Klanten beoordelen ons met een 5/5

Zo zet je Pinterest SEO in voor jouw bedrijf! 

Want SEO kun je ook bij Pinterest toepassen
Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist
16 maart 2022 4 min leestijd
Laatst geüpdate: 23 juni, 2022

Pinterest kent miljoenen gebruikers en blijft nog steeds doorgroeien. Het is een ontzettend mooi platform met kansen om enorm veel verkeer naar je website te leiden. Daaruit volgt de kans op conversie dat nieuwe omzet betekent. Een nog niet hele bekende manier om dit te doen is Pinterest SEO. Lees in deze blog wat Pinterest SEO precies is en waarom het ook voor jou interessant kan zijn!

Hoort SEO niet bij Google? 

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en is vooral bekend van Google. Dit is ook niet zo gek, Google is niet voor niks de bekendste en grootste zoekmachine. Toch doet ook Pinterest het heel goed en kun je dit ook zeker zien als zoekmachine. Pinterest heeft maar liefst 5,34 miljoen gebruikers per maand, en dat al alleen in Nederland. Wereldwijd zijn er maandelijks maar liefst 459 miljoen actieve Pinterestgebruikers. Gebruik maken van Pinterest SEO biedt dus vele kansen. Net zoals bij andere vormen van SEO draait het erom dat je je doelgroep helpt bij het vinden van de content die ze op dat moment zoeken. Jouw content natuurlijk! 

Wat is het verschil tussen Pinterest en Google?

We hebben het net ook al een beetje benoemd, maar Pinterest fungeert net als Google als een zoekmachine. Waar je op Google vaak voornamelijk op zoek bent naar informatie, ben je op Pinterest vooral op zoek naar inspirerende beelden. SEO wordt gebruikt om beter te gevonden te worden in Google, maar dit kun je ook op Pinterest doen. Door verschillende technieken vindt de concurrent jouw content dan die van de concurrent. Dit doe je door te starten met een zoekwoordenonderzoek. 

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek op Pinterest? 

Voordat je weet op welke zoekwoorden je je moet focussen, moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Dit kan op meerdere manieren. Je kunt simpelweg af gaan op de woorden die in Google ook zoekvolume hebben, maar het is beter om binnen Pinterest zelf een zoekwoordenonderzoek te doen. Samengevat zijn er twee methodes die je hiervoor kunt gebruiken:

Auto-complete 

Deze methode werkt zeer eenvoudig. In de zoekfunctie van Pinterest begin je met uittypen van relevante. Vervolgens krijg je enkele suggesties. Verschillende zoekwoorden die je interessant lijken kun je opschrijven. Zo ontstaat er uiteindelijk een lijst met zoekwoorden waar je iets mee kunt en waarvan je weet dat er naar gezocht wordt. 

Guided search 

De search boxes zullen onder de zoekbalk verschijnen zodra je op enter drukt. Pinterest vertelt je hier dat mensen die op jouw zoekwoord zochten ook op die zoekwoorden zoeken. Daarnaast passen deze termen goed bij deze mensen. Zodra je op deze boxen klikt, krijg je telkens specifieke aanbevelingen. Hier kunnen interessante zoekwoordcombinaties uit komen! 

Hoe werk je als bedrijf aan Pinterest SEO? 

Pinterest SEO, oftewel jouw vindbaarheid, hangt samen met drie factoren. Voor een betere vindbaarheid raden we aan om met deze drie factoren rekening te houden. 

Interesses 

Iedere Pin die je vindt op Pinterest valt onder enkele interesses, ook wel Interests genoemd. Hier zijn er duizenden van. Deze worden gebruikt om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen, advertenties op de juiste doelgroep te richten, content te verwijderen die onveilig is daarnaast als ranking factor voor de resultaten. Het is belangrijk om te weten dat deze interesses meewegen bij de ranking. Het helpt de bezoeker content te tonen die bij hen past. Wanneer de interesses van jouw Pin aansluit bij de zoekopdracht, is de kans groot dat jouw Pin wordt vertoond. 

Hashtags 

Bij elke nieuwe Pin is het belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Het toevoegen van hashtags in pin- en board beschrijvingen draagt nog steeds bij aan de SEO-waarde. Deze verschijnen van nieuw naar oud in de feed van een gebruiker. Bovenaan blijven staan door middel van hashtags gaat dus helaas niet lukken, maar je komt wel beter in beeld bij de doelgroep! 

Het gebruik van keywords

Als laatste, maar zeker niet de minst belangrijke: het gebruik van keywords. Wanneer er een zoekopdracht wordt gegeven op Pinterest, bepaalt het algoritme op basis van hoe vaak de zoekwoorden uit de zoekopdracht of jouw Pin wordt weergegeven. Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, kun je de zoekwoorden bijvoorbeeld plaatsen in:

  • De titel van je pin
  • De afbeeldingsnaam van de pin 
  • De omschrijving of alt-tekst van je pin
  • Profielomschrijving
  • Board-titels
  • Board-omschrijvingen
  • Bedrijfsnaam 

Ook gebruik maken van SEO op Pinterest? 

Het uitbouwen van je Pinterest-profiel is een kwestie van uitproberen. Hopelijk helpt deze blog om jouw Pinterest-SEO te optimaliseren. Wil jij ook je Pinterest-account laten groeien? We snappen dat dit zelf nog al lastig kan zijn. Bij NeoSEM denken we graag met je mee! 

Madelaine van den Berg

Madelaine, onze tenniskampioen en tegelijkertijd goed in alles wat te maken heeft met communicatie. Heeft een passie voor blogs en content.
Meer over Madelaine
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!