Wat is e-mail automation en welke e-mail flows zijn er?

E-mail Verzorg Mijn Huid
Juliette den Hartog E-mail & automation specialist
2 oktober 2023 3 min leestijd
Laatst geüpdate: 30 juli, 2024

E-mail automation is het automatiseren van bepaalde mailingprocessen. Dankzij e-mail automatisering hoeft een ondernemer of werknemer niet meer handmatig mails te versturen, wat een enorm tijdrovende klus is. En tijd is natuurlijk geld. Maar daarnaast kun je met de juiste tricks, triggers & timing, de omzet nog verder verhogen.

Hoe ziet een e-mail automation proces eruit?

Elke flow heeft een unieke serie van mails, meestal beginnend bij twee à drie mails per flow. Deze worden afgestemd op de klantstatus en interesses van de ontvanger. In sommige gevallen zullen mensen uit de flow stromen als ze ondertussen een aankoop hebben gedaan, op deze manier worden mails zo relevant mogelijk gehouden voor de lezer. Flows worden constant geoptimaliseerd met A/B testen en uitgebreid met nieuwe content.

 

Welke automations zijn geschikt voor jou?

Wat goed om te weten is, is dat er een verschil zit in e-mail automation voor leadgeneratie (voor bedrijven waarbij je een dienst afneemt of eerst een offerte aanvraagt) en voor e-commerce (webshops). Voor leadgeneratie geldt dat het vaak complexer in elkaar steekt, omdat er bijvoorbeeld een maatwerk CRM systeem gekoppeld moet worden. Maar de twee soorten mailingen hebben ook overlappingen. Hieronder zie je een overzicht van de meest gebruikte automations, wanneer deze relevant zijn om te implementeren en diverse voorbeelden hiervan.

E-mail Verzorg Mijn Huid

1. Welkom

Met een aanmeldformulier en incentive, oftewel beloning, is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk first-party data verzamelt én nieuwe klanten overtuigt om hun eerste (online) aankoop te doen. In deze automatisering belicht je ook het merkverhaal, de service-/productcategorieën en laat je eventueel de gezichten achter het bedrijf zien. Dit ter bevordering van de merkidentiteit en betrouwbaarheid, maar natuurlijk ook om sales te stimuleren.

Bekende incentives zijn:

  • Korting
  • Gratis verzending
  • Gratis webinars
  • Downloads (e-books etc.)
  • Exclusieve toegang

Voor wie en wanneer?

Leadgeneratie: bijvoorbeeld na het downloaden van een inspiratiemagazine.

E-commerce: bijvoorbeeld na het achterlaten van gegevens voor een korting.

2. Verlaten winkelwagen

Uit een overzicht van meer dan 40 onderzoeken vanuit het “Baymard Institute” blijkt dat tot wel 84% van de winkelwagens verlaten achterblijft. De verlaten winkelwagen automatisering zorgt voor meer conversies dankzij een serie van herinneringsmails. Bij onze klanten zien we een gemiddelde conversieratio van 10%. Hierbij kan ook een incentive worden gebruikt als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Denk aan een minimale winkelwagenwaarde.

Voor wie en wanneer?

E-commerce: bijvoorbeeld 2-4 uur na het verlaten van de winkelwagen en daarna o.b.v. wel of geen aankoop gedaan.

3. Verlaten pagina

Een verlaten pagina automatisering, bekend als een ‘’abandoned page flow’’, wordt ingezet nadat een bezoeker de website verlaat zonder de gewenste actie te voltooien, zoals een aankoop doen of een formulier invullen. Er worden bepaalde regels ingesteld waarna iemand een mail ontvangt. Bijvoorbeeld pas wanneer de bezoeker 5 minuten actief is geweest op een pagina.

Voor wie en wanneer?

Leadgeneratie: bijvoorbeeld na het uitgebreid lezen van een landingspagina.

E-commerce: bijvoorbeeld na het klikken op verschillende productopties.

4. Na aankoop

Na aankoop ontvangen klanten een bevestiging, een bedankje en eventueel extra informatie over het aangeschafte product. Je kunt hierin onderscheid maken tussen nieuwe klanten en bestaande klanten, om de content zo goed mogelijk bij de customer journey aan te laten sluiten. Deze e-mail automation biedt tevens een mooie kans voor up- en cross-selling en om bedrijfs- of product reviews te verzamelen.

