Op 17 en 18 oktober was het weer zover: ADworld Experience Bologna! Met een viertal collega’s stapten we in het vliegtuig om af te reizen naar Italië. Een bezoek aan dit mooie land brengen is natuurlijk al iets wat we graag doen, maar dat in combinatie met het bezoeken van een van de grootste PPC- en CRO-evenementen in Europa is voor ons als online marketingliefhebbers een win-winsituatie.
Dit jaar was het niet zomaar een editie, want onze enige echte Head of PPC Wesley gaf samen met Producthero een talk. Hoe dat verliep en wat we nog meer hebben opgestoken van dit evenement? Dat lees je in deze blog!
First things first… Op de eerste dag van het evenement gaf Wesley samen met Martijn van Producthero een presentatie over hoe wij de resultaten van onze klant Bruna een boost geven met Producthero. Hoe? Door het gebruik van de Labelizer. Hiermee verdeel je jouw producten in Heroes, Sidekicks, Zombies en Villains. Door deze verdeling verbeter je het rendement van je topproducten en zorg je ervoor dat je niet te veel kosten maakt aan producten die niet presteren.
De talk die ons het meest is bijgebleven, is de talk van Jon Loomer. Hij vertelde meer over targeting binnen Meta. Waar we vroeger alles in losse advertentiesets per doelgroep stopten, is het nu nuttig om interesses samen te voegen en zelfs deels los te laten. Jon heeft namelijk meerdere tests uitgevoerd en kwam tot de conclusie dat de targeting die we Meta meegeven, eigenlijk helemaal niet echt wordt gebruikt. Het algoritme van Meta gaat dus voornamelijk zelf aan de slag op basis van alle data uit voorgaande campagnes, interactie met je advertenties en alle input die binnenkomt vanuit je Pixel. Zodra je het juiste prestatiedoel selecteert, vaak een aankoop of lead, zorgt Meta ervoor dat het de juiste mensen bereikt om dat doel te behalen.
Nu klinkt dit natuurlijk alsof je alle targeting kunt loslaten. Ons advies? Test hier vooral mee! Een A/B-test is erg eenvoudig op te zetten binnen Meta, en op basis van de data uit de test kun je een weloverwogen keuze maken.
De toekomst van adverteren ligt volgens het evenement niet alleen in automatisering, maar ook in de kracht van een sterke boodschap, strategie en de flexibiliteit om snel in te spelen op veranderingen.
Een talk die goed aansloot bij het bovenstaande, was een talk van Tomasz Abbott-Wieczorek. Hij vertelde onder andere over het belang van praten met je klant. Dit lijkt in eerste instantie logisch, maar het kan makkelijk over het hoofd worden gezien. Praat met de klant en stel de juiste vragen: wat wil de klant nou echt? Enkele waardevolle vragen die genoemd werden, zijn:
Met dit soort eenvoudige vragen leer je de klant kennen en kun je jouw strategie aanpassen naar wat de klant echt wil. Stop met testen om het testen en begin bij de basis.
Naast het opdoen van kennis op het evenement hebben we natuurlijk ook de gezelligheid opgezocht met andere marketeers. En hoe doe je dat in Italië? Met een heerlijk diner natuurlijk! Samen met Semwerkt, Taskforce en Producthero hebben we genoten van de Italiaanse keuken en uiteraard de wijnen. Evenementen zijn dus echt niet alleen om kennis op te doen, maar ook om deze te delen met anderen en weer bij te praten!