Dat elke SEO specialist hierheen wil, moge wel duidelijk zijn. Met wel vijf zalen en duizenden specialisten kan dit met recht het walhalla van SEO genoemd worden. De meer dan 80 sprekers deelden kennis over nieuwe werkwijzen, raadden handige programma’s aan en motiveerden ons out of the box te denken. Met 6 specialisten zijn wij afgereisd naar Brighton om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Of je er nou bij was of niet, je kunt veel leren van BrightonSEO. Daarom lichten we hieronder de onderwerpen toe die zowel voor ons als voor jou van nut zijn.
Veel SEO-specialisten doen aan SEO-forecasting waarbij ze hun werk direct online zetten. Volgens Harry Summer van online marketing agency Dentsu, is dit een probleem. Vaak wordt er namelijk niet gecontroleerd wat de impact gaat zijn van wat we online zetten. Maar hoe tackelen we dit probleem?
Om het probleem te tackelen, heeft Harry twee pakketten bedacht, genaamd Prophet en Casual Impact. Om een goed beeld te krijgen van de verwachte impact, zijn hierbij de volgende drie punten noodzakelijk:
Prophet en Casual Impact verschillen op een aantal vlakken van elkaar:
Met Prophet zie je hoe verschillende scenario´s van een hypothese kunnen uitmonden. Verder kun je belangrijke gebeurtenissen die van invloed zijn op data vaststellen met Prophet. Daarnaast zit in de tool een functionaliteit met Google Search Console én kan je de concurrenten toevoegen.
Casual Impact is voornamelijk erg gebruiksvriendelijk. Het opzetten van een experiment schijnt makkelijker te zijn dan een A/B-test. Data moet accuraat en overzichtelijk zijn. Zo krijg je een duidelijk beeld van het mogelijke resultaat en van het cumulatieve effect.
Kort samengevat kunnen online marketingbureaus op verschillende manieren profiteren van Prophet en Casual Impact:
Tijdens hun lezing nemen Rebecca Berbel en Koray Tugberk Gübür ons mee in hoe Google is geworden zoals het nu is. Al in 2017 kon Google bepaalde spellingsfouten interpreteren: denk aan het woord ‘speling’ (“Bedoelde je ‘spelling’?”).
Vóór de Panda-update was het gebruikelijk voor SEO specialisten om de zoektermen op ontzettend veel plaatsen in de content toe te voegen. Daarnaast hadden ze vaak de gewoonte om de zoekwoorden toe te voegen in een wit blik, waarna ze ook de zoektermen wit kleurden. Deze praktijken waren natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de leesbaarheid. Met de Panda-update kwam er gelukkig een einde aan keyword spamming.
Na de befaamde Panda-update kreeg de zoekmachine ook meer context. Zo zag je meer zoekwoorden als suggestie nadat je een term had toegevoegd. Voer je Ajax in op Google, dan krijg je nu ook AFC Ajax, Ajax PSV en andere bijpassende termen te zien.
Maar voordat Google jou deze zoekresultaten kan tonen, gaat het een complex systeem langs om de zoekintentie te achterhalen. Google gaat bijvoorbeeld langs een wereldwijd woordenboek. Daarnaast houdt Google het bezoekersgedrag uit het verleden bij en kijkt het naar de termen die recent in de machine zijn ingevoerd.
Eén van de meest opvallende uitkomsten van deze lezing is dat Google niet letterlijk kijkt naar de teksten die jij in de zoekresultaten invoert. Daarom is het belangrijk om topical relevance in te zetten. Een handig hulpmiddel hiervoor is een mindmap. Plaats alle relevante zaken die bij het hoofdonderwerp horen bij elkaar. Vervolgens schrijf je een holistische tekst waarbij je naar het geheel kijkt. Een goed voorbeeld is het onderwerp ‘Seo tool’. De volgende onderwerpen passen hierbij:
Het belangrijkste leerpunt bij deze lezing is dus om minder op de zoektermen te focussen en meer te denken in hoofdonderwerpen.
Veel SEO-specialisten focussen zich op zoektermen met een hoog zoekvolume. Het is eigenlijk een standaard praktijk voor veel specialisten. Maar volgens Liraz Postan loont het om bij zoektermen out of the box te denken. Termen met een laag volume zijn namelijk kansen die voor het oprapen liggen, mits je het goed aanpakt.
Volgens Liraz moet je de juiste KPI met de juiste content koppelen. Zoektermen met een laag zoekvolume betekenen volgens haar:
Voor zoektermen met een hoog volume is het juist andersom: je hebt te maken met veel competitie en vaak is de zoekintentie niet bevredigend genoeg. Daarom moeten we inzetten op veel laag concurrerende zoektermen. Gebruik hierbij tools zoals Google Search Console, SurferSEO en People Also Ask.
