Voice Search is één van de grootste online marketingtrends van dit moment. Zo gaf Google in 2016 al aan dat 20 procent van de mobiele zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Vooral het aantal nieuwe gebruikers is de afgelopen jaren flink gestegen. Ook in Nederland wordt veel geschreven over de opkomst van voice search.
Maar wat heb jij hier zelf aan? En wat kan hier je als organisatie mee doen? In deze blog hebben wij de belangrijkste onderwerpen op een rijtje gezet. Heb jij al enige kennis?
Heb je al enige kennis? Scroll dan snel verder via deze link.
Voice Search, letterlijk vertaald ‘spraakgestuurd zoeken’, is het doorgeven van je zoekopdracht via een spraakberichtje. Hiervoor gebruik je een digitaal apparaat, zoals een Google Home Assistent. Text Search en Voice Search hebben dus hetzelfde doel, alleen de manier waarop we het gebruiken verschilt. Voice Search gebruiken we namelijk meer om korte antwoorden te krijgen of voor een direct resultaat, zoals het afspelen van een muzieklijst. Voice Search gebruiken wij dus op een hele andere manier. De manier waarop we het gebruiken en de intentie verschillen behoorlijk.
Voice Search kan je op verschillende apparaten gebruiken. Je kan steeds meer apparaten kopen om je zoekopdrachten mondeling aan door te geven. Denk bijvoorbeeld aan de Google Voice Search, je telefoon of je tablet, maar ook Apple en Microsoft bieden steeds meer ‘Voice Searchapparaten’ aan.Het grote voordeel zit in het gebruiksgemak. Waar je een aantal jaren geleden steeds je zoekopdracht moest invoeren, kun je nu direct aan je apparaat je intentie doorgeven. Bij de Google Home Speaker begin je bijvoorbeeld met “Hey Google” om vervolgens je vraag te stellen. Ook met Siri kan je op soortgelijke wijze je vraag stellen.
Vervolgens geef je je zoekopdracht door. De spraakherkenningstechnologie is dan enkele seconden bezig om je opdracht te filteren en het beste antwoord aan je te tonen. Vervolgens krijg je al snel te horen waar je naar op zoek bent.
De vraag is nu: Met welke tips kan ik inspelen op Voice Search? En wat kan het mij opleveren als ik hierop inzet? Allereerst: hoe kan ik met mijn website ervoor zorgen dat mijn resultaat wordt uitgesproken? Veel beïnvloedbare factoren werken ook goed voor Text Search.
Allereerst raden we aan om enkele gerichte zoekvragen uit te werken. Doe dus eerst een zoekwoordenonderzoek en vraag de klantenservice welke vragen het meest gesteld worden. Deze vragen verwerk je kort en krachtig in je content. Door hier een helder antwoord op te geven, vergroot je de kans dat je antwoord uitgesproken wordt.
Verder raden we aan om de content ook met structured data te markeren. Zo krijgen zoekmachines meer context over je inhoud, waardoor ze bij goede content kunnen overwegen om je content uit te spreken. Voor de zoekvragen uit punt 1 raden we aan om de data te markeren voor FAQ-snippets. Niet alleen geef je meer context mee, ook vergroot je de kans op een hogere CTR. Uit Amerikaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het toevoegen van deze snippets en het verbeteren van de content kan leiden tot 25 procent meer verkeer. Deze test kan je niet één-op-één kopiëren, maar het zegt wel wat! Meer weten over structured data? Ik heb eerder een blog over dit onderwerp geschreven.
Het verbeteren van je websitesnelheid is vrijwel altijd een goed idee. Het is goed voor de gebruiksvriendelijkheid, zoekmachines kunnen sneller de website doorlopen en het is ook een rankingfactor. De snelheid wordt alleen maar belangrijker, ook voor Voice Search. De spraakassistent zoekt namelijk binnen enkele seconden naar het juiste resultaat. Een trage website wordt dan vaak niet eens in de overweging meegenomen! Met ‘de waterval’ van bijvoorbeeld de Webview test kan je precies zien waar het aan stokt. Veelgemaakte fouten zijn de te grote afbeeldingen en teveel niet-gebruikte externe verbindingen.
Uit onderzoek blijkt dat Voice Search zoekopdrachten drie keer meer lokaal georiënteerd zijn dan Text Search. Weliswaar dateert het onderzoek van een aantal jaren terug en is het onderzoek niet in Nederland gehouden, maar toch. Vaak voert men zoekopdrachten in als “Wat zijn hier goede lokale restaurants?”. Hiervoor is het aan te raden om de Google my Business zoveel mogelijk aan te vullen. Daarnaast raden we aan lokale content toe te voegen, waarbij je zoektermen en inhoud gericht op de regio gebruikt.
Tot slot raden we aan om op de website te werken aan de betrouwbaarheid van je domein. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de expert de grove inhoud te laten bepalen, om vervolgens als marketeer de pagina aantrekkelijker op te maken. Ook andere ‘betrouwbaarheidssignalen’ zijn belangrijk, zoals het werven van reviews en het verbeteren van de betrouwbaarheid. Zeker voor ‘Your-money-or-your-life’-websites, zoals financiële websites en sites over gezondheid, is het belangrijk dat je zo betrouwbaar mogelijk bent.
Maar liefst 37 procent van de Nederlanders zegt wel eens gebruik te maken van Voice Search. Het gebruik is onder jongeren natuurlijk het grootst, maar de 65-plussers maken ook een grote inhaalslag. Het grootste deel van de Nederlanders gebruikt de spraakassistent zelfs dagelijks. Verder verwachten de Nederlanders dat het gebruik niet zal dalen.
De vraag of het verstandig is om hierop in te zetten is afhankelijk van de business case. Voice Search wordt ook vaak voor hele andere doeleinden gebruikt, zoals voor het afspelen van muziek, voor het weerbericht en voor grappige vragen. Met name de beginnende gebruikers spreken vaak dit soort berichten in. Gebruiken ze de apparaten langer? Dan zoekt men meer naar oriënterende zaken, zoals het vinden van een restaurant.
Voor bedrijven met lokale vestigingen raden we het zeker aan om hierop in te spelen. De verwachtingen zijn groot en het gebruik neemt toe. Daarnaast zijn veel vragen lokaal gerelateerd en bepaalt de spraakassistent afhankelijk van jouw locatie welk antwoord hij geeft.
Ook werkt het inspelen op Voice Search versterkend op Text Search. Belangrijke factoren, zoals het verbeteren van de snelheid en E-A-T, helpen je ook bij Text Search.
Tot slot is altijd belangrijk om in ogenschouw te houden waar Google naar toe wil en hoe je daarmee kan omgaan. Google wil simpelweg het beste, gebruiksvriendelijkste antwoord aanbieden voor een bepaalde zoekopdracht. Door de site beter in te richten, verklein je de kans dat je wordt geraakt door core updates en ben je veel concurrenten een streepje voor.
De opkomst van Voice Search zorgt er ook voor dat bedrijven hier zeker op kunnen spelen. Wel is het belangrijk om goed te bedenken of het het geld waard is. Voor lokale vestigingen en bedrijven, die aan het begin van de klantreis willen staan, kan Voice Search zeker waardevol zijn.
Voor deze bedrijven is het goed om te kijken hoe groot bijvoorbeeld het zoekvolume is, hoe groot de concurrentiegraad is, of er conversies uit voort kunnen komen en of het investeren in Voice Search leidt tot een betere naamsbekendheid.
Heb je vragen? Wil je weten of het voor jouw bedrijf verstandig is om in te zetten op Voice Search? Neem dan gerust contact op!