Je hebt het vast al voorbij zien komen op TikTok, bloopervideo’s met hierachter een stukje marketing van bedrijven. Het blijft als bedrijf lastig om viral te gaan, toch is het met dit soort video’s mogelijk om op te vallen tussen alle TikToks van influencers. En als je eenmaal interactie hebt met de video’s, zullen deze steeds vaker in je algoritme terechtkomen. Gratis marketing voor bedrijven! Hoe en wat Brazilian marketing is, leggen we in deze blog uit.
@neosemnl Ook wij bij NeoSEM kunnen de nieuwe Brazilian marketing trend niet aan ons voorbij laten gaan. :rocket: Benieuwd naar alle ins en outs over de trend? Lees nu ons blog https://www.neosem.nl/blog/brazilian-marketing-de-trend-van-dit-moment-voor-bedrijven/ :eyes: #fyp #onlinemarketingbureau #brazilianmarketing #foryoupage #neosem ♬ origineel geluid – NeoSEMnl
Deze nieuwe manier van adverteren heeft zijn oorsprong in Brazilië, zoals de naam al doet vermoeden. Lokale ondernemers wilden door middel van een bloopervideo hun producten op een unieke manier promoten, en dat is gelukt.
Deze opvallende trend heeft snel de aandacht getrokken van Nederlandse bedrijven en hun doelgroep. Het idee draait om het tonen van bloopervideo’s waarin situaties niet verlopen zoals gepland, vaak resulterend in grappige valpartijen, waterplenzen of bekogelingen. Net op het moment van de actie wordt de video van de maker afgespeeld, waarin het product, actie of de dienst wordt getoond. Dit resulteert in een grappige korte video, waardoor de aandacht van de kijker blijft hangen.
De spanningsboog op TikTok is enorm laag. Wanneer je een video niet leuk genoeg vindt, scroll je met één veeg met je duim door. Bij de Brazilian marketing video’s blijf je kijken omdat je wilt zien wat er gebeurt na de actie. Hierdoor haak je tijdens het kijken van de video niet af en kijk je de video volledig af. Dat is niet alleen super voor de views, maar ook het algoritme pakt dit uiteraard op.
@hemanederland Nog 1+1 keer om af te leren. Wel tot het einde kijken :eyes: ♬ origineel geluid – HEMA
Nog 1+1 keer om af te leren. Wel tot het einde kijken :eyes:
♬ origineel geluid – HEMA
De trend is tegenwoordig niet alleen meer op TikTok te zien. Ook Instagram Reels wordt volgeplaatst. Bedrijven maken groot profijt van de bloopervideo’s met hierachter reclames. En die cijfers liegen er niet om. Deze video’s zijn namelijk afgelopen week gepost en hebben bijna een miljoen weergaven.
Naast de Hema maken andere grote bedrijven gebruik van deze viral strategie. Gamma, DekaMarkt en DHL zijn enkele grote namen die zich samen met Hema op deze strategie storten. Maar ook kleine bedrijven kunnen een boost krijgen door deze video’s. Kijk bijvoorbeeld naar Keurslager Tim de Gier. Zijn afgelopen 3 video’s hebben meer dan 20.000 views, puur door het gebruik van Brazilian marketing.
@keurslager_timdegier Verkrijgbaar in de winkel & uit onze handige automaat! :hatching_chick: #keurslager #keurslagertimdegier #brazilianmarketing #slager ♬ origineel geluid – Keurslagerij Tim de Gier