Klanten beoordelen ons met een 5/5

Geef je interne zoekmachine de aandacht die hij verdient

En haal meer uit je webshop
Interne zoekfunctie
Sven Mulder
Sven Mulder Online marketing consultant
10 mei 2017 5 min leestijd
Laatst geüpdate: 4 september, 2024

Iedere webshopeigenaar wil de conversieratio van zijn webshop verhogen. Eén van de minst gewaardeerde onderdelen hiervan is de interne zoekmachine. Dit is hét middel om je klant zo snel mogelijk naar het juiste product te leiden. Uit eigen onderzoek blijkt dat personen die gebruikmaken van deze zoekfunctie tot wel 4 keer beter converteren. Voor veel webshops valt hier meer uit te halen.

Klanten die gebruikmaken van de zoekfunctie, zijn al verder in het koopproces. Zij weten namelijk waarnaar ze zoeken. Dit kan een product, merk, kleur of iets dergelijks zijn. Wanneer de zoekfunctie goed werkt, is de kans groot dat zij het gewenste product vinden en uiteindelijk converteren. Wanneer de zoekfunctie niet goed werkt, is de kans groot dat je potentiële klanten kwijtraakt.

Kom erachter hoe jouw zoekfunctie presteert

In Google Analytics kun je achterhalen hoe jouw zoekfunctie functioneert. Onder ‘Gedrag > Zoekopdrachten op site > Gebruik’ zie je het verschil in prestaties tussen personen die wél en geen gebruikmaken van de zoekfunctie. Zorg er hierbij wel voor, door middel van segmenten, dat je alleen de sessies pakt zonder bounce.

Je zult zien dat personen die gebruikmaken van de zoekfunctie gemiddeld meer pagina’s bezoeken en langer op de website blijven. Maar belangrijker nog: deze personen bestellen sneller een product. Zij vinden namelijk sneller en beter het product dat zij zoeken.

Interne zoekfunctie Google Analytics

Ons advies is dus simpel: zorg er voor dat zo veel mogelijk bezoekers de zoekfunctie gaan gebruiken én dat zij vinden wat ze zoeken. Hoe? Laten we bij het begin beginnen.

Hoe zorg ik ervoor dat klanten mijn zoekfunctie gebruiken

  1. Zorg ervoor dat iedereen de zoekfunctie opmerkt. Reserveer ruimte in de header bovenaan de pagina. Hier verwachten jouw bezoekers hem. Boven je hoofdnavigatie en bij voorkeur in het midden of rechts. De giganten Bol.com en Coolblue hebben het belang van de zoekfunctie ook begrepen. Bij hen krijg je tijdens het scrollen een ‘sticky menu’ te zien met voor het grootste gedeelte de zoekfunctie. Dat is natuurlijk niet voor niets.
  2. Maak je bezoekers duidelijk dat het ook een zoekfunctie is. Het vergrootglaasje is hier de beste keuze. Inmiddels associeert iedereen dit met de zoekfunctie. Gebruik deze als zoekbutton. Plaats in de zoekbalk een beschrijvende placeholder; ‘Kunnen wij je helpen?’, ‘Waar zoek je naar?’ of gewoon ‘Zoeken…’. Zorg er vervolgens wel voor dat deze tekst verdwijnt wanneer je begint te typen. Wel zo gebruiksvriendelijk.
  3. Laat je zoekfunctie opvallen. Alhoewel de meeste designers het hier niet mee eens zullen zijn, kun je dit doen door hem eruit te laten springen met contrast. Geef je zoekmachine een opvallend gekleurd kader mee.

Gemiddeld converteert verkeer dat de interne zoekmachine gebruikt twee keer meer. Hoe haal je hier het meeste uit?

Voldoet jouw zoekfunctie aan de standaard

Jouw zoekmachine moet zijn werk doen. Wanneer mensen iets zoeken, moeten zij het juiste product vinden. Laten we jouw zoekfunctie eens testen. Zoek eens naar een populair product. Sluiten de zoekresultaten aan bij de zoekopdracht? Doe dit nog eens, maar dan met een (veelgebruikte) typefout. Verschijnt het product nu nog steeds? En wat gebeurt er als je meerdere woorden gebruikt?

Een goede zoekfunctie moet aan enkele functionaliteiten voldoen:

