Elke marketeer of webshop eigenaar is er wel bekend mee: Shopping advertenties. Tegenwoordig zijn shopping advertenties de drijvende kracht voor omzet bij de meeste webshops. Aangezien deze advertenties zo’n groot aandeel hebben in je omzet is het belangrijk dat jij met jouw product zoveel mogelijk wordt vertoond bij de meest relevant mogelijke zoekopdrachten. Dit doe je door een zo goed mogelijk gevulde productfeed aan te leveren bij Google met daarin zoveel mogelijk relevante informatie over je product.
Een product feed bestaat uit allemaal verschillende stukjes met informatie, deze stukjes informatie worden ook wel velden genoemd. In totaal zijn er tientallen velden die gevuld kunnen worden. Veel van deze velden zijn optioneel, maar er zijn ook een hoop verplichte velden. Mist je product zo’n veld met informatie over je product, dan kan je er niet mee adverteren.
Toch zien we nog veel te vaak dat webshops geen (goede) productfeed hebben gemaakt om mee te adverteren. In plaats daarvan adverteren ze met producten die direct van de site zijn gehaald. Deze producten missen dan vaak veel handige informatie, de informatie klopt niet of is niet op de juiste manier geformatteerd waardoor er errors ontstaan. Dit is natuurlijk zonde want hierdoor haal je niet het maximale uit je belangrijkste advertentiekanaal.
De volgende velden zijn verplicht voor elke feed. En moet je dus altijd gevuld hebben.
De velden in een productfeed die de meeste impact maken zijn de:
Dit is de informatie die de klant direct ziet bij je product en het meeste opvalt. Heb je deze velden niet goed op orde, dan maakt je product eigenlijk al vrijwel geen kans op goede vertoningen. Maar ook al de andere velden die je in kan vullen zijn van enorm belang om zo veel mogelijk vertoond te worden aan de juiste doelgroep.
De prijs is over het algemeen niet zomaar aan te passen. In sommige gevallen wordt de prijs zelfs bepaald door de leverancier en heb je hier helemaal geen invloed op. Waar je echter wel invloed op hebt zijn je sale prijzen. Zorg jij ervoor dat je originele prijs en sale prijs goed doorkomt in je feed, dan zie je dit terug in de vertoningen op Google. Een product met een sale prijs valt meer op en trekt meer de aandacht.
Kan je wel de prijzen verlagen? Vaak kan een kleine verlaging van je prijs er al toe leiden dat je goedkoper bent dan je concurrenten. Dit zorgt ervoor dat mensen een stuk sneller voor jouw product kiezen. Vanzelfsprekend is een goede prijs enorm belangrijk voor klanten, waarom zou je meer betalen voor hetzelfde product als de concurrent het aanbiedt voor minder?
Zoals aangeven is je afbeelding op de prijs na het belangrijkste aan je productfeed. Zorg ervoor dat je heldere afbeeldingen gebruikt. De standaard is om je product weer te geven met een witte achtergrond. Dit werkt goed, maar als iedereen dit gebruikt valt jouw advertentie natuurlijk niet echt op. Wat voor veel verkopers goed werkt is om afbeeldingen te gebruiken van het product in een echte setting. Niet alleen valt het meer op, maar zo heeft de klant ook direct een beter beeld van het product. Hoe groot is het daadwerkelijk, waar past het product goed bij, etc.
Al je producten in het echt fotograferen is een tijdconsumerend en prijzige best practice. Gelukkig kan het ook op een eenvoudigere manier. Zo is het met verschillende AI tools mogelijk om eenvoudig de achtergrond van je product aan te passen. Op deze manier springt jouw product eruit tegenover de concurrentie.
Met een goede titel zorg jij ervoor dat de potentiële klant meteen alle belangrijke informatie heeft. Zo voorkom je dat de klant eerst op je advertentie moet klikken om alle belangrijke informatie te zien. Stel dat je een product aanbiedt in meerdere maten, maar de maat niet doorgeeft in de titel dan kan het zomaar zijn dat deze maat niet juist is voor de bezoeker. De bezoeker gaat vervolgens naar de volgende webshop en je hebt inmiddels wel de CPC betaald.
Ook verhoog je de vindbaarheid van een product door alle belangrijke informatie toe te voegen aan de titel. Als je titel goed aansluit bij de zoekopdracht van de klant zal je eerder vertoond worden. Zie hieronder de handige basisstructuur voor shopping titels die worden aangeraden door onze partner ProductHero.
EAN nummers (Europese Artikelnummers) zijn de internationale codes die specifiek aansluiten bij jouw product. Door een EAN nummer toe te voegen aan je feed weet Google precies om welk product het gaat. Hierdoor kan jij direct concurreren met andere verkopers die het product verkopen. Voeg je geen EAN nummer toe, dan wordt je minder snel vertoond dan de concurrent.
Heeft jouw product geen EAN nummer? Dat kan zeker het geval zijn en dit hoeft niet erg te zijn. Als het gaat om eigen productie hebben veel bedrijven geen EAN nummers voor hun producten. Het is in deze gevallen wel belangrijk om in de feed aan te geven dat er geen identificatie bestaat voor dit product, dit doe je door in het veld ‘identifier_exists’ FALSE in te vullen als waarde. Dan weet Google dat het een uniek product is.
Is er wel een EAN nummer, maar heb je deze niet verwerkt op je website/feed? Dan is het aan te raden om de op te zoeken of op te vragen bij je leverancier, zo voorkom je dat je concurrenten beter vaker vertoond worden dan jij.
Attributen zorgen ervoor dat Google jouw producten sneller vertoond aan de juiste doelgroep. De volgende attributen zijn het belangrijkst, maar er zijn er nog veel meer:
Naast dat attributen ervoor zorgen dat je product vaker wordt vertoond bij de relevantste zoekopdrachten en doelgroepen is er ook een ander voorbeeld. Google geeft steeds vaker de attributen weer bij het product, vooral in landen zoals de Verenigde Staten gebeurt dit veel. De klant ziet dan direct op basis van je advertentie de belangrijkste informatie. Zo verhoog je de relevantie en val je meer op. En als je product bijvoorbeeld van een ander materiaal gemaakt is dan waar de klant naar op zoek is, dan zal iemand ook minder snel op je advertentie klikken. Dit bespaart jou weer de kosten van een klik waaruit toch geen aankoop komt..
Met de sale prijs kan je aangeven dat er een product in de aanbieding is. Naast je normale prijs zorg je er dan voor dat de tijdelijke prijs in het sale_price veld staat. Bij de advertentie wordt de originele prijs dan doorgestreept en ernaast komt de nieuwe prijs. Plus boven de afbeelding komt een sale label. Zo ziet iedereen direct dat je product in de aanbieding is.
Met reviews bouw je vertrouwen op bij de potentiële klant. Maak je als webshop gebruik van een tool zoals Kiyoh en heb je genoeg reviews, minimaal 50 over de gehele webshop, dan kan je deze reviews koppelen aan je shopping advertenties. Er komen dan 1 tot 5 sterren onder je product te staan. Naast dat je meer vertrouwen opbouwt, valt je product ook nog eens meer op tussen de concurrenten zonder reviews.