Adverteer jij binnen Google Ads of gebruik je Google Analytics? Let dan op! Maart 2024 is de deadline voor Consent Mode V2, een belangrijke update die invloed heeft op hoe persoonlijke data verzameld en verwerkt wordt in overeenstemming met de privacywetgeving. Ben jij al op de hoogte van deze verandering en weet je wat je moet regelen?
Consent Mode, ontwikkeld door Google, gaat dieper in op de cookievoorkeuren van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat tracking voor advertentiecampagnes alleen plaatsvindt met toestemming van de gebruiker in de cookiebanner. Consent Mode V2 is de nieuwste versie die specifiek ontworpen is om te voldoen aan de nieuwe Digital Markets Act (DMA) en andere privacywetgevingen. Het biedt een geavanceerder framework voor het verzamelen en verwerken van gebruikersconsent.
Consent Mode V2 is een geüpgradede versie van V1. Deze nieuwere versie biedt twee extra toestemming parameters die een meer gedetailleerd inzicht geven in hoe gebruikers willen dat hun gegevens worden gebruikt. Bij Consent Mode V1 is er wel een mogelijkheid tot modellering maar de accuraatheid hierbij ligt een stuk lager. Hierbij wordt er geen data verzameld als de bezoekers cookies niet accepteren.
Bij Consent Mode V2 wordt data gemodelleerd van bezoekers die cookies niet accepteren. Accepteert de bezoeker de cookies niet, dan zullen de Google-tags nog wel een cookie loze ping verzenden. Deze cookie loze ping bevat alleen functionele en niet-identificerende informatie. Google kan met deze gegevens op geen enkele manier identificeren wie de gebruiker is. Dankzij deze pings en de gegevens die zijn verzameld van gebruikers die cookies accepteren, kan Google het gedrag van deze gebruikers toch modelleren. Daarom zijn deze pings cruciaal voor het succes van de modellering. Dit zorgt ervoor dat de rapportage van verkeer, conversies en omzet wel zo volledig mogelijk blijft.
De extra consent parameters die bij Consent Mode V2 worden toegevoegd zijn:
Je zal misschien denken: wat heb ik aan Consent Mode V2? Doordat sommige bezoekers cookies niet zullen accepteren lijkt je in eerste instantie deze data allemaal te gaan missen, maar dat is niet het geval. Consent Mode V2 zorgt ervoor dat je een groot deel van deze ‘verloren’ data terug kan winnen op een privacyvriendelijke manier, namelijk door middel van geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens rapportage (conversie modellering). Dit zorgt ervoor dat een groot deel van de conversiepaden wordt hersteld, die anders verloren zouden gaan. Hoewel niet 100% accuraat, verbetert deze AI-gestuurde aanpak de analyse van conversiegegevens, waardoor betere inzichten worden geboden dan uitsluitend te vertrouwen op gegevens van instemmende gebruikers.
Als je Consent Mode V2 niet implementeert, wil dat niet zeggen dat je helemaal geen data meer verzamelt en niet meer kan adverteren met Google. Wel is je data binnen de campagnes een stuk minder nauwkeurig vergeleken met de data voorheen en het gebruik van remarketing zal vrijwel onmogelijk worden.
Het is echter ook belangrijk te vermelden dat het niet voldoen aan deze nieuwe richtlijnen kan resulteren in niet-naleving van relevante privacy wetgevingen, zoals de GDPR, wat kan leiden tot wettelijke problemen en mogelijke boetes.
Hulp nodig bij het realiseren van Consent Mode V2? Wij helpen je graag verder! Ons team van experts kan je ondersteunen bij het implementeren van de nieuwste Consent Mode versie, waardoor je niet alleen voldoet aan de nieuwste privacywetgeving, maar ook je dataverzameling en -analyse optimaliseert. Neem contact met ons op voor meer informatie en een vlotte overgang naar Consent Mode V2!