Klanten beoordelen ons met een 5/5

BrightonSEO 2023: kijk mee met ons SEO-team 

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist
28 september 2023 3 min leestijd
Laatst geüpdate: 27 augustus, 2024

14 en 15 september 2023 was het weer zover, ons SEO-team reisde af naar Brighton om hét evenement voor SEO-specialisten bij te wonen: BrightonSEO. Met een ongekend aantal bezoekers en een indrukwekkende line-up van sprekers, waaronder John Mueller, was het weer een groot succes. Er valt veel te leren bij BrightonSEO, en dit delen we maar al te graag met jullie.

Dit is BrightonSEO

BrightonSEO wordt ook wel omschreven als ‘the world’s largest search marketing conference’. Het zijn twee dagen vol met lezingen en talks van inspirerende professionals waar allerlei informatie wordt gedeeld. Lees snel verder voor verschillende insides in deze lezingen! Ben je benieuwd naar de presentaties? Neem dan eens hier een kijkje.

Local SEO at scale: Turning a single drop into a waterfall of impact

Iedere SEO specialist weet hoe essentieel het is om je bedrijf online goed op de kaart te zetten. Een belangrijke stap hierin is het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-pagina. We delen graag een aantal tips met jullie uit deze talk van Ehab Aboud:

  1. Voeg levendige afbeeldingen en video’s toe: Potentiële klanten zijn visueel ingesteld. Unieke foto’s en video’s van jouw bedrijf en producten zullen veel meer aandacht trekken dan standaard stockfoto’s.
  2. Positieve reviews zijn goud waard: Moedig tevreden klanten aan om reviews achter te laten op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Vraag hen om specifieke zoekwoorden te gebruiken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dit helpt niet alleen bij de zichtbaarheid, maar biedt ook waardevolle feedback.
  3. Interactie met reviews: Laat je klanten weten dat je hun feedback waardeert door te reageren op de geplaatste reviews. Geef een ‘like’ of laat een opmerking achter bij positieve beoordelingen, hierdoor worden deze bovenaan weergegeven en krijgen ze meer aandacht.
  4. Integreer order buttons: Maak het voor potentiële klanten makkelijker om actie te ondernemen. Denk aan het toevoegen van knoppen voor het bestellen van producten, het inschrijven voor e-learning modules of het downloaden van waardevolle informatie.
  5. Blijf actief en up-to-date: Regelmatig berichten plaatsen houdt je bedrijfspagina levendig en actueel. Deel nieuws, aanbiedingen, en andere relevante informatie om de betrokkenheid van je publiek te vergroten.
  6. Zorg voor de juiste contactinformatie: Controleer regelmatig of je telefoonnummer en website correct zijn ingevuld. Dit is cruciaal om potentiële klanten de mogelijkheid te geven om contact met je op te nemen.
  7. Houd je openingstijden up-to-date: Klanten willen weten wanneer ze je kunnen bereiken. Zorg ervoor dat je openingstijden altijd accuraat zijn, zodat je geen potentiële klanten misloopt.
  8. Benut samenwerkingen: Als je samenwerkt met andere bedrijven of partners, zorg er dan voor dat deze connecties ook op je Google Mijn Bedrijf-pagina vermeld staan. Dit vergroot niet alleen je geloofwaardigheid, maar kan ook leiden tot meer exposure.

Designing viral content

In deze talk nam Margaret MacArthur, Head of Design, ons mee in haar verhaal over viral content. Er is geen geheim recept voor het creëren van content zoals een video of artikel dat viral gaat. 

Het moraal van het verhaal van Margaret was wees uniek, wees consistent en speel maandelijks in op trends. 

Zelf was ze actief op het platform TikTok waar ze video’s maakte over verschillende betekenissen achter bloemen. Ze had hier ook een webshop aan gekoppeld. Een klein deel van haar video’s heeft een groot bereik, maar ze heeft door haar niche een grote groep volgers verzameld die haar trouw volgt. Voor hen is de niche-content wel interessant. Het grote publiek bereikt ze met meer algemene informatie over bloemen of grappige weetjes. Haar meest virale video’s waren video’s waarin ze iets grappigs deelde over bijvoorbeeld haar hond. Wat compleet los staat van haar USP: betekenissen van bloemen. Door de combinatie van trends en de niche, werkt het. Bovendien gaf ze aan dat je beter iets mindere kwaliteit kan posten, maar wel twee keer per week. Dit is beter dan dat je urenlang aan een video zit en daardoor maar 1 video per maand kan plaatsen.

The TikTokification of everyday life

Als er één platform is wat de laatste jaren zijn opkomst heeft gemaakt en wat nog steeds razend populair is, is het wel TikTok. Jamie Cohen vertelde ons over ‘the TikTokification of everyday life’. Volgens studies wilt 30% van de kinderen “influencers”, “YouTubers”, “vloggers” of “content creators” worden als ze groot zijn. Een groot percentage dus. Maar wat zijn nu de kansen op succes van een nieuwe creator? 

