In juli 2018 klopte 123Watches bij NeoSEM aan als beginnende webshop, inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste shops van Nederland. De doelstelling was eigenlijk simpel: transacties maximaliseren. Omdat het gaat om lage orderwaardes (iets meer dan € 20), moeten volumes gedraaid worden. TL;DR: dat is NeoSEM absoluut gelukt.
Bij de start van het traject, ontdekten we dat de oude marketeer geen gebruik maakte van e-commerce tracking. Dit maakt jaar-op-jaar vergelijkingen moeilijk.
Er draaide één Shopping-campagne met alle producten. Dit is direct opgesplitst op merk/model: Apple Watch – Fitbit Charge 2/Charge 3/Versa
Hierdoor merkten we al snel 2 zaken op:
Bij de Apple Watch wordt bijvoorbeeld gezocht naar 44 mm, zonder dat dit uitmaakt voor het uiteindelijke product. Toch was elk product 2x bereikbaar, wat zorgde voor a) duplicate content en b) een onoverzichtelijke categoriepagina.
Eén van onze eerste aanbevelingen was dan ook het samenvoegen van al deze producten. Direct na livegang zagen we de conversieratio stijgen en de gemiddelde posities in Google Search Console verbeteren. Inmiddels pakken we veel top 3, maar zeker altijd top 7-posities bij de relevante keywords.
Ook merkten we we dat Google het lastig vond te herkennen dat bijvoorbeeld [apple watch 38mm] niet per se een klant voor 123Watches is. Daarom is een extra laag gebouwd in Shopping: één mét bandje en eentje zonder bandjes. Dit helpt enorm bij 2 onderdelen:
SEO groeide; Google Ads rendeerde vanaf dag 1 goed. Dit zorgt voor grotere advertentiebudgetten.
Tegenwoordig hebben we ‘vrij spel’. Zolang we een bepaald rendement halen, mogen we volle bak knallen.
Dat bracht direct de volgende uitdaging met zich mee: hoe weet je of er nog rek zit in je account? Daarvoor zijn we de volumes blijven verhogen totdat we op 100 transacties per maand per campagne zaten.
4 campagnes getest met automation: 2 Search, 2 Shopping. De rendementen werden lager ingezet dan we op dat moment behaalden, maar de volumes stegen mee.
En nog steeds: we behalen gigantische aantallen en zien de ROAS op het gewenste niveau liggen. Kortom: we putten deze campagnes volledig uit.
We zagen geweldige resultaten uit DSA. De rendementen lagen hier tot 50% hoger dan uit reguliere campagnes. Uiteraard werden alle reguliere keywords uitgesloten, zodat het onderling niet bijt.
Op deze manier werd het een broedplaats voor nieuwe keyword ideeën. Concrete inzichten hieruit?
In de zoektocht naar extra afzet, kwamen we natuurlijk snel uit bij bol.com. De klant had hier al wat bandjes handmatig opgezet, maar pas toen we via Channable een automatische koppeling opzetten tussen Lightspeed en bol.com, ging het hier hard.
We creëerden hier een mooi afzetkanaal, maar al snel zagen we bol.com het concept kopiëren. Hierdoor verschenen andere verkopers met ‘onze producten’ en begon bol.com te adverteren op onze merknaam.
Het gevolg: iemand zoekt in Google naar 123watches.nl en komt via Shopping uit bij bol.com. Afhankelijk van de orderwaarde is de CPA dan een euro of 4, terwijl dit op ons eigen platform aanzienlijk lager is.
De oplossing was opnieuw een extra laag in Shopping waarmee we het verkeer op de eigen merknaam afvangen. Zo kunnen we op keyword niveau bieden. Zo drukken we bol.com weg uit de Shoppingresultaten en zorgen we voor een ‘schone’ SERP wanneer iemand Googlet naar de merknaam.
Natuurlijk draaien alle campagnes ook in Microsoft advertising. Met structureel torenhoge conversieratio’s, is het een geweldig kanaal voor 123Watches.
Sinds kort draaien we hier ook met Bing Shopping. De eerste resultaten zijn wisselend. We zien helaas dat het – nog – geen additionele omzet of volumes oplevert tegenover de reguliere Search-campagnes hier.
Mooi praktijkvoorbeeld van hoe we de klant echt helpen groeien. Door stapje voor stapje de grens op te zoeken en te verleggen, blijven we groeien op een gezonde en behapbare manier. Door kanalen aan elkaar te verbinden, vinden we steeds vervolgstappen en uitbreidingsmogelijkheden.
Door het ontbreken van e-commerce tracking is het lastig om jaar-op-jaar te vergelijken. Augustus en september waren de eerste maanden waarin dit wél mogelijk was:
Nu enkele jaren klant bij NeoSEM en achteraf gezien zijn we daar veel te laat mee begonnen. Wat een superteam hebben ze daar. Er wordt niet alleen naar Google Ads gekeken, maar ze kijken naar alle aspecten. Van advertising tot kleine tips op je webshop, ze denken overal over mee om gezamenlijk tot een succes te komen.
Het personeel staat altijd voor je klaar en we gaan samen nog een hoop records breken! Kortom een topbedrijf en zeker aan te raden als je van je webshop echt een succes wilt maken.