Het binnenhalen van zoveel mogelijk leads klinkt als een ideaal scenario, maar is dat ook wel zo? Aan veel leads waar je heel druk mee bent heb je in eerste instantie niet zoveel als het zich niet vertaalt in omzet. Door aan te gaan sturen op de kwaliteit van de leads in plaats van het maximaliseren van het aantal leads, haal jij het maximale uit jouw advertenties.
Offline conversietracking is een methode om bij te houden wat er offline gebeurt nadat iemand op je advertentie heeft geklikt. Deze gegevens kun je binnen 90 dagen importeren in je Google Ads-account, wat je helpt je biedstrategieën te optimaliseren.
Stel, je draait campagnes binnen Google Ads waarin potentiële klanten worden aangemoedigd om een offerteformulier in te vullen voor zonwering. Deze leads worden verzameld in het CRM-systeem met een unieke identifier. Wanneer een lead vervolgens belt om de offerte goed te keuren en het ingevulde offerteformulier een sale wordt, kan de unieke identifier worden gebruikt om deze offline actie terug te koppelen aan de campagne in Google Ads waarop deze klant is binnengekomen op de site.
Het instellen van offline conversie tracking kan op twee verschillende manieren, namelijk met het Google Click ID (GCLID) en via enhanced conversions.
Om te gaan werken met offline conversie tracking in combinatie met het Google Click ID is het belangrijk om te regelen dat dit als onzichtbaar veld achter het formulier wordt geplaatst. Dit is een klusje voor de developer. Het GCLID helpt Google Ads om de juiste gebruiker uit de juiste campagne te identificeren en je conversies correct toe te wijzen.
Er zijn meerdere opties om vervolgens de gekwalificeerde leads of sales door te schieten naar Google Ads. Dit kan door middel van een spreadsheet, Google API, Zapier of via een directe koppeling met het CRM (Hubspot, Sales Cloud, Salesforce).
Wat dan nog rest is het aanmaken van de conversieactie in Google Ads, de juiste instelling hiervan hangt af van het middel dat je gebruikt om de leads of sales door te schieten naar Google Ads.
Met offline conversie tracking voor leads maak je gebruik van first-party-data. Deze methode is ook simpeler dan de methode met het Google Click ID, dit omdat hier geen formulieren aangepast hoeven te worden. Let wel op! Enhanced conversions moet wel juist ingesteld staan. Door middel van enhanced conversions weet Google welke klik gezorgd heeft voor een aanvraag en wat het e-mailadres is wat daar bij hoort.
Nu moet er nog een lijst gemaakt en bijgehouden worden met de e-mailadressen die uiteindelijk tot een sale hebben geleid. Voor deze lijst gebruik je dit template van Google.
Is dit template ingevuld en gehashed zodat alle data die erin staat geanonimiseerd is? Dan kan het worden geüpload in Google Ads.
Ben jij enthousiast geworden over de mogelijkheden van enhanced conversies maar is het instellen daarvan nog niet gelukt? Wij kijken graag met je mee om jouw Google Ads naar een hoger niveau te tillen.