TikTok verandert alles. “TikTok is a social network that has nothing to do with one’s social network” – Jia Tolentino, The New Yorker. Wanneer je voor andere gebruikers herkenbare content plaatst, ben je zeker relevant. Jamie noemt het ook wel de kracht van herkenbare content

Maar wat maakt TikTok nou echt zo uniek? De comments vormen een groot onderdeel op TikTok. Taylor Lorenz zegt als volgt: “I think TikTok amplified comments and commentary to almost an equal form of content on par with the actual original post.” TikTok is een super krachtig platform, omdat je niet echt wat hoeft te vertellen om succes te hebben. Denk aan day in the life video’s, what to wear etc. 

In een wereld waar sociale media een steeds grotere rol spelen binnen marketingstrategieën, blijkt TikTok een dynamische en onmisbare speler te zijn. Het begrijpen van de unieke kenmerken en trends van dit platform kan bedrijven een aanzienlijk voordeel bieden in hun online aanwezigheid en groei. Iets wat veel bedrijven niet hadden gedacht van een app waar eerst enkel dansjes op werden geplaatst.

The psychological hit of work failure – a guide from a digital fresher

Naast de vele SEO gerelateerde talks, waren er ook talks over het welzijn van ons als werkenden en wat voor invloed de werkdruk in deze maatschappij heeft. Valentina Stragliotto vertelde ons hier meer over. 

Als SEO-specialisten worden we doodgegooid met Google Updates. Of het nou een link spam update of een helpful content update is, ze vliegen je om de oren. Valentina vertelde ons dat we vaak alles proberen bij te benen, we proberen ons uiterste best te doen en zijn bang om te falen. Ze legde uit dat het haar op een gegeven moment te veel werd, maar ook tips om het vervolgens weer op te pakken. Deze tips delen we graag met jullie:

Killer content & multichannel magic: a chaotic how-to guide

Geef jij jouw SEO-content wel eerlijk de kroon die het verdient? SEO-inhoud op de pagina bevindt zich precies op een magische plek volgens Hannah, namelijk precies tussen merk en prestatie in. Maar we maken ons ook schuldig aan het feit dat we een goed stuk content op de website gooien, en we het er dan laten rondhangen totdat ‘SEO wat doet’. 

Hannah, Senior Content Strategist, vertelde het volgende: “Als je kan bewijzen dat de inhoud van jouw pagina meer dan alleen doet dan organische zichtbaarheid, dan helpt dat voor de volgende dingen: 

  • Maakt het het gemakkelijker om sign-off te krijgen;
  • Helpt om het te verbinden met andere diensten;
  • Bouwt het merk op”.

Maar hoe bewijs je nou de kracht van de content? Een goede contentstrategie betekent dat je je merk en klanten kent, dat je kansen hebt gespot en die aanpakt met beide handen. Hannah gaf ons de content bloem, waaruit blijkt dat als je content goed is, je het voor alle kanalen kunt inzetten. 

Een mooie quote die we ook nog aan jullie willen meegeven: “If content is the lifeblood of your site, then tech SEO is the beating heart that moves it where it needs to go.

How to handle internal linking on large scale websites

Als er een onderwerp is wat veel naar voren kwam tijdens BrightonSEO was het wel het belang van intern linken. Interne links zijn een sleutelelement van elke SEO-strategie, en zelfs nog belangrijker op grootschalige websites. 

We kunnen alleen dingen verbeteren als we de dingen ook goed meten. We kregen samengevat de volgende tips over intern linken:

Google’s best bewaarde geheimen: een blik in de lezing van John Mueller

De eerste dag BrightonSEO werd afgesloten met een talk van John Mueller die samen in gesprek ging met Billie Geena. Ja echt, dé John Mueller van Google. Specialisten vroegen hem het hemd van het lijf over de vele Google updates, maar helaas weten we nog steeds de geheimen van Google niet. Wat heeft John ons dan wel verteld? Hij zei het volgende over de updates: 

Content updates

  • Vermijd afkortingen. 
  • Focus op kwaliteit boven kwantiteit. 

Technische updates

  • Implementeer moderne best practices en weet wat er gaat komen.
  • Gebruik een gemeenschappelijk en flexibel CMS of delegeer naar een hostingplatform.

Webspam updates

  • Zoals John Mueller zei: “Well, you know”…

Algoritmes zijn en blijven altijd lastig, het is een balans vinden tussen alle algoritmes met zijn eigen ratings en kenmerken. Google heeft al ontzettend veel dingen veranderd of zelfs verwijderd. Billie vroeg dan ook aan John wat Google de komende tijd nog meer gaat veranderen. Kunnen we ons ergens op voorbereiden? 

Volgens John is het belangrijk dat je waarde creëert voor de bezoekers en website-eigenaren. Zolang je dat doet, zit je volgens hem goed. We wensen al onze mede SEO-specialisten heel veel succes met alle Google Updates die nog komen! 

Reis jij volgend jaar met ons mee naar Brighton?

Wil jij volgend jaar ook met ons mee naar Brighton? We hebben nog leuke vacatures openstaan voor ons SEO-team. Solliciteer nu en wie weet vlieg jij volgend jaar met ons mee naar het prachtige Brighton!

Madelaine van den Berg

Madelaine, onze tenniskampioen en tegelijkertijd goed in alles wat te maken heeft met communicatie. Heeft een passie voor blogs en content.
Meer over Madelaine

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!