Gelukkig gaf Liraz ons nog een aantal tips om de concurrentie voor te zijn door goed te scoren op de zoektermen met laag zoekvolume:
Als eerste stap heeft Liraz alle termen en bijbehorende pagina’s bij elkaar gezet. Vervolgens ging ze per pagina kijken of ze verwijderd of verbeterd moeten worden.
Hierna schreef ze veel landingspagina’s gericht op de zoektermen met laag zoekvolume. Met een template heeft ze het aantal pagina’s opgeschaald. Op deze manier heeft ze ontzettend veel bezoekers naar haar klanten weten te trekken.
Het is dus tijd voor SEO-specialisten om uit onze comfortzone te stappen. Je hoeft je niet standaard te focussen op termen met een hoog zoekvolume. Het is vooral belangrijk om goed in beeld te brengen welke pagina’s wel en niet goed presteren. Dan kun je met niche content in een korte tijd veel meer bezoekers naar je website trekken.
Hoe blijf je je als online marketing bureau ontwikkelen? Door creatief te zijn. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Binnen NeoSEM is creativiteit namelijk soms een ietwat vaag begrip voor sommigen. Maar out of the box denken kan juist voor mooie resultaten voor klanten zorgen. Met onze innovatie meeting zijn we qua aanpak al op de goede weg, maar Max Hoppy heeft ons net dat extra duwtje in de rug gegeven met zijn lezing. Max Hoppy was werkzaam bij Google, waar ze veel waarde hechten aan creativiteit. Zo reisde hij met zijn team af naar een natuurgebied waar ze een creativiteitsweekend hadden. Hoe dat eruit zag? Ze werden getracht om in een weiland met koeien te zitten en daar hun creativiteit de vrije loop te laten. Dit weiland met koeien is niet voor iedereen weggelegd. Daarom heeft Max een aantal handgrepen bedacht waarmee ook in jouw bedrijf de creativiteit aangewakkerd wordt.
Niemand is creatief tijdens een lange werkdag waarin je door een zee aan emoties gaat. Het onderstaande beeld schetst de gemiddelde dagelijkse werkdag voor velen.
Kortom, stap uit de dagelijkse sleur!
Beta
Bèta-golven komen voor wanneer je actief bezig bent en zorgen ervoor dat je je kan concentreren. Wanneer er een teveel aan dit soort golven is, ervaar je stress. Tijdens slapen of mediteren neemt de hoeveelheid bèta-golven af.
Alfa
Alfa-golven nemen toe zodra je je aandacht meer naar binnen keert. Deze golven zijn aanwezig bij dagdromen, fantaseren en visualiseren. Ze zijn ook verbonden met een ontspannen, onthecht bewustzijn met een ontvankelijke geest. Alfagolven worden gezien als de brug tussen het onderbewuste en het bewustzijn.
De échte creativiteit komt tot stand in het laatste gedeelte, vaak in het onderbewustzijn.
Een mooi voorbeeld hiervan is een techniek die Thomas Edison toepaste. Hij nam plaats in een stoel, met op het tafeltje naast hem een boekje en een pen. Vervolgens plaatste hij een pan op de grond en deed hij een muntje tussen zijn knieën. Zodra de beste man in slaap dommelde, verslapten zijn knieën en viel het muntje met een hels kabaal in de pan. Thomas schrok wakker, waarna een lampje ging branden en hij de ideeën die hij in zijn onderbewuste had opgedaan, gelijk kon opschrijven.
Max pleitte voor de 3 R’s die de creatieve gedachtes stimuleren:
Een voorbeeld hiervan is Speedo, bekend van de strakke zwembroekjes. Wedstrijdzwemmers zijn steeds op zoek naar de beste uitrusting om sneller te kunnen zwemmen. Dus op basis van de hierboven genoemde stappen geldt het volgende:
Gebruik deze eerste R en misschien bedenk je wel jouw eigen strakke zwembroekjes met speciale haaienstof.
Een goed voorbeeld hiervan is een financieel kantoor waar in de wachtkamers doorgaans alleen tijdschriften neergelegd werden zoals The Financial Times. Ze besloten de regel van deze tijdschriften te verbreken en The Financial Times te vervangen door een stripboek. Dit laat het speelse en creatieve karakter van het bedrijf zien en laat een blijvende indruk achter aan je klanten.
Denk aan een wasmachine en Las Vegas. Zo op het eerste gezicht staan deze twee zaken ver uit elkaar. Laat je creativiteit de vrije loop. Het resultaat:
Een prachtige winkel in Las Vegas-stijl waarin bezoekers hun ogen uitkijken terwijl ze een wasmachine aanschaffen. Een beleving die menig publiek niet snel zal vergeten. Over een inspirerende omgeving gesproken!
“Ideeën tot leven brengen vereist twee soorten denken”. Deze twee soorten zijn expansief en reductief denken. Hiermee bedoelt Max dat je alle ideeën die in je opkomen uitspreekt en opschrijft. Vervolgens breng je de bedachte ideeën terug naar een kleiner aantal.
