Iedere webshopeigenaar wil de conversieratio van zijn webshop verhogen. Eén van de minst gewaardeerde onderdelen hiervan is de interne zoekmachine. Dit is hét middel om je klant zo snel mogelijk naar het juiste product te leiden. Uit eigen onderzoek blijkt dat personen die gebruikmaken van deze zoekfunctie tot wel 4 keer beter converteren. Voor veel webshops valt hier meer uit te halen.
Klanten die gebruikmaken van de zoekfunctie, zijn al verder in het koopproces. Zij weten namelijk waarnaar ze zoeken. Dit kan een product, merk, kleur of iets dergelijks zijn. Wanneer de zoekfunctie goed werkt, is de kans groot dat zij het gewenste product vinden en uiteindelijk converteren. Wanneer de zoekfunctie niet goed werkt, is de kans groot dat je potentiële klanten kwijtraakt.
In Google Analytics kun je achterhalen hoe jouw zoekfunctie functioneert. Onder ‘Gedrag > Zoekopdrachten op site > Gebruik’ zie je het verschil in prestaties tussen personen die wél en geen gebruikmaken van de zoekfunctie. Zorg er hierbij wel voor, door middel van segmenten, dat je alleen de sessies pakt zonder bounce.
Je zult zien dat personen die gebruikmaken van de zoekfunctie gemiddeld meer pagina’s bezoeken en langer op de website blijven. Maar belangrijker nog: deze personen bestellen sneller een product. Zij vinden namelijk sneller en beter het product dat zij zoeken.
Ons advies is dus simpel: zorg er voor dat zo veel mogelijk bezoekers de zoekfunctie gaan gebruiken én dat zij vinden wat ze zoeken. Hoe? Laten we bij het begin beginnen.
Gemiddeld converteert verkeer dat de interne zoekmachine gebruikt twee keer meer. Hoe haal je hier het meeste uit?
Jouw zoekmachine moet zijn werk doen. Wanneer mensen iets zoeken, moeten zij het juiste product vinden. Laten we jouw zoekfunctie eens testen. Zoek eens naar een populair product. Sluiten de zoekresultaten aan bij de zoekopdracht? Doe dit nog eens, maar dan met een (veelgebruikte) typefout. Verschijnt het product nu nog steeds? En wat gebeurt er als je meerdere woorden gebruikt?
Een goede zoekfunctie moet aan enkele functionaliteiten voldoen:
Google Analytics is hierbij je beste vriend. In het rapport ‘Zoekopdrachten op site’ onder het kopje ‘Gedrag’ vind je waardevolle informatie waar je direct iets mee kunt.
Onder ‘Zoektermen’ vind je bijvoorbeeld alle zoektermen die jouw bezoekers hebben ingevuld (en hoe vaak). Deze resultaten kun je onder andere gebruiken voor:
Heeft je zoekopdracht geen resultaat? Maak de uitkomst dan alsnog aantrekkelijk door de bezoeker door te verwijzen naar andere pagina’s. Bijvoorbeeld zoals onderstaand voorbeeld.
Tot slot kun je ook nog bekijken op welke pagina’s jouw bezoekers de zoekfunctie gebruiken. Dit vind je onder het tabblad ‘Zoekpagina’s’. Op de pagina’s waar de zoekfunctie veel wordt gebruikt, mist waarschijnlijk iets. Bezoekers vinden hier blijkbaar niet (snel genoeg) het product die zij zoeken. Misschien moet je bepaalde filteropties of categorieën toevoegen.
Loop het rijtje met veelgebruikte pagina’s langs. Waarschijnlijk staat de homepagina ergens bovenaan. Logisch. Dit is namelijk een pagina met veel bezoekers. Wanneer het winkelmandje – of een andere pagina uit het bestelproces – ergens bovenaan staat, moet je je meer zorgen maken. Analyseer deze pagina’s. Optimaliseer de punten die beter kunnen. Je wilt namelijk dat bezoekers die zich in het bestelproces bevinden, dit proces ook afronden.
Ook aan de slag met je zoekmachine, maar heb je er hulp bij nodig? Schroom niet om ons te bellen met je vragen! Wij helpen graag.
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.