  • Mensen zoeken niet alleen naar producttitels. Ook productteksten of – specificaties zijn populair. Misschien is iemand op zoek naar iets roods of een specifiek artikelnummer. Laat je zoekfunctie ook dit meenemen.
  • De zoekfunctie moet de juiste producten tonen wanneer er wordt gezocht met meerdere woorden. Stel je verkoopt kleding en schoenen, waaronder zwarte schoenen. Wanneer je zoekt naar ‘schoenen’, komen deze waarschijnlijk terug in de resultaten. Maar wat gebeurt er als je zoekt naar ‘zwarte schoenen’? Vertoont die dan alleen zwarte schoenen, of zowel alle zwarte producten als alle schoenen? Niemand hoeft hier irrelevante producten te zien.
  • Spelfouten zijn geen probleem. In je snelheid type je af en toen weleens iets verkeerd. Maar toont je zoekfunctie dan nog steeds de juiste producten? Zorg er dus voor dat ‘tafellamp’ ook wordt vertoond bij ‘tafellamo’ of ‘tafel lamp’. En vergeet de synoniemen en enkelvoud/meervoud niet synoniemen.
  • Toon aanvullende suggesties. Wat maakt Google zo gebruiksvriendelijk? Juist! Je typt een klein deel van de zoekterm en Google vult de rest al voor je in. Op deze manier gaat het niet alleen sneller, je helpt jouw bezoeker ook daadwerkelijk wanneer hij de titel niet meer precies weet.
  • Zorg voor een filter op de resultatenpagina. Keuze is fijn, maar té veel keuze werkt averechts. Het kan zijn dat er na een (brede) zoekopdracht ontzettend veel producten verschijnen. Zorg ervoor dat de bezoeker alsnog snel vindt wat hij zoekt door middel van filters. Denk aan maat, kleur, merk of materiaal.
  • Last, but not least: snelheid! Tegenwoordig verlaat 40% van de mensen een website wanneer deze niet na 3 seconden volledig is geladen. Zorg er dus voor dat de zoekresultaten snel laden. Maak gebruik van de nieuwste technieken en meest geoptimaliseerde databases. Zo zorg je voor de beste gebruikerservaring.

Gebruik je beschikbare data

Google Analytics is hierbij je beste vriend. In het rapport ‘Zoekopdrachten op site’ onder het kopje ‘Gedrag’ vind je waardevolle informatie waar je direct iets mee kunt.

Onder ‘Zoektermen’ vind je bijvoorbeeld alle zoektermen die jouw bezoekers hebben ingevuld (en hoe vaak). Deze resultaten kun je onder andere gebruiken voor:

  1. De populairste zoektermen zijn simpel gezegd ook de populairste producten. Het lijkt er echter ook op dat deze populaire producten niet goed (genoeg) vindbaar zijn binnen jouw shop. Check dit. Is dit al maximaal geoptimaliseerd, of kun je dit nog verbeteren?
  2. Zoeken mensen veel naar producten die jij niet verkoopt? Misschien is dit een gat in de markt voor jou! Je kunt overwegen om deze producten op te nemen in je assortiment. Misschien vind je deze producten niet interessant genoeg voor jouw assortiment. In dat geval zou je alternatieven kunnen tonen die je wél verkoopt.
  3. Misschien ken je het zoektermenrapport uit AdWords al. Dit is een bron vol inspiratie voor je AdWords-campagnes. Dit geldt ook voor de gebruikte zoektermen van de interne zoekfunctie. Je ziet namelijk letterlijk hoe jouw klanten zoeken. Een klassiek voorbeeld is die van de meubelboer die meubelen verkoopt, terwijl zijn klant meubels zoekt.
  4. Kruip in de huid van je bezoeker. Pak een aantal veelgebruikte zoektermen en gooi deze in je zoekfunctie. Wat zijn de resultaten? Voldoen deze? Zo niet, ga ermee aan de slag! Houd hierbij ook rekening met de eerdergenoemde spelfouten. Zijn de resultaten nu nog steeds optimaal?

Geen zoekresultaat

Heeft je zoekopdracht geen resultaat? Maak de uitkomst dan alsnog aantrekkelijk door de bezoeker door te verwijzen naar andere pagina’s. Bijvoorbeeld zoals onderstaand voorbeeld.

Geen zoekresultaat

Op welke pagina gebruiken jouw klanten de zoekmachine

Tot slot kun je ook nog bekijken op welke pagina’s jouw bezoekers de zoekfunctie gebruiken. Dit vind je onder het tabblad ‘Zoekpagina’s’. Op de pagina’s waar de zoekfunctie veel wordt gebruikt, mist waarschijnlijk iets. Bezoekers vinden hier blijkbaar niet (snel genoeg) het product die zij zoeken. Misschien moet je bepaalde filteropties of categorieën toevoegen.

Loop het rijtje met veelgebruikte pagina’s langs. Waarschijnlijk staat de homepagina ergens bovenaan. Logisch. Dit is namelijk een pagina met veel bezoekers. Wanneer het winkelmandje – of een andere pagina uit het bestelproces – ergens bovenaan staat, moet je je meer zorgen maken. Analyseer deze pagina’s. Optimaliseer de punten die beter kunnen. Je wilt namelijk dat bezoekers die zich in het bestelproces bevinden, dit proces ook afronden.

Ook aan de slag met je zoekmachine, maar heb je er hulp bij nodig? Schroom niet om ons te bellen met je vragen! Wij helpen graag.

Sven Mulder

Sven Mulder

Waant zichzelf een rockster met gitaar. Maar heeft (gelukkig voor ons en voor jou) toch meer talent in online marketing!
Meer over Sven
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!