Het aantal Instagram gebruikers in Nederland blijft stijgen. Tijd om hier wat mee te doen! Instagram is een social media platform dat een grote bijdrage kan leveren aan jouw bedrijf. Het foto-mediaplatform heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van andere social media. Het is visueler, de betrokkenheid is hoger en de gebruikers blijven toenemen. Oftewel, start een Instagram kanaal! Maar hoe krijg je nou meer volgers op Instagram? Hoe ben je vindbaar op Instagram? Bekijk onze belangrijkste tips en tricks!
Je content moet aantrekkelijk zijn voor je publiek. Dit is namelijk één van de belangrijkste redenen dat een gebruiker jou gaat volgen. De gebruiker scrollt altijd nog even door je laatst geplaatste foto’s, jouw feed. Plaatst daarom beeldmateriaal dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf en gebruik hiervoor één stijl. Er zijn namelijk verschillende stijlen om je foto in op te maken. Besluit vooraf in welke stijl dit wordt voor jouw bedrijf. Wanneer deze foto’s relevant, aantrekkelijk en inspirerend zijn, zal de gebruiker overgaan tot actie: jou volgen.
Je kan natuurlijk een oh zo mooi Instagramaccount hebben, maar hoe word je nou gezien door gebruikers? Hashtags zijn hiervoor de uitkomst om je vindbaarheid te vergroten. Kies voor hashtags die aansluiten bij jouw bedrijf en die tegelijkertijd populair zijn onder jouw doelgroep. Je kunt maar liefst 30 hashtags plaatsen bij een bericht, maar zorg wel dat deze hashtags relevant zijn voor jouw bedrijf. Wanneer je random hashtags gebruikt die veel worden bezocht door het publiek van Instagram, zal je niet de juiste volgers en doelgroep aantrekken naar jouw account. Dit zal uiteindelijk dus geen extra volgers opleveren omdat die gebruikers je account niet interessant vinden.
Maak lijstjes met hashtags die aansluiten bij jouw bedrijf en populair zijn bij de gebruikers van Instagram. Deze hashtags kan je zo kopiëren en plakken naar al je Instagram berichten.
Wanneer je gaat beginnen met het onderhouden van je Instagram account, is het belangrijk om van tevoren te weten wat je wanneer gaat plaatsen. Hiervoor is een contentkalender een geschikte oplossing om je content in te plannen. Het is een soort agenda maar dan voor je Instagram berichten. Je bedenkt de inhoud van je content vooraf en legt het vast in de kalender. Ideaal om alvast vooruit te werken en berichten startklaar te maken. Bovendien geeft een contentkalender overzicht en zal je content van betere kwaliteit zijn door de voorbereiding. Het bespaart je een hoop tijd en stress en de vraag ‘Wat zal ik vandaag toch eens posten’ zal ook niet meer van toepassing zijn.
Elk jaar maken we bij NeoSEM een gratis contentkalender inclusief alle inhakers van het jaar! Deze contentkalender is voor eigen gebruik en sturen we op naar klanten. Wil jij hiervan profiteren? Download onze gratis contentkalender van 2021!
Voor de gebruiker is het plezierig om te zien dat een bedrijf moeite steekt in evenementen, feestdagen en nieuws. Dit worden ook wel inhakers genoemd, bedrijven kunnen inhaken op deze dagen en daar creatieve en originele content bij creëeren. Dit levert veel reacties en tags op. De onderstaande inhakers waren afgelopen jaar zeer populair en vielen in de smaak bij het online publiek.
Wees als bedrijf voorzichtig met het innemen van standpunten rondom politieke of maatschappelijke discussies. Het is een gevaarlijke keuze om je te mengen en meestal valt zo’n soort post niet bij elke gebruiker goed.
