat Google rich snippets zal gaan tonen.

John Mueller, Search Advocate bij Google, gaf recent aan dat het markeren van reviews op de homepage in strijd is met de richtlijnen. Eerder maakte hij al duidelijk dat je niet overal ‘Organization’ Schema op iedere pagina moet toevoegen. Tijdens de Google Webmaster Central hangout gaf hij daar een toelichting op:

Markeer vandaag nog je gegevens!

Structured data is erg belangrijk om goed in Google gevonden te worden. Niet alleen krijgen zoekmachines meer context over je pagina, ook maak je kans op rich snippets. Wel blijft het belangrijk dat je het effect van structured data meet. Levert het meer kliks op? En wat doet het met de posities? Door de gegevens op een eerlijke manier te markeren, vergroot je in ieder geval de kans op meer SEO-succes.

Ik hoop dat dit artikel je verder heeft geholpen. Heb je vragen? Of zou je meer willen weten? Stuur gerust een berichtje naar martijn@neosem.nl.

Martijn Scholman

Martijn Scholman

Ervaren SEO-specialist met een voorliefde voor CRO. Niet aan het werk? Dan vind je hem waarschijnlijk op de mountainbike rond Utrecht.
Meer over Martijn
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!