Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google’s analyse tool. Nu hoor ik je denken ‘waar komt die 4 vandaan?’ nou dat is heel simpel, Google Analytics 4 is de 4e versie van Analytics. In dit artikel leg ik je uit wat de grootste verschillen zijn tussen je huidige Analytics en de 4e versie!
Google Analytics 4 heeft een nieuwe interface. Er is goed gekeken naar alle opties van Google Analytics Universal en Google heeft er voor gekozen om deze te gaan renoveren. Er zijn een stuk minder tabjes waardoor het een rustigere uitstraling heeft.
Om de nieuwe versie van Analytics goed te begrijpen is het belangrijk om te weten wat er allemaal is veranderd. Het grootste verschil zit hem in de manier waarop GA4 je website meet. In de Google Analytics Universal lag de nadruk op pageviews. Events die tijdens die pageview plaatsvonden werden daaraan gekoppeld. In GA4 worden events en pageviews los van elkaar gezien. Je kijkt dus niet meer alleen naar het aantal pageviews, maar er wordt veel meer gekeken naar het aantal events van een bezoeker.
In Google Analytics Universal werd de bounce rate door velen gebruikt om te kijken of een landingspagina goed werkt. Als de bounce rate boven een bepaald percentage kwam dan zou dat betekenen dat de landingspagina niet goed aansluit op de intentie van de bezoeker. Dit is misschien wel iets te zwart-wit maar de bouncerate van de website in zijn geheel zegt erg weinig over de resultaten of prestaties van je website.
In GA4 heb je geen bounce rate meer, in plaats daarvan worden ‘Engaged sessions’ bijgehouden. Als er een sessie minimaal aan één van de onderstaande voorwaarden voldoet dan wordt er een ‘Engaged session’ bijgeschreven:
Als je een website en app hebt kun je de databronnen van beide nu koppelen aan elkaar. Hierdoor kun je echt meten hoe goed je campagnes werken.
Met Google Analytics 4 ben je klaar voor de cookieless era. Doordat er steeds meer ‘third party’ cookies geblokkeerd gaan worden door browsers wordt het lastiger om een gebruiker te volgen op het internet. Door machine learning zal GA4 deze data zo goed mogelijk proberen aan te vullen.
De analysehub verzamelt een hoop rapporten die je kunt aanpassen met segmenten, dimensies en statistieken. Je vindt hier ook de bekende pad-, trechter- en segmentanalyse rapporten terug. Het bouwen van zo’n analyse lijkt een beetje op Google Data Studio. Door segmenten, dimensies en statistieken te combineren bouw je je rapporten.
Google Analytics 4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Op basis van de verzamelde gegevens kun je binnenkort bijvoorbeeld bezoekers automatisch laten groeperen in mensen die waarschijnlijk binnen 7 dagen terugkeren op je website, en mensen bij dit onwaarschijnlijk is.
Daarnaast kun je in het nieuwe doelgroepen rapport ook zelf doelgroepen aanmaken. Hoe die doelgroep eruit ziet, kun je zelf bepalen door aan te geven waaraan de doelgroep moet voldoen.
Google Analytics gaat ook meer gebruik maken van machine learning. Een praktisch voorbeeld wat wordt gegeven vanuit Google is:
Google Analytics kan meldingen geven als er iets opvallends gebeurd in de data, bijvoorbeeld als een product ineens erg goed verkoopt, of de bezoekersaantallen hard dalen.
Daarnaast kan het een voorspelling doen voor bepaalde doelgroepen en hun koopgedrag. Het geeft dan aan hoeveel je omzet zou kunnen groeien als je meer investeert in deze groep. Daar kun je dan natuurlijk mooi je Google Ads campagnes voor gebruiken!
Ook is de integratie met Google Ads in Analytics verbeterd. Het verzamelen van data gaat dieper met de nieuwe versie van Analytics. Een voorbeeld dat gegeven wordt is het updaten van lijsten. Stel dat je een remarketing campagne draait. Wanneer iemand een bepaalde actie op jouw website heeft volbracht, dan wordt die gebruiker van de lijst gehaald. Zo wordt hij niet nogmaals bereikt met je advertenties. Dit bespaart je geld omdat je geen advertentiebudget kwijt bent aan gebruikers die al klant zijn geworden.
Overtuigd? Wij ook! Heb je al een Google Analytics account? Dan kan er eenvoudig geswitcht worden naar Google Analytics 4 door middel van beheerdersmenu van je account en een klik op de knop ‘Upgraden naar GA4′. Je hoeft je geen zorgen te maken over je Universal property. Deze blijft gewoon bestaan naast de property Google Analytics 4.
Wij wensen je veel succes met het ontdekken van Google Analytics 4. Omdat Google nooit zelf handleidingen meestuurt met hun updates is het in het begin altijd even zoeken en testen voordat je alle mogelijkheden op een rijtje hebt. Mocht je iets hebben gevonden wat ik heb gemist? Laat het mij dan weten en stuur een mail!
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.