Het plaatsen van content is natuurlijk belangrijk om je volgers tevreden te houden maar daarnaast is het ook van belang om te reageren op je volgers. Hebben ze een vraag? Hebben ze een klacht? Reageer altijd netjes op ze. Je wekt sympathie op en bouwt aan een vertrouwensrelatie. Dus, ga nare berichten of vragen niet uit de weg maar blijf altijd bereikbaar voor je volgers.
Sinds 2016 heeft Instagram een nieuwe feature naast het plaatsen van foto’s in je feed. Deze feature heet Instagram stories en geeft je een hoop nieuwe mogelijkheden. Een Instagram story is 24 uur zichtbaar in je verhaal en wordt daarna automatisch verwijderd. Met deze feature kan je een kijkje achter de schermen geven en hoef je daarmee niet je feed te ‘verpesten’. De volger gaat zich betrokken voelen bij jouw bedrijf. Hoe meer volgers jou vaak zien, hoe meer je in hun hoofd terechtkomt. Bij het plaatsen van een story kan je een aantal extra opties toevoegen voor extra interactie tussen jou en je volgers. De onderstaande functies zijn hiervoor perfect:
Wanneer je stories hebt toegevoegd aan je verhaal, kan je deze stories ‘highlighten’. Dit doe je door middel van een hoogtepunt. Deze hoogtepunten kun je toevoegen aan je profiel. Voor verschillende thema’s kan je verschillende hoogtepunten aanmaken. Zo kan je gemakkelijk je stories samenvoegen onder de juiste hoogtepunten. Dit is binnen no-time gedaan en bovendien waardevol voor je volgers. Je volgers kunnen deze hoogtepunten op elk moment terugkijken wanneer ze naar jouw profiel gaan. Overzichtelijk voor jou en leuk voor je volgers!
Met Instagram Shopping kan je jouw producten onder de aandacht brengen, zonder gebruik te hoeven maken van link in bio. Je kunt de producten taggen in de foto’s en ook in de stories! Je kunt deze mogelijkheid toevoegen aan nieuwe foto’s en oude foto’s. Ben je benieuwd hoe je Instagram Shopping moet instellen? In deze blog leggen we alle ins en outs over Instagram Shopping uit.
Wil je snel veel volgers genereren, dan is Instagram adverteren geschikt voor jouw bedrijf. Instagram biedt in combinatie met de kracht van de segmentatiemogelijkheden van Facebook een goede manier om mensen mobiel te bereiken met visueel beeldvullende advertenties. Adverteren kan via jouw Facebook ad-account, hiervoor hoef je geen nieuw account aan te maken. Er zijn drie typen advertenties die worden aangeboden door Instagram.
Naast deze opties kun je ook verschillende call-to-action knoppen toevoegen aan je advertentie. Kies de call-to-action knop die bij jouw advertentie past.
Wanneer je wilt dat gebruikers je account gaan volgen, gebruik dan geen call-to-action knop. Als je de knop ‘Meer bekijken’ gebruikt, word je doorgestuurd naar de desbetreffende internetbrowser en dan weer terug naar Instagram. Geen gunstige situatie. Het is voor de Instagram-gebruiker veel vriendelijker om op de Insta-handle (@…….) in de foto-omschrijving te klikken. Je blijft dan binnen de vertrouwde omgeving van de app en komt zonder omweg direct op het Instagram-account.
Gebruik Instagram advertenties niet voor direct plat productverkoop. Steek meer tijd en effort in het plaatsen van fotogenieke foto’s in een mooie omgeving met de juiste teksten. Dit zal veel meer opleveren dan alleen het tonen van een product.
Wat je absoluut niet moet doen, is volgers kopen. De grootste fout die Instagram accounts kunnen maken. Instagram draait om engagement met je volgers. Wanneer je volgers koopt, zullen ze niks met jouw content doen. Ze liken niks, ze delen niks, wat heb je er eigenlijk aan? Zolang niemand engaged met jouw content, zul je nooit het bereik krijgen dat je nodig hebt om te groeien.
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.