Zorg er wel voor dat je deze twee fases niet op dezelfde dag uitvoert! Brainstorm eerst in een grote groep, waar er geen grenzen zijn. Voor deel 2 ga je op een andere dag met een kleinere groep zitten en doorloop je alle ideeën. Schrap, finetune en zet de ideeën om in behapbare, concrete taken.
Een passie voor voetbal, hoe kan dat er in hemelsnaam voor zorgen dat je een solide SEO framework in elkaar zet? Martin McGarry bewees tijdens zijn lezing dat dit zeker kan. Hij bedacht een framework dat ervoor zou moeten zorgen dat je samen met de klant duidelijk verwachtingen naar elkaar schept over waar je naartoe kan groeien én hoe lang dat ongeveer duurt. Met zijn framework is het ook nog eens makkelijker om rapportages op te sturen. Bij NeoSEM merken we regelmatig dat de klant denk dat SEO best wel gemakkelijk is en dat je het vaak ‘eventjes’ goed zet om vervolgens de resultaten binnen te zien stromen. In realiteit is dat natuurlijk niet zo, maar dit is wel iets wat duidelijk moet zijn om zo de juiste verwachtingen te kunnen scheppen wat betreft de resultaten en het managen van het project.
Martin’s inspiratie voor het SEO framework was de Engelse interland voetballer Gareth Southgate. In 1996 miste de speler een belangrijke penalty in de Football League Cup. Veel mensen vroegen zich af hoe het in hemelsnaam mogelijk was dat hij bij het nationale team van Engeland kon spelen. Gelukkig stond Southgate stevig in zijn schoenen en rechtte hij zijn rug zodat hij kon slagen.
They questioned & they criticized
But he backed himself to succeed
In 2006 werd Southgate clubmanager die geen titels, trofeeën of toernooien op zijn naam had staan.
In 2013 werd Southgate aangewezen om manager te worden van het Engelse team onder 21 zonder titels, trofeeën of toernooien op zijn naam te hebben staan.
Iets later in 2016 werd Southgate aangewezen om senior manager van het Engelse voetbalteam te worden? Zonder titels, trofeeën of toernooien op zijn naam te hebben staan?
Because he backed himself to SUCCEED
Southgate had namelijk een plan:
Het minimum – waar je zou moeten zijn
Niet meer verliezen van clubs waar je echt niet van zou mogen verliezen
Het medium – waar je zou kunnen zijn
Het maximum – waar je zou moeten zijn
Het beste van het beste zijn
Jaar 1-2 Were you should be
Jaar 2-4 Where you could be
Jaar 4-6 Where you would be
Bij gebrek aan een plan worden er vragen gesteld als: staan we al op #1? Zonder een plan is er geen structuur en geen structuur betekent geen grenzen.Dus elke keer als er wordt gevraagd: staan we al op #1? Kan je zeggen: Je kan geen WK winnen op dag 1 van jaar 1.
McGarry maakte de mooie vergelijking ‘SEO is geen kanaal maar een voetbal project’ en bouwde met deze gedachten het volgende framework.
Dat betekent eigenlijk het volgende: fix the crap, zorg ervoor dat alles goed staat en dat de basis goed staat.
In stap 2 is het de bedoeling dat je gaat strijden voor mooie topposities op competitieve zoekwoorden. Zorg ervoor dat je in die finale staat in de top 5 van Google.
De laatste stap is om de beste te zijn en nummer #1 posities binnen te halen. Win de finale!
McGarry maakte ook nog de volgende mooie vergelijkingen:
De hierboven genoemde componenten zijn allemaal meetbaar en daarom kun je het gemakkelijk te rapporteren.
Toernooien zijn de SERPs – kun je rapporteren met een visibility score.
Het team is de website – kun je laten zien door de site health van de website.
Voetballers zijn je pagina’s – kun je laten zien door het verkeer op de website.
Wedstrijden zijn je on page – kun je rapporteren met AET.
Ik hoor je denken, dit klinkt eigenlijk wel heel basic. Boeie! Zo gemakkelijk kan het eigenlijk zijn. Het gaat er niet om WAT je rapporteert maar HOE. Rapporteer over waar je naar toe gaat, niet waar je nu bent.
Als NeoSEM moeten we wat kritischer zijn op wat en hoe we iets rapporteren naar de klant. Te veel ingewikkelde cijfers is misschien niet helemaal de manier. Samen met het team gaan we kijken hoe we de rapportages kunnen verbeteren. Ook zullen we de ondernemers waarmee we samenwerken hierin betrekken, want uiteindelijk doe je het voor hen. Dit puntje stond al op de agenda voor 2022, maar dankzij McGarry hebben we dat duwtje in de juiste richting gekregen. En de volgende keer dat iemand vraagt: zijn we al #1? Dan kunnen we zeggen: Nee, maar dit is het plan om daar te komen!
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.