Klanten beoordelen ons met een 5/5

Haal alles uit jouw Instagram account!

10 tips & tricks om een échte Instakanjer te worden!
Instagram
Fieke Vroon Social advertising specialiste
14 april 2020 6 min leestijd
Laatst geüpdate: 21 april, 2022

Het aantal Instagram gebruikers in Nederland blijft stijgen. Tijd om hier wat mee te doen! Instagram is een social media platform dat een grote bijdrage kan leveren aan jouw bedrijf. Het foto-mediaplatform heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van andere social media. Het is visueler, de betrokkenheid is hoger en de gebruikers blijven toenemen. Oftewel, start een Instagram kanaal! Maar hoe krijg je nou meer volgers op Instagram? Hoe ben je vindbaar op Instagram? Bekijk onze belangrijkste tips en tricks!

Gebruik passend beeldmateriaal

Je content moet aantrekkelijk zijn voor je publiek. Dit is namelijk één van de belangrijkste redenen dat een gebruiker jou gaat volgen. De gebruiker scrollt altijd nog even door je laatst geplaatste foto’s, jouw feed. Plaatst daarom beeldmateriaal dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf en gebruik hiervoor één stijl. Er zijn namelijk verschillende stijlen om je foto in op te maken. Besluit vooraf in welke stijl dit wordt voor jouw bedrijf. Wanneer deze foto’s relevant, aantrekkelijk en inspirerend zijn, zal de gebruiker overgaan tot actie: jou volgen.

Gebruik relevante hashtags

Je kan natuurlijk een oh zo mooi Instagramaccount hebben, maar hoe word je nou gezien door gebruikers? Hashtags zijn hiervoor de uitkomst om je vindbaarheid te vergroten. Kies voor hashtags die aansluiten bij jouw bedrijf en die tegelijkertijd populair zijn onder jouw doelgroep. Je kunt maar liefst 30 hashtags plaatsen bij een bericht, maar zorg wel dat deze hashtags relevant zijn voor jouw bedrijf. Wanneer je random hashtags gebruikt die veel worden bezocht door het publiek van Instagram, zal je niet de juiste volgers en doelgroep aantrekken naar jouw account. Dit zal uiteindelijk dus geen extra volgers opleveren omdat die gebruikers je account niet interessant vinden.

Maak lijstjes met hashtags die aansluiten bij jouw bedrijf en populair zijn bij de gebruikers van Instagram. Deze hashtags kan je zo kopiëren en plakken naar al je Instagram berichten.

Maak een contentkalender

Wanneer je gaat beginnen met het onderhouden van je Instagram account, is het belangrijk om van tevoren te weten wat je wanneer gaat plaatsen. Hiervoor is een contentkalender een geschikte oplossing om je content in te plannen. Het is een soort agenda maar dan voor je Instagram berichten. Je bedenkt de inhoud van je content vooraf en legt het vast in de kalender. Ideaal om alvast vooruit te werken en berichten startklaar te maken. Bovendien geeft een contentkalender overzicht en zal je content van betere kwaliteit zijn door de voorbereiding. Het bespaart je een hoop tijd en stress en de vraag ‘Wat zal ik vandaag toch eens posten’ zal ook niet meer van toepassing zijn.

Elk jaar maken we bij NeoSEM een gratis contentkalender inclusief alle inhakers van het jaar! Deze contentkalender is voor eigen gebruik en sturen we op naar klanten. Wil jij hiervan profiteren? Download onze gratis contentkalender van 2021!

Speel in op evenementen en feestdagen

Voor de gebruiker is het plezierig om te zien dat een bedrijf moeite steekt in evenementen, feestdagen en nieuws. Dit worden ook wel inhakers genoemd, bedrijven kunnen inhaken op deze dagen en daar creatieve en originele content bij creëeren. Dit levert veel reacties en tags op. De onderstaande inhakers waren afgelopen jaar zeer populair en vielen in de smaak bij het online publiek.

Wees als bedrijf voorzichtig met het innemen van standpunten rondom politieke of maatschappelijke discussies. Het is een gevaarlijke keuze om je te mengen en meestal valt zo’n soort post niet bij elke gebruiker goed.

Reageer op je volgers

Het plaatsen van content is natuurlijk belangrijk om je volgers tevreden te houden maar daarnaast is het ook van belang om te reageren op je volgers. Hebben ze een vraag? Hebben ze een klacht? Reageer altijd netjes op ze. Je wekt sympathie op en bouwt aan een vertrouwensrelatie. Dus, ga nare berichten of vragen niet uit de weg maar blijf altijd bereikbaar voor je volgers.

