Vrijdag 11 oktober waren Dewi en ik (Milou) in Antwerpen bij de SEO Benelux Conference 2024. Daar hebben wij naar tien interessante talks geluisterd, allemaal gefocust op andere aspecten voor het verbeteren en innoveren van het gebruik van SEO. In deze blog lichten wij de belangrijkste inzichten van deze dag uit. Wij weten nu (nog) meer over de toekomst van SEO en zijn geïnspireerd en gemotiveerd om met alle inzichten aan de slag te gaan! Benieuwd hoe jij met je bedrijf je SEO zou kunnen verbeteren? Vraag onze gratis SEO-scan aan!
Het grootste probleem binnen SEO? Chantal Smink noemt het het “apple pie effect”. Er wordt vaak voor de hand liggende content gemaakt, oftewel “apple pie content”. Hierbij geeft ze als voorbeeld het recept van een appeltaart, er zijn mega veel websites die dit recept plaatsen, maar niemand onderscheidt zich, waardoor er geen extra waardevolle content wordt geplaatst voor bezoekers.
Het resultaat? Miljoenen pagina’s die allemaal hetzelfde zeggen, zonder onderscheidend vermogen. Het verschil kan je echt merken wanneer je echt moeite en tijd stopt in het maken van iets beters of unieks. Chantal daagt ons uit om verder te kijken dan de standaard SEO-benadering: denk niet meer alleen in keywords, maar in waardevolle, creatieve content die echt aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Voeg video’s toe, experimenteer, en maak het Google onmogelijk om jou over het hoofd te zien!
De zoekresultatenpagina van Google is tegenwoordig veel meer dan alleen een lijst met links. Het barst van de snippets, video’s en korte antwoorden die bovenaan de pagina verschijnen. Hierdoor komt jouw organische positie lager in beeld, zelfs wanneer je hoog rankt. Dit maakt naamsbekendheid en branding belangrijker dan ooit. Zorg dat je zichtbaar bent in deze snippets en focus niet alleen op je website. Wees aanwezig op platformen zoals LinkedIn, Instagram, en overweeg ook YouTube. Steeds meer mensen vinden hun antwoord al in de SERP zelf, wat het websiteverkeer kan verminderen. Maar door je merk te onderscheiden en breed zichtbaar te zijn, vergroot je je kansen om te groeien, zowel online als in je algemene merkbekendheid.
Clarissa Filius kon ons hier alles over vertellen. Om lokaal goed vindbaar te zijn, moet je Google Business Profile helemaal op orde zijn. Zoekopdrachten zoals “near me” worden steeds populairder, en jouw bedrijf wil je zichtbaar hebben in de local pack (met de kaart bovenaan de pagina) én in de organische resultaten. Ook lijsten van lokale websites op andere platforms kunnen je zichtbaarheid vergroten (zie “Sites voor plaatsen”op de afbeelding). Optimaliseer daarom je Google Business profiel, zorg voor een lokale landingspagina en vermeld je bedrijf op verschillende plekken online om je lokale vindbaarheid te versterken.
Wil je graag alle nieuwe SEO-inzichten toepassen, maar weet je niet precies hoe of heb je er simpelweg geen tijd voor? Wij kunnen je helpen! We volgen alle nieuwste updates van Google op de voet en denken verder dan traditionele SEO-technieken. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op!