Voor wie en wanneer? 

Leadgeneratie: bijvoorbeeld nadat de lead in een klant is getransformeerd.

E-commerce: bijvoorbeeld nadat de bestelling op de post is gedaan.

5. Reactivatie

Dit kun je zien als een jubileum, waarbij klanten bijvoorbeeld een mail ontvangen één jaar na hun aankoop. Of als ze zoveel jaar klant zijn. Je kunt hier ook voorwaarden aan verbinden, zoals minimaal twee keer besteld in het afgelopen jaar. Altijd gecombineerd met gepersonaliseerde inspiratie en eventueel met een leuke incentive, een uniek cadeautje. Met als doel om de langetermijnrelatie met je klant te stimuleren en als teken van waardering.

Voor wie en wanneer?

Leadgeneratie: bijvoorbeeld na een onvoltooide aanvraag.

E-commerce: bijvoorbeeld een jaar na aanschaf.

6. Winback

Deze automatisering wordt verstuurd circa 60-90 dagen na de laatste aankoop, als er in de tussentijd geen aankoop is gedaan. Ter inspiratie, maar natuurlijk ook met als doel om top of mind te blijven en nieuwe aankopen te realiseren. Eventueel met incentive vanaf de tweede mail (of gelijk de eerste) in de flow als er geen aankoop is gedaan.

Voor wie en wanneer?

Leadgeneratie: bijvoorbeeld als er al 3 maanden geen dienst is afgenomen.

E-commerce: bijvoorbeeld 60 dagen na de laatste aankoop.

7. Terug op voorraad

De terug op voorraad automation wordt getriggerd als een product weer op voorraad is. Hiervoor is uiteraard een goed werkende koppeling nodig met het CMS of het product management systeem. Wanneer iemand aangeeft een product te willen kopen als het er niet is, is de kans zeer groot dat deze automation tot een conversie leidt.

Voor wie en wanneer?

E-commerce: bijvoorbeeld als een bepaalde maat van een item weer beschikbaar is.

8. Favorieten

Heeft iemand een favoriet product? Dan kan deze niet alleen dynamisch worden gebruikt als basis voor nieuwe suggesties, maar ook voor acties omtrent dit product of de categorie. Hier kan je een hoog conversiepercentage verwachten, want je weet welke klanten fan zijn.

Voor wie en wanneer?

E-commerce: bijvoorbeeld wanneer je een actie wilt voeren rondom een favoriet product.

9. Verjaardag

Dit is een heel leuke manier om het community gevoel te stimuleren en waardering naar je fans uit te spreken. Door de geboortedatums van je klanten te verzamelen, kan je daar een automation omheen bouwen die wordt verstuurd rond en op de verjaardag van deze klant. Je kunt een korting of een cadeautje geven bij een aankoop, wat sales stimuleert.

Voor wie en wanneer?

E-commerce: bijvoorbeeld een mail een paar dagen vóór en een mail op de verjaardag.

10. Loyalty program

Een loyalty programma is het hoogst haalbare binnen e-mailmarketing voor e-commerce. Er moeten verschillende systemen probleemloos met elkaar samenwerken om dit te kunnen realiseren. Vervolgens kunnen er automations ingericht worden die inspelen op het halen of uitgeven van punten.

Voor wie en wanneer?

E-commerce: wanneer de gehele marketingstrategie omnichannel is en er (financiële) ruimte is voor deze ontwikkeling.

Gerichte e-mailcampagnes op het juiste moment

Met e-mail automation bespaar je tijd en verhoog je omzet door gerichte e-mailcampagnes op het juiste moment. Of het nu gaat om leadgeneratie of e-commerce. Elke flow is afgestemd op de klantstatus en wordt continu geoptimaliseerd voor de beste resultaten. Wil je ook profiteren van de voordelen van automation en je e-mailmarketing strategie verbeteren? Neem contact op met onze e-mail marketeer voor een vrijblijvende consultatie en ontdek de mogelijkheden!

E-mailmarketing uitbesteden bij NeoSEM

Juliette den Hartog

Hi, ik ben Juliette. De e-mailmarketeer bij NeoSEM. E-mailmarketing en social advertising zijn mijn specialismen. Ik heb veel ervaring met
Meer over Juliette

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!