Gebruik Instagram stories

Sinds 2016 heeft Instagram een nieuwe feature naast het plaatsen van foto’s in je feed. Deze feature heet Instagram stories en geeft je een hoop nieuwe mogelijkheden. Een Instagram story is 24 uur zichtbaar in je verhaal en wordt daarna automatisch verwijderd. Met deze feature kan je een kijkje achter de schermen geven en hoef je daarmee niet je feed te ‘verpesten’. De volger gaat zich betrokken voelen bij jouw bedrijf. Hoe meer volgers jou vaak zien, hoe meer je in hun hoofd terechtkomt. Bij het plaatsen van een story kan je een aantal extra opties toevoegen voor extra interactie tussen jou en je volgers. De onderstaande functies zijn hiervoor perfect:

  • Poll – De poll is een leuke functie om je volgers uit te dagen. De volger is namelijk benieuwd waar het meest op gestemd wordt en stemt daarom zelf ook mee (dan kan je de resultaten pas zien). Je ontvangt meteen extra informatie over je volgers aan de hand van de vraag die je stelt.
  • Quiz – Wanneer je de kennis van je volgers wilt testen, is de quiz een leuke interactieve functie. Stel vragen waar je volgers getriggerd door raken zodat ze moeite doen om de vragen te beantwoorden,
  • Slide – De slide is een functie waar je volgers de balk kunnen verschuiven, hoe leuk ze bijvoorbeeld iets vinden. Na het verschuiven van de balk, kunnen je volgers zien wat het gemiddelde is van wat andere gebruikers stemden. Leuk wanneer nieuwe collecties van producten zijn binnengekomen!
  • Vragen – De vragen functie is een inzetbaar wanneer je wilt dat je volgers reageren op een vraag.

➜ Voeg je stories samen in hoogtepunten

Wanneer je stories hebt toegevoegd aan je verhaal, kan je deze stories ‘highlighten’. Dit doe je door middel van een hoogtepunt. Deze hoogtepunten kun je toevoegen aan je profiel. Voor verschillende thema’s kan je verschillende hoogtepunten aanmaken. Zo kan je gemakkelijk je stories samenvoegen onder de juiste hoogtepunten. Dit is binnen no-time gedaan en bovendien waardevol voor je volgers. Je volgers kunnen deze hoogtepunten op elk moment terugkijken wanneer ze naar jouw profiel gaan. Overzichtelijk voor jou en leuk voor je volgers!

➜ Webshop? Gebruik Instagram Shopping

Met Instagram Shopping kan je jouw producten onder de aandacht brengen, zonder gebruik te hoeven maken van link in bio. Je kunt de producten taggen in de foto’s en ook in de stories! Je kunt deze mogelijkheid toevoegen aan nieuwe foto’s en oude foto’s. Ben je benieuwd hoe je Instagram Shopping moet instellen? In deze blog leggen we alle ins en outs over Instagram Shopping uit.

➜ Snel: Adverteren

Wil je snel veel volgers genereren, dan is Instagram adverteren geschikt voor jouw bedrijf. Instagram biedt in combinatie met de kracht van de segmentatiemogelijkheden van Facebook een goede manier om mensen mobiel te bereiken met visueel beeldvullende advertenties. Adverteren kan via jouw Facebook ad-account, hiervoor hoef je geen nieuw account aan te maken. Er zijn drie typen advertenties die worden aangeboden door Instagram.

  • Foto-advertentie. Met deze mogelijkheid plaats je een standaard foto op het platform. Je kunt kiezen uit drie verschillende formaten. Vierkant 1:1, Landschap 1.91:1 en portret 4:5 zijn de formaten die mogelijk zijn.
  • Carrousel advertentie. Dit is een advertentie waar de gebruiker kan swipen naar meerdere afbeeldingen. Ideaal wanneer je meer beelden wilt laten zien.
  • Video advertentie. Een advertentie in video-vorm die wel tot 60 seconden lang mag duren. De kracht van video advertenties: zicht, geluid en beweging.
  • Stories advertentie. Deze advertentievorm bestaat minder lang dan de andere advertenties, Instagram stories is natuurlijk een nieuwere functie. Alles gaat snel in verhalen. Probeer je boodschap over te brengen en je merk te laten zien in korte tijd. De kunst van een story advertentie. Je kunt alleen geen gebruik maken van de eerder genoemde story functies.

Naast deze opties kun je ook verschillende call-to-action knoppen toevoegen aan je advertentie. Kies de call-to-action knop die bij jouw advertentie past.

  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Meer informatie
  • Shoppen
  • Registreren
  • Meer bekijken

Wanneer je wilt dat gebruikers je account gaan volgen, gebruik dan geen call-to-action knop. Als je de knop ‘Meer bekijken’ gebruikt, word je doorgestuurd naar de desbetreffende internetbrowser en dan weer terug naar Instagram. Geen gunstige situatie. Het is voor de Instagram-gebruiker veel vriendelijker om op de Insta-handle (@…….) in de foto-omschrijving te klikken. Je blijft dan binnen de vertrouwde omgeving van de app en komt zonder omweg direct op het Instagram-account.

Gebruik Instagram advertenties niet voor direct plat productverkoop. Steek meer tijd en effort in het plaatsen van fotogenieke foto’s in een mooie omgeving met de juiste teksten. Dit zal veel meer opleveren dan alleen het tonen van een product.

Not: Volgers kopen

Wat je absoluut niet moet doen, is volgers kopen. De grootste fout die Instagram accounts kunnen maken. Instagram draait om engagement met je volgers. Wanneer je volgers koopt, zullen ze niks met jouw content doen. Ze liken niks, ze delen niks, wat heb je er eigenlijk aan? Zolang niemand engaged met jouw content, zul je nooit het bereik krijgen dat je nodig hebt om te groeien.

Fieke Vroon

De creatieveling van NeoSEM, brengt uren rond op social media en kan je daarom alles vertellen over social en content.
Meer over Fieke
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!