Door middel van het inzetten van server-side tracking meten we gemiddeld 10-30% meer conversies dan op andere manieren van conversietracking, maar wat betekent dit precies? Lees snel verder en kom alles te weten over server-side tracking.
Als je de cijfers op een rijtje zet, merk je al snel dat een stijging van 30% in gemeten conversies echt een aanzienlijk verschil maakt. Zeker wanneer je te maken hebt met een product dat in grote hoeveelheden wordt verkocht. Zelfs als je dezelfde hoeveelheid producten blijft verkopen, geeft dit je nu een veel scherper inzicht in waar die conversies vandaan komen. Hierdoor kun je diepgaande analyses uitvoeren en nog preciezer bepalen waar deze conversies eigenlijk vandaan komen. Als dit als muziek in je oren klinkt, werp dan hieronder een blik op de concrete impact van zo’n 30% verschil in harde cijfers.
De kosten en de gemiddelde orderwaarde blijven gelijk, maar het aantal conversies en de totale omzet stijgt en je rendement schiet ook omhoog met 30%. Dat betekent dat je met hetzelfde budget veel meer mogelijkheden hebt om te groeien zonder extra investeringen!Niet alleen kan je meer omzet genereren, maar je hebt ook toegang tot meer data. Hierdoor krijg je beter inzicht in de resultaten van je investeringen. Naast de extra omzet biedt de verzamelde data een waardevol inzicht in je doelgroep.
Bij server-side tracking wordt alle informatie over het gedrag van bezoekers op een website centraal opgeslagen in de cloud. Van daaruit wordt deze informatie doorgestuurd naar andere platformen zoals Google Analytics 4. Dit maakt het bijhouden van gegevens eenvoudiger dan bij client-side tracking, waarbij gegevens rechtstreeks in de webbrowser van de bezoeker worden verzameld. Vaak zie je bij client-side tracking meerdere stukjes software op een website die zowel hun eigen gegevens als gegevens van andere partijen verzamelen via cookies. Doordat de dataverzameling server-side plaatsvindt, is het privacyvriendelijke ‘first-party data’.
Server-side tracking kan nauwkeurigere gegevens opleveren dan client-side tracking, omdat het minder gevoelig is voor ad-blockers, browserinstellingen en andere factoren die de betrouwbaarheid van client-side gegevens kunnen beïnvloeden. Dit zorgt voor een betrouwbare basis voor analyses. Bovendien voldoet het aan de AVG-regelgeving, omdat het third party cookies verzamelt. Ook zal je website sneller reageren omdat er minder tracking scripts op draaien.
Server-side tracking maakt het eenvoudiger om gebruikers op meerdere apparaten te volgen, wat waardevolle inzichten kan bieden in de customer journey. Ten slotte biedt het meer beveiliging voor je gegevens, omdat het een veel lager risico heeft op datalekken.
Voordelen op een rijtje:
De opzetkosten voor server-side tracking zijn eenmalig. Daarnaast variëren de maandelijkse kosten voor het hosten van je server-side container tussen de €0 en €150, afhankelijk van het verkeer naar je website.
Je kan er ook voor kiezen om een externe partij in te schakelen voor hosting en implementatie. De kosten hiervoor kunnen variëren. Soms betaal je voor de opzet en soms alleen voor het aantal conversies per maand. Verschillende aanbieders hanteren verschillende modellen, zodat er voor elk type website een oplossing beschikbaar is.
Geïnteresseerd? Neem contact met ons op voor alle mogelijkheden!