Wat is Smart Display en hoe kun je de campagnes optimaliseren? Laten we hierbij beginnen bij het Google Display Network (GDN). Dit is het display netwerk van Google waar meer dan 3 miljoen websites en apps beschikbaar zijn. Via het Google Display Network kunnen we banners verspreiden. Met Smart Display heeft Google een grote stap gemaakt op het gebied van automatiseren binnen Display Advertising.
Smart Display is een manier van Display advertising, waarbij het algoritme van Google de campagne stuurt en optimaliseert dankzij artifical intelligence. Naast de biedingen van de campagnes worden bij Smart Display ook de targeting en de banners dynamisch ingericht.
Door de targeting over te laten aan het algoritme van Google, kan er een potentiële doelgroep worden bereikt die eerder nog niet werd getarget. Een Smart Display campagne richt zich op bezoekers in ‘the Middle of the Funnel’. Hier spreek je mensen aan die online interesse hebben getoond in jouw branche en/of jouw soort producten, maar die nog geen kennis hebben gemaakt met jouw bedrijf.
Door Google de banners dynamisch in te laten richten, zorg je ervoor dat je banners zichtbaar worden in meer dan 65.000 formaten. Dit gebeurt in een tijdsbestek dat door een mens nooit gerealiseerd zou kunnen worden. Een Smart Display campagne is slimmer, niet moeilijker.
Het grootste voordeel van Smart Display is dat er gebruikt wordt gemaakt van een gigantische hoeveelheid data. Dankzij big-data kan Google gebruik maken van ontzettend veel factoren, waardoor de optimalisatie beter en efficiënter zal verlopen.
Google maakt hierbij gebruik van onder andere het type apparaat, de locatie, het moment van de week, het moment van de dag en de historische data. Er wordt gebruik gemaakt van de volledige historische data uit jouw account en bovendien wordt er ook gebruik gemaakt van alle content op jouw website. Aangezien Google gebruik maakt van vele verschillende factoren kan je hier als mens onmogelijk tegenop werken. Dit resulteert in tijdsbesparing voor een online marketeer.
Google beweert dat Smart Display campagnes gemiddeld 20% meer conversies behalen ten opzichte van standaard Display campagnes. In een case van Trivago heeft een Smart Display campagne zelfs geleid tot 36% meer conversies ten opzichte van een standaard Display campagne tegen dezelfde CPA. (Kosten per acquisitie)
Smart Display is vrij eenvoudig in te stellen. Aangezien de campagnes automatisch gestuurd worden, zou je kunnen denken dat je deze campagnes niet hoeft te optimaliseren. Echter is er nog genoeg te doen om de campagnes te optimaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan de plaatsing van de advertenties. Bepaalde websites of apps die slecht presteren kunnen uitgesloten worden. Door A/B-testen uit te voeren met verschillende titels, beschrijvingen en afbeeldingen kun je hier ook testen welke advertenties het beste presteren.
Bij het instellen van Smart Display campagnes zijn er een aantal punten waar rekening mee gehouden moet worden. Hiervoor heeft Google een aantal tips opgesteld:
Als je meer wilt weten over Smart Display of over Display in het algemeen, twijfel dan niet om contact op te nemen. Ik ben telefonisch bereikbaar via 0342 – 78 69 25. Je kunt me ook altijd een e-mail sturen. Dit kan via wesley@neosem.nl of via info@neosem.nl. Ik help je graag verder.
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.