Op woensdag 5 en donderdag 6 juni kwamen digital- en e-commerce specialisten samen op de beurs van Berlage in Amsterdam, en NeoSEM was daar natuurlijk ook bij. Er waren verschillende sprekers vanuit verschillende sectoren die de nieuwste trends, uitdagingen en kansen op het gebied van e-commerce en digital marketing behandelden. Thema’s zoals social commerce (Tik Tok, Instagram), recommerce, cross-border, digital experience, omnichannel kwamen aan bod. Eén onderwerp kwam in bijna elke talk terug, en dat zal jullie misschien niet verbazen: Artificial Intelligence (AI).
AI was het gesprek van beide dagen. Het kwam in elke presentatie wel voorbij. Sommigen zien AI als een handige vriend die je vooral helpt, terwijl anderen het ook beschouwen als een bedreiging voor creativiteit en waarschuwen voorzichtig te zijn met het gebruik ervan.
Bij Intergamma wordt er veel getest met AI ingezet om “simpele” taken zoals het bijwerken van de voorraad en het scannen van schaplabels over te nemen. Intergamma gaat hiervoor gebruik maken van een robot die de nieuwe digitale schaplabels kan scannen. Deze digitale schaplabels maken het ook gemakkelijk om de prijs aan te passen, dat hoeft dan niet meer allemaal meer handmatig. Hierdoor kunnen medewerkers zich focussen op leukere werkzaamheden, wat het werkplezier zal verhogen.
Neil Patel vertelde in zijn presentatie hoe marketeers AI kunnen gebruiken in hun werk, maar hij plaatste hier een kritische kanttekening bij: gebruik niet alleen AI om content te schrijven. Als we allemaal AI hiervoor gaan gebruiken, verdwijnt de originaliteit en creativiteit, en daarmee ook de betrokkenheid van het publiek. Het is dus belangrijk om AI te zien als een assistent en niet als vervanger.
Tijdens het evenement werd duidelijk dat Pinterest ook flink aan de slag gaat met AI op hun platform. Een voorbeeld? Adverteerders kunnen nu makkelijk mock-up foto’s laten maken met behulp van AI. Tijdens haar presentatie, leidde Kitty Neuhaus-Bakker, Lead Client Partner bij Pinterest, een interessante oefening. Ze vroeg het publiek om een CEO, een piloot en een dokter voor te stellen. En raad eens? Zo’n 85% van de zaal dacht aan een man. Kitty benadrukte dat AI dit patroon ook oppikt en om inclusiever te zijn, zet Pinterest zich in om dit te veranderen. Hoe? Nou, door zoekopdrachten in de app te verfijnen met opties voor verschillende huidskleuren, haartypes, en meer. Door dit proces verder te integreren, zal AI hopelijk uiteindelijk ook zelf inclusiever worden.
Een goede nudge zorgt vaak voor het gewenste gedrag. Men ziet steeds vaker in dat nudging niet alleen offline, maar ook online gebruikt kan worden. Zo vertelde Arjen Hanssen van Online Overtuigen wat nudging is en hoe je dit online zou kunnen gebruiken. Nudging is een verandering van de omgeving waarin een keuze plaatsvindt, om op onbewust niveau de keuze van de klant beïnvloeden. Arjen heeft verschillende tactieken getest en met succes uitgevoerd bij bedrijven zoals Jumbo, New York Pizza en ABN AMRO. Hij nam ons mee in zijn overtuigingstechnieken en wij hebben ze alle 15 voor jou op een rijtje gezet!
Deze 15 kleine aanpassingen kunnen een groot effect teweegbrengen in de onderbewuste keuzes van jouw klanten. Wist je dat wij ongeveer 95% van de beslissingen die we maken, maken met ons onderbewustzijn?
Kortom, een hoop gave sprekers, een bak vol leerzame en inspirerende informatie en een mooie kans om elkaar wat beter te leren kennen buiten de kantoormuren om. Lijkt jou dit evenement ook leuk? En zie jij het wel zitten om volgend jaar mee te gaan naar emerce live? We hebben nog een aantal leuke vacatures openstaan voor verschillende online marketing posities. Solliciteer nu en wie weet ga jij volgend jaar met ons mee naar dit evenement!